Mire figyelj a téli vezetéskor?

Írta: ,

Beköszöntött a november, és bár egyelőre viszonylag meleg és napos az idő, a hőmérséklet bármikor drasztikusan lecsökkenhet, így sürgősen tedd meg a szükséges lépéseket, hogy autódat és magadat is felkészítsd a zord közlekedési viszonyokra!

Gumiabroncs-csere

Ez nagyon fontos dolog, még akkor is, ha a globális felmelegedés miatt az utóbbi években alig néhány napot esik a hó hazánkban. A nyári gumi ugyanis meleg időre van tervezve, teljesen más az összetétele, mint a télinek, így ha hidegben használod, drasztikusan megnő a fékút, hamarabb is kopik, arról nem beszélve, hogy jeges, havas úton gyakorlatilag garantált a megcsúszás.

Van, aki a négyévszakos  abroncsokra esküszik, ami elméletben jól hangzik, azonban a gyakorlatban sem nyáron, sem télen nem igazán jó. Figyelj a profilmélységre, valamint a gyártási évre is, ugyanis a 7-8 évesnél idősebb abroncsok már sokkal rosszabb tapadási tulajdonsággal rendelkeznek, mint az újak, függetlenül attól, mennyire vannak elkopva.

Folyadékok ellenőrzése

A szélvédőmosót még a fagy beállta előtt cseréld le a téli változatra, ellenkező esetben tönkre teheti a rendszert, aminek javítása több tízezer forintunkba kerülhet. Az a legbiztosabb megoldás, ha kispricceled az összes nyári mosófolyadékot, majd miután feltöltötted a fagyálló fajtával, addig nyomogasd a gombot, amíg a lecserélt folyadék el nem jut az első-hátsó ablakokig.

Ennél is fontosabb, hogy figyelj a hűtőfolyadék megfelelő szintjére és fagyási pontjára (ezt ingyen ellenőrizheted bármelyik benzinkúton), hiszen a fagyott folyadék képes akár a motorblokkot is megrepeszteni. A motorolaj szintet is rendszeresen le kell csekkolni, főleg, ha régebbi autóval jársz. Kímélendő a motort, hidegindítás után ne nagyon pörgesd, hanem várd meg, míg üzemmeleg állapotba kerül.

Akkumulátor és a kocsi tisztán tartása

A hideg fokozott igénybevétellel terheli az autó energiatelepét, melyre különösen a ledermedt, egész éjjel hűlő motor indítása ró komoly terhelést. Ne feledjük, hogy az akkumulátor gondoskodik a szélvédő fűtéséről, páramentesítésről és a fényszórók, ködlámpák működéséről. Töltöttségének ellenőrzésére rendszeresen fordíts gondot! A fényszórókat, egyéb lámpatesteket, és az ablakokat mindig tartsd tisztán, mert télen általában sokkal rosszabbak a látási körülmények, így a biztonságos közlekedés alapfeltételeit meg kell teremteni. Az autó rendszeres, heti, vagy kétheti lemosatása főleg a karosszéria és az alváz állapotmegóvása miatt fontos, ugyanis a sós latyak megül az üregekben, és meggyorsítja a rozsdásodást. Nem árt, ha télen mindig van nálad zároldó, jégkaparó, és hóseprű is, különben nem biztos, hogy bejutsz a gépjárműbe, vagy kilátsz belőle.

Hogyan vezessünk télen?

Ebben az évszakban sokkal kiszámíthatatlanabb az autóval való közlekedés, mint bármikor máskor. A téli gumiabroncsok sem csodatévő kellékek, így mindig az időjárási körülményeknek megfelelően vezess. Ha szitál a hó, és alig látsz, akkor ne nyomd a gázt, mint a veszedelem, mert esélyed sem lesz időben reagálni egy esetleges vészhelyzetre. A pocsolyákat próbáld meg kikerülni, mert adott esetben méretes kátyút rejthet, ami tönkre vághatja a gumit, a felnit, sőt a felfüggesztést is!

A kanyarok bejáratához jóval lassabb sebességgel érkezz, mint száraz úton, ugyanis a fizika törvényeit nem lehet áthágni, és ha kanyarodás közben kell erősen fékezned, annak könnyen kipördülés, karambol lehet a vége. Kerüld a hirtelen mozdulatokat is (kivéve természetesen, ha azzal balesetet kerülhetsz el), főleg ha havas, vagy jeges az út. Ha nincs ABS az autóban, akkor ésszel kell fékezni, ugyanis a csúszós úton könnyen blokkolhatnak a kerekek, és akkor hiába tekergeted a kormányt, a járgány csúszik előre megállíthatatlanul. Ebben az esetben pumpáló módon taposd a féket, érzéssel, és ha szükséges, hajtsd végre a kikerülő manővert.

Mit csináljunk, ha megcsúszik az autó?

Sajnos bármi megtörténhet télen, még akkor is, ha óvatosan vezetsz. Kanyarban, sávváltáskor kicsúszhat az autó fara, ami meglehetősen ijesztő jelenség, főleg, ha nem tapasztaltál korábban ilyet. A lényeg, hogy nem szabad egyből rátaposni a fékre, mert csak rosszabb lesz a helyzet. Ha van előtted elég tér az úton, akkor ellenkormányzással próbáld egyenesbe hozni az autót, és utána kezdj csak fékezni.

Ha manuális váltóval van ellátva a kocsi, akkor a kuplungot is érdemes kinyomni, mert elkerülheted a motor esetleges lefulladását megpördülés esetén. Mindenképpen ajánlatos legalább egyszer befizetni egy vezetési tréningre, ahol biztonságos körülmények között kipróbálhatod, hogy saját autód és te magad hogyan reagálsz a hirtelen helyzetekre, mert más olvasni egy vészhelyzet elkerüléséről, és más a gyakorlatban átélni. Ugye azt meg sem kell említenem, hogy az övet mindig kösd be?!