5 dolog, amit meg kell tenned, ha gyermeket terveztek – Már a teherbeesés előtt!

Írta: ,

Vannak babák, akik meglepetésként érkeznek, és vannak, akiket tudatosan terveznek a szüleik. Ha ti is éppen az utóbbi előtt álltok, van néhány dolog, amit már akkor érdemes figyelembe venni, amikor még csak beszéltek a legapróbb családtagról.

Rutin orvosi vizsgálat, rákszűrés

Jobb félni, mint megijedni, ezért ha nincsenek is éppen panaszaid, egy rutin nőgyógyászati vizsgálatot érdemes beiktatni, mielőtt megpróbálkoztok a teherbeeséssel. Egy apró gyulladás, egy kisebb ciszta, ami most csak kis kellemetlenséget jelent, a várandósság idején komoly kockázat lehet a mamára és a babára nézve is.

Ha pedig már ott vagy, végeztesd el a rutin rákszűrést is, hogy a lehető legnyugodtabban várjátok a terhességet, és hogy remélhetőleg semmi ne zavarja meg a gondtalan babavárást.

Terhesvitaminok

Bár megoszlanak a vélemények arról, hogy kiegyensúlyozott táplálkozás mellett szüksége van-e az anyukáknak extra vitaminokra a terhesség alatt, az klinikailag bizonyított, hogy a folsav pótlásával csökkenthetőek az idegcső-elzáródási rendellenességek, melyek a fejlődés legelső szakaszában alakulnak ki.

Könnyen lehet, hogy a terhesség ilyen korai szakaszában még nem is tudsz arról, hogy már gyermeket hordasz a szíved alatt, ezért a folsav-készleteidet érdemes a terhesség tervezésekor feltöltened, hogy bármikor érkezik is a kicsi, minden, a fejlődéséhez elengedhetetlen tápanyagot megkapjon.

Képf rorrása: O-ae_1/depositphotos.com

Az a bizonyos nagy beszélgetés

Miközben cuki bölcsőket nézegettek és szebbnél szebb neveket ízlelgettek, könnyű megfeledkezni arról, hogy a gyermekvállalás néhány komorabb és gyakorlatiasabb kérdést is magával hoz majd. Érdemes lefektetni már most az alapokat, megbeszélni, hogyan, milyen szellemben szeretnétek nevelni a leendő gyermeket, mert ha később derül ki, hogy valamilyen fontos kérdésben nem értetek egyet, az sokkal kellemetlenebb lesz.

És bármennyire nem romantikus, de kell beszélni a munkáról és a pénzről is: ki fog otthon maradni és mennyi ideig a gyerekkel? Képes a másik ez alatt megfelelő anyagi támogatást biztosítani? Ki mekkora terhet és áldozatot képes vállalni? Bár őszintén bízunk benne, hogy ezeket a nehéz kérdéseket is meg tudjátok beszélni egymással, ha mégis kiderül, hogy valamiféle feloldhatatlan ellentét van, az inkább derüljön ki most, mint akkor, amikor már úton van a baba.

Rendszeres testmozgás

A jó kondi, a ruganyos izmok és a megfelelő testtömegindex sokat segíthetnek, hogy a várandósságod problémamentes, a szülésed pedig könnyebb legyen.

Ugyanakkor, ha addig semmit nem sportoltál, várandósan kezdeni intenzívebb mozgásba már nehezebb lehet, és nem is biztos, hogy az orvosod javasolja.

Bár vannak olyan sportok – például a kismama jóga – amelyek ilyen esetekben is végezhetőek, a legjobb, ha még a teherbe esés előtt formába hozod magadat, és a várandósság alatt már csak arra kell törekedned, hogy az erőnlétedet a megszokott szinten tartsd.

Kép forrása: Antgoor/depositphotos.com

Alkohol, dohányzás, káros szenvedélyek kiiktatása

Az, hogy milyen az általános egészségügyi állapotod a teherbeesés pillanatában, önmagában is sok mindent befolyásol, de ráadásul nem is olyan egyszerű egyik pillanatról a másikra életmódot váltani. Mire megtudod, hogy babát vársz, leendő gyermekedben számos fejlődési folyamat lezajlik, ezért a legjobb, ha az életmódváltást már az előbb véghez viszed, hogy elkezdenétek próbálkozni.

A nikotinelvonás vagy a megszokott cukorsokk iránti vágyat is könnyebb leküzdeni, ha emellett nem kell még a várandósság kezdeti és esetleg kellemetlen mellékhatásaival szembenézned.