Erre figyelj, amikor naptejet választasz! Tudod, mit jelentenek az összetevők?

Írta: ,

Nem árt az óvatosság, amikor valamilyen mesterséges anyagot kell közvetlenül a bőrünkre felvinni. A naptej használata elengedhetetlen, hiszen a bőrrák kockázatát súlyosan növelő leégés mindennél veszélyesebb, ugyanakkor nem mindegy, hogy mi van a naptejben, amit védelemre használsz. (x)

Mi a baj a napfénnyel?

A fény az élet elengedhetetlen feltétele, azt persze nem mondanánk, hogy a napfény úgy rossz, ahogy van, és mostantól élj az árnyékban. Az viszont igaz, hogy a napsugarak olyan ibolyán túli sugárzást is tartalmaznak, amely káros szabadgyököket szabadít fel a bőröd mélyén: ez nem csak az idő előtti öregedéshez járul hozzá, de a rosszindulatú daganatok, közöttük a melanóma kialakulásának esélyét is növeli.

A káros sugárzás illetve a leégés ellen a naptej jelenti a védelmet, nem mindegy azonban, hogy milyen terméket választasz. Ahhoz, hogy a számodra legmegfelelőbb védelem mellett tudj dönteni, mindenképpen tudnod kell, hogy mit jelentenek a csomagoláson feltüntetett, néha rejtélyesnek hangzó számok és rövidítések – ebben fogunk most kicsit segíteni.

Mi az az SPF?

Az SPF a Sun Protection Factor, azaz a nap ellen nyújtott védelmi napvédő faktor számának rövidítése. Minél magasabb a faktorszám, annál erősebb védelmet nyújt az adott naptej. Az, hogy számodra milyen erősségű védelem kell, függ attól, hogy milyen a bőrtípusod, vagyis hogy naptej nélkül mennyi sugárzás elleni védelemre képes.

A faktorszámot beszorozva azzal az időtartammal (percben), amennyit leégés nélkül a napon tudsz tölteni, megkapod azt az időtartamot, ameddig a naptej védelmet jelent a számodra.

Ha tehát naptej nélkül is képes vagy 15 percet eltölteni a napon, akkor egy 20-as faktorú naptej 300 percnyi védelmet jelenthet, míg ha 1-2 perc alatt leégsz, akkor az 50-es faktorszámú naptej is alig egy órányi védelmet nyújt.

Érdemes mindig figyelembe venni azt is, hogy a víztükör vagy a homok visszaveri és növelheti az UV-sugárzást, ami a nap különböző szakaszaiban sem egyforma, valamint a fürdőzés is csökkenti a naptej hatékonyságát. Jobb tehát biztosra menni, és inkább gyakrabban kenni a naptejet, mint megkockáztatni a leégést.

Az UV-A sugarakról se feledkezz meg!

Az SPF szám az UV-B elleni sugarakkal szemben nyújtott védelemről ad tájékoztatást – ezek azok a sugarak, amelyek kis mértékben hasznosak, segítik a barnulást és a D-vitamin képződését a bőrben, nagy mértékben viszont leégést okoznak, közvetlenül károsíthatják a bőrsejtek DNS-ét fokozva ezzel a bőrrák kialakulásának kockázatát.

Az UV-A sugárzással szembeni védelemről a faktorszám semmit nem árul el, pedig a kérdés legalább olyan fontos: ezek a sugarak a napsugárzás legnagyobb részét teszik ki, a bőr mélyebb rétegeibe hatolva szabad gyököket szabadítanak fel, ráadásul az ablaküvegen és a felhőkön is átjutnak. Keress olyan naptejet, amelyen a faktorszám mellett egy kis körben „UVA” felirat szerepel – ebben az esetben a naptej ezek ellen a sugarak ellen is védelmet nyújt.

Kerüld a fölösleges összetevőket!

Amíg te a strandon lazítasz, és éppen kipihened az egész éves stresszt, a bőröd nem pihen: a napsugárzás, a napozás minden esetben komoly megpróbáltatást jelent a számára, ezért fontos, hogy a védelem valóban védelem és ne további terhelés legyen. Az illatanyagok, tartósítószerek további irritációt jelentenek a bőrödnek, ezért mindenképpen érdemes olyan termékcsaládot választani, amelynek tagjai nem tartalmaznak ilyen adalékanyagokat.

Bien tipp:

A Daylong naptejek tökéletesen megfelelnek a kritériumoknak, ráadásul vízállóak is, ami szintén fontos szempont, ha vízparti tevékenységhez keresel védelmet.