Csak ne olyan sebesen! Bien vezetési kisokos egy Suzuki Vitara mögül

Szendrey Adrienn
Írta: ,
Csak ne olyan sebesen! Bien vezetési kisokos egy Suzuki Vitara mögül

Minden kétséget kizáróan tombol a nyár, mely magában hordozza a hívogató érzést, miszerint az ember legszívesebben jó pár hetet minimum a magyar, de inkább egy külföldi tenger partján töltene láblógatva, távol a mindennapi forgatag bajos zajától. A feltöltődés mindenkinek jár, azonban nem árt felkészülten autóba ülnünk! (x)

 

Mi újság itthon?

Városban 50, pályán 130. Mármint maximum km/h sebesség! Ezt talán még az is tudja, akinek nincs jogosítványa, de mi a helyzet a többi úttal, és azokkal a szituációkkal, amik érdekes pillanatokat okozhatnak a magyarországi közlekedésben. Gyorsan vegyük át a legfontosabb sebességkorlátozásokat: autópályán 130 km/óra, autóúton 110 km/óra, lakott területen kívül egyéb úton 90 km/óra, lakott területen 50 km/óra maximális sebességgel közlekedhetünk, hacsak más tiltás nem vonatkozik az adott szakaszra.

Melyik sávban haladjunk? A KRESZ ezzel kapcsolatban úgy fogalmaz, hogy párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobb szélső forgalmi sávban kell közlekednünk, a további forgalmi sávokat pedig előzés esetén használjuk, így a jobbra tartás nem csupán íratlan, de írott szabály is egyben, tehát minden belső sávban ragadt autóstársunkra viszonylag jogosan nézhetünk szúrósabb szemekkel. Ki ez a tötymörgő mazsola már megint?

A KRESZ sebességekkel foglalkozó pontjainak ötödik bekezdése világosan leírja, hogy nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza, mégsem hallottunk még olyanról, hogy ezért valaki büntetést kapott volna, pedig legalább annyira veszélyes tud lenni a rutintalan, bambuló vasárnapi sofőr, mint a notórius száguldozó. Mivel a Suzuki Vitara hivatalosan is Magyarország kedvenc autója, a nagy számok törvénye alapján akár még az is lehet, hogy az innovatív modell egy bosszantó sofőrt rejt.

Kiruccanás Európába 

Amikor egy kis nyári pihenés céljából Európa valamely országába vesszük az irányt, feltétlenül érdemes előtte tájékozódni a hely közlekedési sajátosságairól, elsősorban az érvényes sebességkorlátozásokról. Szerencsére a népszerű nyaralóhelyek többnyire hasonló szabályozással működnek, mint hazánkban.

Horvátországban a magyar rendszerre kísértetiesen hajazó, klasszikus 50, 90, 110 és 130 km/h sebességkorlátozások érvényesek, azaz lakott területen belül 50-nel, azon kívül 90-nel, autóúton 110-zel, autópályán pedig 130-cal repeszthetünk. Akad azonban egy fontos különbség: déli szomszédaink a fiatal vezetők számára alacsonyabb sebességhatárokat léptettek életbe, ők városon kívül 10 km/h-val kötelesek mérsékelni sebességüket a jogsi megszerzésétől számított két évig. 

Ugyanez a helyzet Olaszországban is, de valamivel szigorúbb formában, mivel 3 évig csupán 100-zal mehetnek autópályán és 90-nel a főutakon. 

Szinte már közhelyszerű megállapítás, hogy Németországban nincs korlátozás az autópályán, ami igaz is, ugyanakkor ott is előfordulnak korlátozások, valamint az ajánlott sebesség itt is 130 km/h, amit a megszokott piros kör helyett, kék színű négyzettel jelölnek. Az 1.4 literes, 140 lóerős Suzuki Vitara kormánya mögött felüdülés megpillantani egy ilyen „ajánlott sebesség” táblát. A fürge motorral szerelt, dinamikus SUV könnyedén falja a kilométereket az ajánlott érték felett is, hiszen számtalan biztonsági rendszer segíti és teszi élvezetessé a vezetési élményt.

És mi mivel utaztunk, amikor utánajártunk a szabályoknak?

A sokak által kedvelt Vitarával. A Suzuki Vitarával nem muszáj pusztán a szemedre hagyatkozni a közlekedési táblák esetében, ugyanis az autó helyetted is lát, de minimum részt vesz a jelzőtáblák értelmezésében, ezáltal betartásában. A TSR (Traffic Sign Recognition) névre keresztelt rendszer kamera segítségével folyamatosan pásztázza a közúti forgalmi jelzéseket. A sebességkorlátozásra vonatkozó vagy behajtást tiltó táblák érzékelésekor megjeleníti az adott jelzést a műszeregységen, ennek következtében figyelmezteti a vezetőt, hogy az úton épp milyen szabály van érvényben. 

De nem a TSR az egyetlen berendezés, ami igyekszik megóvni a sofőr jogosítványát! Csak ki kell nézni egy szabályosan közlekedő autós kollégát, mert ha az adaptív tempomattal szerelt Suzuki előtt egy másik jármű halad, a radar felméri annak távolságát és sebességét, és automatikusan fenntartja a járművek közötti távolságot a haladási sebesség növelésével vagy mérséklésével. Természetesen a hagyományos tempomatot is választhatjuk, mely másik jármű nélkül tartja a beállított, a szabályokat nem sértő sebességet.

Az effajta utazást, kényelmet és biztonságot segítő eszközökkel nem csak nyugodtabban indulhatunk a családdal vagy barátokkal, de az út is élvezetesebbé válhat. És ahogy sokan a szerelemre mondják, most ide is passzol: az odavezető út a legcsodásabb. Jó utat!

Figyelem: a cikkben említett vezetéstámogató rendszerek minden esetben CSAK segítenek, NEM HELYETTESÍTIK a sofőr odafigyelését, éberségét, körültekintését.