Anyukád öltözködése a tiédet is befolyásolja - A ruhavásárlás pszichológiai okai

Szirák Viki
Írta: ,

Nem csak attól függ, hogy milyen ruhát és kiegészítőt veszel le a boltok polcairól, hogy épp mi a menő, vagy hogy mit viselnek a legnagyobb divatszakértők. Valójában pszichológusok szerint sokkal több dolog is szerepet játszik abban, hogy milyen lesz a stílusunk, mi tetszik nekünk, és mi válik a saját védjegyünkké. A legtöbbször úgy, hogy ezeknek még csak tudatában sem vagyunk!

Neveltetés és érzelmek

Először is, többnyire érzelmi oka van annak, hogy miért egy bizonyos fazon vagy szín áll közel hozzánk - és ez a neveltetésünkből fakad! Az, hogy gyerekként mit láttál a szüleid ruhatárában és öltözködésében, az bizony formálja a tudatodat. Például ha anyukád imádta a farmerdzsekiket, és gyakran viselte, akkor tudat alatt téged is vonzani kezdenek az ilyen típusú ruhadarabok. Lehet, hogy nem kifejezetten a farmerdzseki, de például a színe vagy az anyaga az, ami aztán a te öltözködésedben is megjelenik.

De nem csak a szüleid, hanem azok az emberek is formálnak téged, akik gyerekként körbevettek téged: barátok, rokonok, akár a szomszédod, akinél sok időt töltöttél.

Sőt, pszichológusok szerint azok a típusú ruhák is vonzóak számunkra, amelyek eredetileg biztonságérzetet adtak nekünk.

Például ha te 18-24 éves korod között voltál igazán boldog, nem volt okod az aggodalomra, és életednek egy kedves szakaszaként tekintesz erre vissza, akkor szinte biztos, hogy az öltözködésedben ez a korszak visszaköszön. Amit akkor viseltél, amikor a legboldogabb voltál, veled marad, és maximum csak kiegészíted új stílussal. Például lehet, hogy ekkoriban imádtad a szandálokat vagy a hatalmas fülbevalókat, és emiatt mai napig szívesen viseled ezeket. Hiszen ahogy ragaszkodsz gyerekkorod legkedvesebb tárgyaihoz, játékaihoz, fotóihoz, úgy a ruháidhoz is kötődni fogsz, mert egy boldog időszakot idéznek fel számodra!

[email protected]

Ami megijeszt és új

A félelem-faktor is szerepet játszik az öltözködésünkben! Például amikor a 2000-es évek elején bejelentették, hogy a csípőnadrágok leváltják a magasított derekú darabokat, rengetegen néztek szkeptikusan az új trendre.

Hiszen aki beleszületik egy bizonyos korszakba, annak az akkor népszerű darabok számítanak megszokottnak és elfogadottnak.

Emiatt nem szívesen próbálkoznak az újdonságokkal, és csak hosszú idő elteltével adnak esélyt ennek, amikor már egyébként szinte mindenki azokat viseli, és nem tűnnek ki a tömegből. Hiszen ez sok esetben egy teljes körű stílusváltást jelent, ami nem biztos, hogy végül passzol hozzánk - de közben mégis pénzbe kerül, így veszítenivalónk is van. Szakértők szerint az emberek akkor mernek igazán váltani, és új trendeket kipróbálni, ha már kellő idő eltelt azóta, hogy ezek a darabok „befutottak”, és az általuk preferált üzletek és márkák árulni kezdik őket.

Ami hatással van rád

A reklámok és hirdetések, valamint a közvetlen ráhatás egyaránt befolyásolják azt, hogy mit veszel meg. Minél gyakrabban látsz egy bizonyos új trendet magad körül, annál pozitívabbá válik ezzel kapcsolatban a megítélésed. Ilyen lehet például a mostanában oly népszerű chunky sneaker, ami egy nagyobb méretű, feltűnő, sokszor színes lábbeli.

Eleinte lehet, hogy egyáltalán nem tetszett neked ez a fazon, de minél többször láttad az utcán, a boltokban és a reklámokban, annál inkább hozzászoktál, és tudat alatt annál jobban megtetszik neked.

Ez részben a beilleszkedés miatt is történik. Ha a munkahelyeden legalább tíz ember visel tornacipőt, előbb-utóbb te is beszerzel egyet magadnak, hogy a társaság része legyél, és ez nem is feltétlenül tudatosan zajlik le. Az agyad folyamatosan veszi fel a jeleket a környezetedből, és az öltözködés sem kerüli el a figyelmét!

nejron/depositphotos.com

Ha elveszetté válsz

Az is megesik, hogy krízishelyzetbe kerülsz, és ennek hatására változik meg az ízlésed öltözködés terén. Ez bármilyen, az életedben bekövetkező változás lehet: szakítás, új munkahely, költözés, vagy akár egy új kapcsolat...

Ilyenkor hajlamosak vagyunk hirtelen változtatásokra, extrémebb ruhadarabok beszerzésére, mert vágyunk arra, hogy a helyzetünkkel együtt mi magunk is átalakuljunk, és tiszta lappal indíthassunk.

Érdekes megfigyelni azokat az embereket, akik szinte állandóan alakítanak valamit a külsejükön. Egyik nap még színes hosszú hajjal jelennek meg, aztán barna röviddel, de közben hol a visszafogott darabokat hordják, hol pedig extravagáns ruhákat. Ők azok, akik valószínűleg nem találják önmagukat, elveszettek, és ezt ilyen módon élik meg. Részben ezért olyan változó a stílusunk tiniként, amikor folyamatosan keressük önmagunkat, és nem tudjuk, kik akarunk lenni.

Fókuszban

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

3 óriási tévhit a hurutos köhögéssel kapcsolatban

Okos tetőablak: együtt a kényelem és a funkció