Figyeld a hajad! Mutatja az egészséged!

Írta: ,

Frizurád sok minden elárulhat rólad, az aktuális hangulatodtól kezdve, a személyiségeden át, egészen a stílusérzékedig. A haj minőségét illetve megjelenését nem persze csupán genetikai tényezők befolyásolhatják, életmódunk egyaránt meghatározó lehet szépségünk megőrzésében. Így tehát, ha hajszálaid töredezni, vékonyodni, netán hullani kezdenek, érdemes figyelmet fordítanod a problémára, olykor ugyanis ezek a tünetek a testedben zajló változásokról árulkodhatnak!

Hajhullás

1/5 Hajhullás

Szakértők szerint naponta körülbelül 80-100 hajszálat veszítünk, ami teljesen normálisnak számít. Ha azonban ennél nagyobb mértékű hajhullást tapasztalunk, és ez a tünet hosszan tartóan jelen van, érdemes orvoshoz fordulni.

A nagy mennyiségű hajveszteség hátterében számtalan probléma állhat: különböző hiánybetegségek, cukorbetegséghormonális problémák, menopauza, stressz, terhesség, vagy akár depresszió is okozhatja. 

Sokszor jelzi ilyenkor a szerveztünk a vashiányt, mely gyakori probléma a vegetáriánusok körében, tekintve, hogy az egyik legjobb vasforrást a vörös húsok jelentik.

Száraz, töredezett hajvégek Kép forrása: hellonatural.co

2/5 Száraz, töredezett hajvégek

Bár a töredezett hajvégek leggyakrabban mindössze azt jelzik, hogy ideje ellátogatnod a fodrászhoz, olykor egyéb problémák is megbújhatnak a tünetek háttérben. A jelenséget ugyanis akár kiszáradás, vagy pajzsmirigy zavar is okozhatja.

Ügyelj arra, hogy legalább két-három liter vizet igyál naponta, és lehetőleg csupán mértékkel fogyassz alkoholt, cukros üdítőket, illetve koffeint. Emellett kerüld a hajformázó készülékek gyakori használatát. Érdemes beszerezned egy széles, ritka fogú fésűt is. A hajkefével csak továbbrontasz a helyzeten, mivel az a töredezett hajvégekben megakad, és kihúzza az egészséges hajszálakat is. Az extrém száraz hajvégek, és a hajhullás együtt ritka esetben pajzsmirigy problémát is jelenhet, így ha a tünetek hosszan fennállnak, legjobb, ha orvoshoz fordulsz.

Gyakori korpásódás Kép forrása: cutypaste.com

3/5 Gyakori korpásódás

Az erős korpásódás gyakran igencsak kellemetlen lehet. A problémát legtöbbször az okozza, hogy túl sok hajápolási terméket használunk, de kiválthatja akár stressz vagy szorongás is.

A korpa nem csupán a száraz fejbőrön jelenhet meg! Két fajtája van: a zsíros korpa, mely sárgás színű és megtapad a hajszálakon, és a fehér árnyalatú száraz korpa, mely száraz hámlásként jelentkezik. Természetesen fajtától függően más és más kezelés szükséges. A száraz korpa esetén érdemes fejbőr peelinget alkalmazni, illetve gazdagon hidratálni, míg a zsíros korpánál, jó megoldást jelenthet a citromos vagy ecetes öblítő szer.

A stressz leküzdésére fogyassz minél több omega-3 zsírsavtartalmú ételt, illetve B6-vitamint!

Elvékonyodott haj Kép forrása: eslamoda.com

4/5 Elvékonyodott haj

A haj textúrájában történt változásokért általában az öregedés felelős. Ahogy a testünk változik az idő előrehaladtával, úgy alakulnak át hajszálaink is.

Kutatások szerint hajunk 7-től 10 évente változik, és a legtöbb nő a 40-es, 50-es éveiben tapasztalja meg először, hogy tincsei vékonyabbnak, élettelenebbnek tűnnek. A nők 30 százaléknál ezt a menopauza váltja ki, ilyenkor ugyanis felborul a szervezetben a hormonális egyensúly.

A jó hír az, hogy a nők 50 százalékánál a probléma orvosolható egy hormonpótló terápia segítségével. Ha a hajvékonyodást túl korán tapasztalod meg, előfordulhat, hogy pajzsmirigy alulműködés áll a háttérben, ez ugyanis a hajad textúrára is hatással lehet.

Őszülés Kép forrása: bohemianbrighton.com

5/5 Őszülés

Bár az őszüléséért leggyakrabban szintén az öregedés, és a genetika tehető felelőssé, egyes kutatások szerint akár stressz vagy trauma is kiválthatja. Tanulmányok bebizonyították, hogy az extrém stressz hatására a melanin képes kiürülni a szőrtüszőkből.

Ha 35 éves korod előtt őszülni kezdesz, elképzelhető az is, hogy B12, vagy folsav hiánnyal küzdesz. A genetika felett persze nem győzhetünk, de életmódunkon változtathatunk, így megakadályozhatjuk a vitaminhiány következtében kialakuló őszülést. A legjobb tehát, amit tehetsz, ha több B12-vitamin és folsav tartalmú ételt fogyasztasz. A vörös hús, a kagyló, a tojás, a baromfi és a tej nagyszerű B12 forrás, míg a leveles zöldségek, a bab, és a teljes kiőrlésű gabonák nagy mennyiségben tartalmaznak folsavat.