Hullik a hajad? Változtass az étrendeden!

Írta: ,

A hajhullás számos okra vezethető vissza: ilyen például a mindennapi stressz, a fokozott testi-lelki igénybevétel, a különféle hormonális változások, de friss kutatások szerint a haj gyökerét körülvevő szövetek megkeményedése is hozzájárulhat azáltal, hogy gátolja a vérkeringést, vagyis az egészséges haj megőrzéséhez feltétlenül szükséges tápanyagok kielégítő szállítását. A hajhullás oka leggyakrabban és legmélyebben mégis a tápanyagokban szegényes étkezésben gyökerezik. Ha ugyanis a hajkoronád nem kap megfelelő vitamin- és tápanyagellátást, az egyébként életerős hajgyökér meggyengül, elveszti tartását, és egyszerűen elengedi a hajszálat.

Mi számít hajhullásnak? Fölöslegesen ne ess pánikba!

Természetesen jól tudjuk, hogy a haj folyamatosan cserélődik, frissül, ennek a folyamatnak pedig természetes velejárója, hogy naponta átlagosan körülbelül 40-60 szál hullik ki. Ezt megelőzni nem kell, sőt nem is lehet.

Ha úgy érzed azonban, hogy túlzottan hullik a hajad, vagyis napi 60 fölötti hajszálra saccolható, akkor mindenképpen vedd kezedbe a sorsod, hiszen frizurád hosszú távú épsége forog kockán. Krónikus hajhullásról akkor beszélünk, ha tartósan a naponta kihullott hajszálak száma meghaladja a 100-at – ez esetben mindenképpen fordulj orvoshoz. Ne téveszd össze azonban a hétévente történő, nagyobb volumenű hajhullást a tartós, egészségtelennek tekinthető hajhullással!

Gondoskodj a megfelelő vitaminok, tápanyagok beviteléről!

A hajszerkezet egészségének megóvásához fogyassz minél több friss gyümölcsöt, zöldséget. A hajhagymának különösen nagy szüksége van A-, B-, C-, E- és H-vitaminra, valamint az ásványi anyagok közül cinkre ahhoz, hogy hajad fényes, erős és ruganyos maradjon. Ehhez egyél minél több májat, sárgarépát, citrusféléket, dióféléket, és tojást.

Ezek mellet van egy filléres csodaszer is, amivel már biztosan találkoztál az élelmiszerboltok, drogériák polcain: a manapság olyan divatos köles. Hajkoronád ápolásáért vedd be ezt az ősi gabonafélét a repertoárba! A magas rosttartalmú ételek ugyanis szintén nagy szerepet játszanak a haj egészségének fenntartásában.

Köles, a haj legjobb barátja

Az apró szemű, gluténmentes, gyorsan és sokrétűen elkészíthető kölesben fellelhetőek azok az anyagok, amelyek egyébként nemcsak a haj, hanem a köröm és a bőr folyamatos regenerációjáért is felelnek: vas, magnézium és kovasav, valamint bizonyos aminosavak. Ha már nem vagy hamvas tizenéves, légy tisztában vele, hogy a kor előrehaladtával a szervezet kovasav tartalma egyre csökken, ezért különösen fontos hajad szépsége megőrzéséért köleshez nyúlni. A már említett B- és E-vitaminban is bővelkedik, ráadásul magas rosttartalmának köszönhetően megtisztítja a szervezetet a salakanyagoktól, ami szintén kulcsfontosságú lépés ahhoz, hogy tincseid kicsattanjanak az egészségtől, és megóvjon téged a hajhullástól.

Eheted reggelire kásaként, szárított gyümölccsel vagy joghurttal megbolondítva, de köretként vagy zöldséges egytálételek kiegészítőjeként is ízletes.

Próbáld ki ezt a pofonegyszerű receptet, ha valami finomra és hajápolóra vágysz! Kis csészényi kölest főzz puhára annyi tejben, hogy a megdagadt, kész köles majd mindet magába szívja. Levéve a tűzről dobj bele diónyi margarint, és hagyd lefedve. 3 tojássárgáját keverj ki ízlés szerint cukorral, reszelt citromhéjjal, majd adj hozzá kb. 20 dkg krémes, összetört túrót. 3 felvert tojásfehérjét óvatosan forgass hozzá a margarinnal elkevert köleshez, végül sütőpapírral bélelt tepsiben közepes hőmérsékleten süsd szép pirosra. Tálaláskor tetszés szerint öntsd nyakon egy kis lekvárral!