Tabu ételek a várandósság alatt – Ezeknek ints búcsút kilenc hónapra

Írta: ,

Onnantól kezdve, hogy egy új élet fogan meg benned, a hétköznapok már nem csak rólad szólnak. A kicsi általad táplálkozik, de nem csak a szó szoros értelmében: érzi, amit te, átéli, amit te. Fizikai síkon pedig valóban ugyanabból táplálkozik, mint te, vagyis amit elfogyasztasz, azt megkapja ő is. Jó, ha tudod, mik azok a falatok, amiket a babád egészségének érdekében most szigorúan kerülnöd kell, még ha ez komoly lemondásokkal is jár.

Úgy tartja a mondás, hogy terhesség alatt kettő helyett kell enni – ez valóban igaz, de nem a mennyiségre, hanem a minőségre értendő. Jóval több fehérjére, vitaminra, ásványi anyagra és nyomelemre van szükséged, mint valaha, azonban nem mindegy, hogy ezeket a tápanyagokat miből juttatod be a szervezetedbe. Bizonyos ételek ugyanis hiába roppant egészségesek, várandós nőknek nem biztos, hogy ugyanolyan jó szolgálatot tesznek, mint a többi embernek.

Bár nyakunkon a mindenféle felső légúti megbetegedés időszaka, a megelőzésre vagy már célzottan a betegség kezelésére használt, nyomelemekben, vitaminokban gazdag házi méznek a következő néhány hónapra búcsút kell intened. A nyers, pasztőrözetlen aranyszínű nedű liszteriózist okozhat, vagyis olyan súlyosan károsíthatja a magzatot, ami szélsőséges esetben vetéléshez, koraszüléshez, agyvelő-­ és agyhártyagyulladáshoz is vezethet, de maga a baktérium hányást és hasmenést is okozhat a kismamánál.

A tojás a várandósság ideje alatt értékes fehérje­- és vitaminforrás, sőt jótékony zsírokban is bővelkedik. Két dolgot kell csupán szem előtt tartanod, ha tojásos fogással kényeztetnéd magad. Egyrészt nagyon alaposan mosd meg felhasználás előtt, mint ahogyan egyébként minden más, nyersen fogyasztott ételt is bőséges folyó víz alatt csutakolj le nagy gonddal, hogy megszabadulj a veszélyes kórokozóktól, ami a baba egészsége miatt most fokozottan fontos. Másrészt a tojást jól süsd meg: így is hozzájutsz a hasznos tápanyagokhoz, viszont a szalmonellafertőzést elkerülöd vele – a nyers vagy félig főzött tojás ennek veszélyét rejti magában. A lágy tojásos reggeli, a carbonara spagetti, a majonéz és a nyers tojáshabos sütemények tehát NE kerüljenek a kismama asztalára!

Ha húsról van szó, ugyanúgy kell eljárni, mint a tojás esetében: a véres steak majd szoptatás után jöjjön újra, ugyanígy a tatárbeefsteak is tiltólistán szerepel. Bármilyen húst is eszel, kizárólag jól átsütve, átfőve kerüljön a tányérodra, különben a már említett szalmonellát és liszteriózist terjeszthetik.

Izgalmas dolog egy sushi bárban falatozgatni, vagy akár saját kezűleg elkészíteni a nyers halas kis tekercseket, de pont nyerssége miatt komoly kockázatot jelent a kismama részére – a fertőzött tengerek betegségeit hordozhatja magában. A sushi tehát tabu! Ehhez hasonlóan szintén tiltólistásak a tenger gyümölcsei, beleértve a különféle halakat, kagylókat, amik gyakran nyersen a legpompásabbak.

Egyes megfigyelések szerint, ha te magad bármilyen mértékű allergiás reakciót mutatsz valamilyen étel elfogyasztása után, akkor ez a hajlam a babádnál szintén kialakulhat. Tipikus ilyen csemege a mogyoró, úgyhogy óvatosan bánj vele.

Kerüld a pasztőrözetlen tejek fogyasztását! A kecsketej és a juhtej bármilyen egészséges is, ha pocaklakód van, ne fogyaszd, mert csak kezeletlenül kaphatók, ezzel pedig fertőzéseket terjeszthetnek. A boltban kapható pasztőrözött tehéntejet bátran fogyaszthatod!

Az italfogyasztás kérdéskörénél minden kismama jól tudja, hogy az alkohol, mint mámoros örömforrás, a felnőtt szervezetre, hát még a babáéra milyen káros hatást gyakorol. Kevesebben gondolnak viszont arra, hogy a szénsavas üdítők is éppoly ártalmasak magas kemikália­ és tartósítószer-­tartalmuk miatt.