Hogyan lehet tökéletes a szauna-élmény?

Írta: ,

A sorra épülő és fejlődő wellness-részlegek arra engednek következtetni, hogy hazánkban is egyre népszerűbb időtöltésnek bizonyul a szaunázás. Nem véletlenül: egészségmegőrző és bőrszépítő hatása mellett tökéletes módja a feltöltődésnek. 

Szabaduljunk meg a gátlásoktól

1/5 Szabaduljunk meg a gátlásoktól

Míg a szaunázás hazájában és a környező országokban magától értetődő a meztelenség, addig Magyarországon most sem könnyen szabadulunk meg a gátlásoktól.

A szaunázás alatti meztelenségről tudni kell, hogy nem egy indokolatlan szokás, ugyanis magas hőmérsékleten a fürdőruhából, papucsokból, sőt, a bizsukból is mérgező anyagok oldódnak ki.

Ennélfogva gyakorlatilag egészségügyi kérdés, hogy valaki meztelenül, lepedő mögé bújva szaunázik, vagy fürdőruhában. 

Sok szauna parkot már hazánkban is csak ruhátlanul szabad használni, de ez nem jelenti azt, hogy a lehetőséggel ízléstelenül vissza kell élni.

A szauna park nem nudista strand, aki figyel erre, az a fürdőlepedőjének köszönhetően egy idegennek sem fogja megmutatni a bájait.

Fogyasszunk sok folyadékot

2/5 Fogyasszunk sok folyadékot

Azt jó eséllyel mindenki tudja, hogy a szaunázás előtt és után javasolt a megnövelt folyadékbevitel, hiszen a távozó vizet pótolni kell.

Mivel a szaunázás egyik legnagyobb előnye a méregtelenítés, ha nem veszünk magunkhoz megfelelő mennyiségű folyadékot, akkor azzal nehezítjük, vagy akár ellehetetlenítjük ezt a létfontosságú folyamatot.


Csináld jobban! 9 praktika gőzfürdőzéshez és szaunázáshoz


A nem elégséges vízpótlás rosszullétekhez, émelygéshez is vezethet, ezért érdemes a pihenő időszakokban folyamatosan vizet, vagy gyógyteákat kortyolgatni.

Utóbbiak nem utolsó sorban azért is előnyösek, mert még tovább fokozzák a méregtelenítő folyamatokat, így a szervek könnyebben megszabadulnak a káros anyagoktól.

A mérgek a bőrön keresztül izzadással, illetve vizelet formájában könnyedén távozni tudnak.

Ápoljuk a bőrünket

3/5 Ápoljuk a bőrünket

A méreganyagok nem csupán a szervezet mélyéről szakadoznak fel, hanem a bőr alól is, éppen ezért a szaunázás az egyik legjobb ellenszere a narancsőrnek.

Természetesen önmagában nem tud csodát tenni, de kiegészítő kezelésként egészen tökéletes.

A szaunázás után használhatunk vérkeringést serkentő olajokat, krémeket, amik a kitágult pórusokon keresztül sokkal könnyebben felszívódnak, így hatékonyabban egyengetik a bőr felületét. 

A szaunázás alatt is tehetünk bőrünk szépségéért, egy durvább törölközővel, vagy luffa szivaccsal az egész testünket végigdörzsölhetjük.

Erre annak is érdemes időt szakítania, aki nem szeretné méregtelenítő testpakolással zárni a folyamatot, ugyanis az eltávolított hámsejtek után hihetetlenül puha bőr marad.

Vegyünk részt szaunaszeánszon

4/5 Vegyünk részt szaunaszeánszon

Ha tökéletesíteni szeretnénk az élményt, akkor válasszuk a szakember vezetése melletti szaunázást.

A nagyobb wellness-központokban, komolyabb szaunaparkokban erre kivétel nélkül lehetőség adódik, amivel egyébként érdemes is élni.

Mindenki az ízlésének megfelelően válogathat, akad alkoholos, kávés felöntés, de a hagyományos víz-illóolaj kettőse is gyakran szerepel a programban.

A szeánszok során sok esetben hallgathatunk zenét, a szaunamester pedig részletesen tájékoztat minket a fontosabb tudnivalókról. 

A legtöbb szeánszhoz jár valamilyen „extra” kiegészítő, így például méz, csokoládé, olaj, joghurt, vagy éppen tengeri só, amiknek köszönhetően makulátlanul puha és gondosan hidratált bababőrre tehetünk szert.

Maximális felfrissülés

5/5 Maximális felfrissülés

A szaunázás után sokan kötelezőnek gondolják a jéghideg felfrissülést, de a tévhittel ellentétben ez nem elengedhetetlen.

Valóban ildomos lezuhanyozni, hogy a bőrt megtisztítsuk, az izzadságot eltávolítsuk, de nem mindenkinek esik jól a jéghideg víz.

Ráadásul kell némi edzettség is ahhoz, hogy a merülő medence valóban használjon, ne pedig ártson.

A hideg, vagy langyos vízzel történő tusolást mindig a szívtől távoli részen, a végtagokon, lábakon kezdjük meg, majd így haladjunk a felsőtest felé.

Természetesen spontán lehűlésre is van mód a szabad levegőn, ez a legkíméletesebb (és legkevésbé fárasztó) módja a testhőmérséklet rendeződésének.

Mindenki azt a módszert válassza, ami számára a leginkább megfelelő, ne azt, amiről a legtöbb jót hallotta. A test mindig súg, jelez, érdemes rá hallgatni a szaunázás során is.