Elkényeztetett turisták: közelebb visz a halálhoz a régen várt nyaralás

Írta: ,

Az előrelátóbbak már hónapokkal ezelőtt megtervezték az idei nyaralást, de vagyunk még páran, akik csak most kezdenek foglalkozni a gondolattal. A cél a legtöbbször az, hogy legyen végre néhány nap, amikor nem törődünk semmivel és senkivel, egész nap heverészhetünk a tengerparton egy napozóágyon, koktélt szürcsölgetünk és élvezzük az all inclusive ellátás minden előnyét. Eközben elhitetjük magunkkal, hogy az év 351 napjában elszenvedett sérelmeinket ez alatt a két hét alatt a feledés gödrébe dobhatjuk és betemethetjük örökre.

Ami a szellemi kikapcsolódást illeti, akár még igaz is lehet. De ha jól megfigyeljük magunkat, akkor a kezdeti nyugalom után a testünk fokozatosan elkezd lázadni az új életforma ellen. A harmadik-negyedik napon már nem okoz akkora örömöt a svédasztal körül sétálgatni, unalmassá válik a kényelmes szállodai ágyban órákig relaxálni, a napozóágyból is egyre gyakrabban ugrunk fel különböző indokokkal, sőt sokan ilyenkor csomagolják ki a magukkal cipelt futócipőiket is.

Ennek magyarázatára a University of Liverpool egy kísérletbe kezdett és megdöbbentő eredményekre jutott. A felmérésre 28 olyan önként jelentkezőt kértek fel, akik egyébként aktív életet élnek, 25 év körüliek és fontos számukra az egészségük. A 14 napos, teljes ellátást és korlátlan pihenést biztosító teszt végére a résztevők több mint egy kilogrammnyi izomtömeget veszítettek, megjelent nálunk a májzsírosodás, megemelkedett vérükben a rossz koleszterin szintje és enyhe terhelés hatására is erősen felgyorsult a szívritmusuk, hamar kifáradtak. S ami még ennél is veszélyesebb, a nyaralási előtti testi állapotukat a felmérés után még hetekkel sem sikerült visszanyerniük.

Az egyetem kutatásvezetője, Dr. Cuthberston szerint a fizikailag aktív, egészéges fiatalokból álló csoport tagjainak a 14 napos, „ülő életmódra” történő átállás hosszútávú negatív hatásait hónapokig tarthat kihevernie. A kísérletben résztvevők napi átlagos lépésszáma 10 ezer volt, a nyaralás időtartama alatt ez lecsökkent napi 1500 lépésre. A kutató arra figyelmeztet, hogy már egy egyszerű lépésszámlálóval - ez lehet egy övre csatolható, olcsó szerkezet, vagy akár egy telefonos applikáció – rengeteget tehetünk az egészségünkért. Szakértők szerint heti 150 perc testedzés szükséges egy felnőtt ember számára, hogy megőrizhesse egészségét, de sokan ennek a töredékét sem teszik meg önmagukért a hétköznapokban.

Talán el sem hisszük, de az irodai ülőmunka és a kéthetes tengerparti nyaralás a testünk számára, fizikai szinten nem sok különbséget jelent. Ugyanúgy több órán keresztül hanyagoljuk a testi igénybevételt, nagyrészt csak az étkezések és a fiziológiai szükségleteink kielégítése végett mozdulunk meg. Ez nem természetes viselkedés, az emberi test ennél jóval nagyobb igénybevételre lett kitalálva. Mozgásszakértők szerint a fizikai inaktivitás a modern társadalom csendes gyilkosa. A henyélő vakációzás pedig nem csak a felnőttekre hat. A gyermekek fokozott mozgásigénye miatt a 14 év alattiak számára különösen fontos, hogy a pihenés mellett a kikapcsolódásban szerepet kapjon az aktivitás is. A gyermekeknél ez még ösztönös viselkedés, hamar elunják magukat, ha nem mozognak. Ilyenkor kezelhetetlenné, hisztissé válhatnak, azt gondoljuk, hogy hálátlanok, amiért nem élvezik a családi nyaralást, pedig minden igényük ki van elégítve. Valójában csak érzékenyebben reagálnak a környezeti változásokra és próbálnak eleget tenni a fizikai szükségleteiknek.

Mi a megoldás?

A megoldás persze nem az, hogy most azonnal mondjuk vissza a foglalást a tengerparti, ötcsillagos szállodában, egyszerűen csak kezdjünk el tervezgetni. Legyen minden napra betervezve városnéző séta, iktassunk be kerékpárbérlést, csónakázást, túrákat, s ne sajnáljuk a helyet a bőröndben a futócipőtől sem.