Akár tetszik, akár nem, érzéseink gyakran hatást gyakorolnak arra, mikor mit vásárolunk – legalábbis ezt támasztják alá a kutatások.
VIDEO Nagy éves horoszkóp 2025: így alakul az éved személyes és munkahelyi fronton
Nem véletlen tanács a diétázók számára, hogy ne menjenek éhesen vásárolni: ilyenkor sokkal több egészségtelen élelmiszert és jóval több kalóriányi alapanyagot pakolunk a kosarunkba. Ez egy sokszorosan igazolt tény és bizonyítja, hogy az aktuális hangulatunk, állapotunk hatással van a pénzköltési szokásainkra. Ráadásul léteznek ennél jóval több kockázatot jelentő mentális állapotok is: az impulzusvásárlást összefüggésbe hozták a depresszióval, a szorongással, vagy éppen a bipoláris zavarral.
De mi váltja ki az impulzusvásárlásokat?
Általában a jól bevált marketing van a háttérben: a „most vagy soha” érzése, valamint, ha azt éreztetik veled, hogy aktuálisan több mindent kapsz a pénzedért, esetleg pánikolsz valami miatt, és raktározni kezdesz. A kereskedők az érzelmeidre hatnak annak érdekében, hogy többet költs, tehát pszichológiai okai vannak az anyagi áldozatnak. Úgy érezheted, hogy amikor hirtelen döntesz egy termék megvásárlása mellett, akkor hatalom van a kezedben, te irányítasz. Amikor anyagilag megengedheted magadnak az impulzusvásárlást, akkor igazán jelentős hátránya (ebből a szempontból) nincs a költésnek.
Viszont nem csak azok hoznak ilyen döntéseket, akiknek van miből költeni, hanem azok is, akiknek nincs. Akkor mégis miért teszik? Ugyanazért az érzésért: mindenki szeretné, ha teljes körűen irányíthatná az életét.