Tetovált disznó egy barokk szobában és csipke mintázatú gumiabroncsok – a csipkeszerű, gót stílusú, lézerrel kidolgozott acél „szobrokról” már nem is beszélek, melyektől leesik az állunk…
VIDEO Év végi fejlődés horoszkóp: ez az, amit még idén kell megfejlődnöd
1/5 Az abszolút optimista ember
Bár Wim Delvoye-t tárgy- és installációs művésznek nevezik, én csak szépségcsinálónak – a Kloákát és röntgen pornóalkotásokat kivéve.
E két utóbbi alkotás sorozata inkább a „működésre” koncentrál, ám azt is úgy teszi, hogy elvonatkoztat az eredeti szerepkörtől. Ettől lesz humora ennek a két alkotássorozatnak.
Többi munkája valahol a felsőfokú fantázia, a profi díszítőművészet, a szürrealizmus és az optimista fanatizmus metszetében mozog.
Bár a díszítőművészet a művészetek másodrangú ága, többek között a használati tárgyakat teszi érdekessé, van az a szint, ami elképesztő.
Wim Delvoye munkái kicsit „átszivárognak” a szürrealizmusba, melynek meghatározása Lautréamont gróf híres mondása szerint így hangzik: „Szép, mint az esernyő és a varrógép véletlenszerű találkozása a boncasztalon.”
Ahhoz, hogy Wim Delvoye kreativitása „művészetté fajuljon”, nem csupán veleszületett tehetség kellett, hanem olyan környezet is, ahol a különleges világlátást, a lehetőségek és asszociációk meglátását tolerálja a társadalom.
Ez a hely – mi más lenne, mint – Belgium. A kreativitás mára elcsépelt fogalom lett, mert minden apró kreativitásmorzsát istenítünk az önbizalomnövelés eszközeként.
Viszont, ha egy gyertya fényéhez hasonlítom a „hétköznapi kreativitást” akkor Wim Delvoye egy hatalmas reflektorrendszer – amit nem lehet nem észre venni.
Egy „gyenge” példa: az autógumi „csipkésítéséhez” legalább két dolgot kell igen jól ismernie.
Egyik a profi díszítőművészet – ami hatalmas tárgyi tudást követel –, és a linómetszés technikáját, profi(!) szinten, melyet jócskán tovább kellett fejleszteni a cél érdekében.
Ha rákeresünk a „wim delvoye coccyx double” kifejezésre a Google-n, olyat láthatunk, amit csak nagyon ritkán.
Az emberi test lenyűgöző, ám nem mindenki tudja hitelesen és élvezhetően a művészet szolgálatába állítani, mint alkotást, mondjuk, mint Leonardo és Piero da Vinci polihisztor a 15. században.
Úgy tűnik, Delvoye a 21. század művészetének polihisztora, ugyanis a képeken szobrokká „fajult” medencecsontokat látunk, melyekben meglátta a lendületet, az íveket.
Ahogy a tartalmat is: a két medencecsont – melyek „szerelmeskedéskor” a legközelebb állnak egymáshoz az egész testfelületet tekintve – egymásba fűződik oly módon, hogy felülről nézve két egymásba karoló szívet mintáz.
Ezek után kissé nyersebb az a fotósorozat, mely röntgenfelvételek által ábrázolja a szexet, annak „kényes” elemeit is.
Delvoye a betonkeverők elkészítésénél nem kívánt mélyebbre ásni, hanem csupán díszíteni, anyaggal és mintával más értelmet adni a betonkeverő fogalmának, egyértelműsége ellenére.
Készült betonkeverő fából, csodás mintákat faragva és lakkozva, barokk faragásokkal és aranyozással, gót stílusban, csipkeszerűen lézerrel megmunkálva aprólékosan az acélt, és van köztük olyan is, mely a kék-fehér színkombinációra épülve kissé görögösre sikeredett.
A betonkeverő nagyon mozgathatta Delvoye fantáziáját, hiszen nem csupán betonkeverőket alkotott, hanem életnagyságú betonkeverős teherautókat is – fából, acélból.
Ezeknek szinte teljes skálája megtalálható, ezzel a keresőkifejezéssel: „wim delvoye cement mixer”.
5/5 Gót szobrok lézerrel, acélból, csipkés autógumik, és a feszületek
A fémcsipke álma most megvalósult. Nem csupán gót stílusú, életnagyságú betonkeverő autók jöttek létre, hanem szobrok is, és „épületek”. „Delvoye torre” néven érdemes képet keresni. Olyan tornyokat láthatunk, melyeket valóban csak elképzelni tudtunk eddig. A gót szobrok skálája egyébként elég széles, hiszen életnagyságú, csipkeszerű markoló autókat, billencseket, járműveket láthatunk.
Az autógumik mintázatának átszabásában is nagyot alkotott. Némelyik lyukacsosan mintás, leginkább futóminta van rajtuk. Szebbnél szebbek, kimondottan művésziek, igényes kivitelezésük és részletgazdagságuk miatt.
Delvoye egy kisebb darázsfészekbe nyúlt, amikor furcsán, gyűrűként körbetekerve ábrázolta a feszületet. A gyűrűforma egyrészt azt is jelenti, hogy örök, soha véget nem érő, másrészt érdemes megfigyelni a kör alakú feszületbe belefeszülő Jézus testének ábrázolását is.
Az igazán nagy durranás Delvoye-tól a Kloáka több verziójának megalkotása, és a Farm Art, melynek kapcsán disznók testét tetoválta fel, nem csupán csodás mintával, hanem Disney-t is kölcsönözve. Ezen kívül patkányokról is készített alkotásokat, röntgen segítségével. Csodás, klasszikus, porcelán díszítésekkel festett meg gázpalackokat, sőt, a világ első szalámi projektje is az övé. Kicsit furcsa, kicsit romlandó, de érdekes és szép…