Nem csak vitaminhiány okozhatja - ezért hullhat még a hajad

Írta: ,

Sokan nyomban vitaminhiányra gondolnak, ha hullani kezd a hajuk, és való igaz, gyakran csupán ennyi áll a háttérben. Azonban sok esetben ennél jóval bonyolultabb a helyzet, és komolyabb betegségekre is figyelmeztethet, ezért nem árt félvállról venni a hajhullást.

Amikor normális a hajhullás

Mielőtt megpróbálnánk fényt deríteni a kiváltó okokra, meg kell említenünk, hogy bizonyos esetekben normális a hajhullás. Ilyen pl. az évszakváltás, amikor kitavaszodik, és amikor beköszönt az ősz, ekkor ugyanis természetes módon fokozódik a hajhullás. Bár kellemetlen, különösebb teendőd nincs, ilyenkor a hajhullás elmúlik magától, és megkezdődik a visszapótlás is.

Szintén normális, hogy szülés után, vagy a szoptatást követően fokozottan hullik az újdonsült édesanyák haja. Nekik azonban már nem árt figyelemmel kísérniük ezt a jelenséget, mert esetükben előfordulhat, hogy pajzsmirigygyulladás zajlik a háttérben, köszönhetően annak, hogy az immunrendszerük nagyon hirtelen aktiválódik a gyermek világrahozatalát követően. Ezt szerencsére egy laborvizsgálattal ellenőrizni lehet, de azért érdemes megnézetni az anti-TPO szintet is belgyógyász által.

Endokrin problémák

Részben az előző ponthoz kapcsolódik, hogy bizony az endokrin problémák sűrűn okoznak hajhullást, ezért, ha úgy érzed, jóval erőteljesebben hullik a hajad, mint korábban, érdemes megcsináltatnod egy rutin labort (függetlenül attól, hogy szültél-e, vagy nem). A pajzsmirigy túl-és alulműködése egyaránt okozhat hajhullást, pusztán abból fakadóan is, hogy megváltozik a szervezetben a tesztoszteron és az ösztrogén szintje. Alulműködésnél általában nem annyira zavaró és feltűnő a hajhullás, viszont fokozatos, ezért is fontos, hogy a hormonszinted normalizálódjon.

Stressz és helytelen életmód

Szintén gyakori tényező a stressz és a helytelen táplálkozás, mégis sokan elfeledkeznek róluk a hajhullást illetően. Ez a két dolog általában kéz a kézben jár, miközben külön-külön is okozhatnak hajhullást. Értelemszerűen a stressz minden egyes sejtünkre hat, nem kivétel ez alól a fejbőr és a haj sem, ami szintén megsínyli a feszült életvitelt. A helytelen táplálkozás pedig többek között a korábban említett nyomelem–, ásványi anyag – és vitaminhiányt is okozhatja. Különösen gyakori tünet a hajhullás az étkezési zavarok és a drasztikus diéták, gyors fogyások mellett, hiszen a szénhidrátmegvonás állandó stresszben tartja a szervezetet, ami az energiáit jóval fontosabb dolgokra fordítja, mint amilyen a hajszálak épsége.

Ezen felül különösen fontos kiemelni a fehérjehiányt, ugyanis a hajszálak nagyrészt fehérjékből épülnek fel. Emiatt, ha valaki fehérjeszegényen táplálkozik, számíthat az intenzívebb hajhullásra. Persze ezzel a makróval sem kell túlzásokba esni, de arra célszerű törekedni, hogy a minimum bevitel (0.8 gramm testúlykilogrammonként) minden egyes nap meglegyen. Nagyon jó választásnak bizonyulnak a fehérjepótlásra pl. a babfélék, illetve abban az esetben, ha a hajhullásodat a pajzsmirigyproblémád okozza, érdemes próbát tenned a ligetszépe olajjal.

Kellemetlen mellékhatások és rossz szokások

Sajnos olyan teljesen hétköznapinak tűnő dolgok, mint amilyen a fogamzásgátló, vagy valamilyen problémára felírt gyógyszer is okozhat hajhullást. Ebben az esetben annyi előnyöd lehet, hogy többnyire össze tudod kötni a gyógyszer szedését a hajhullás fokozódásával, ezért nyilvánvaló lehet, hogy mi okozta a gondot. Remélhetőleg tudsz gyógyszert váltani, vagy másfajta kezelési mód mellett is leteheted a voksodat. Mielőtt azonban erre sor kerül, célszerű konzultálnod egy bőrgyógyásszal, ugyanis a fejbőr betegségei is kiválthatják a hajhullást. A különféle vírusos, bakteriális fertőzések mellett jellemzőek a gombás megbetegedések, amik sokszor eleve a fejbőrre, vagy annak egy részére koncentrálódnak.

A genetika is sajnos szerepet játszhat a hajhullásban, és bár kezdeni sok mindent sajnos nem tudsz vele, azért érdemes számításba venned a magyarázatok keresésekor.

Végül, de nem utolsó sorban, a hajhullást saját magad is generálhatod a helytelen rutinokkal. Ilyen pl. az, ha túl sok hajformázót, forró hajsütővasat használsz, ha nagyon gyakran váltogatod a hajszínedet, de még az is, ha nagyon szoros copfban, vagy kontyban hordod a hajadat.

Képek forrása: ufabizphoto/Depositphotos.com