A részleges böjt jelentősége, tippekkel

Írta: ,

A részleges böjt során az egészség megtartása vagy helyreállítása érdekében meghatározott ideig ajánlatos mellőzni bizonyos ételeket és italokat. Még a legrövidebb, félnapos böjt is jelentős változásokat indít el: a test, így a lélek is megkönnyebbül. Másik nagy előnye, hogy könnyű tartani.

Dániel böjtje

1/5 Dániel böjtje

A Biblia Dániel könyvében említi meg a részleges böjtöt. Dánielt és három társát a király lakomára hívta, ők azonban az asztalon lévő finomságok helyett zöldséget és vizet kértek.

Tíz napig nem ettek mást. Később Izrael állapota feletti aggodalmában Dániel ismét részleges böjtbe kezdett, és sokat imádkozott, amíg a harmadik hét végén egy angyal választ hozott imádságára.

A „dánieli böjt” a kenyér, a hús és az édességek elhagyásából állt. A Bibliában szó van félnapos, egynapos, 3, 7, 21 és 40 napos böjtről.

Kiegészítő jelentőségű

2/5 Kiegészítő jelentőségű

Sok természetgyógyászati kezelés első lépése az ételek választékának és mennyiségének csökkentése. A betegség gyakran étvágytalansággal kezdődik, hogy a szervezet azt az energiát, amit emésztésre fordítana, a védekező erők mozgósítására használja.

A korlátozás gyorsítja a gyógyulást, fokozza a kezelések hatását. Naponta 1-3 alkalommal fogyassz könnyű ételeket, például zöldséglevest, párolt zöldségeket, főtt rizst, főtt krumplit. Friss kenyér helyett inkább kétszersültet, kekszet egyél. Mellőzd a zsíros és cukros táplálékokat.

Víz

3/5 Víz

A víz a legjobb ital, amely belsőleg fontos gyógyító szer. Frissít, táplál, erősít. Sebastian Kneipp a 19. században a víz segítségével gyógyult ki egy súlyos betegségből, és attól kezdve  a vizet csodagyógyszernek tartotta. Azt mondta: „Igyál annyiszor, ahányszor szomjas vagy, és soha ne igyál sokat!”

Nem kell egyszerre sokat inni, inkább csak egy-egy pohárral félóránként vagy óránként. Napi két liternél több vízre nincs szüksége a szervezetnek. Inkább étkezés előtt vagy utána igyál, mint közben, mert a víz zavarja az emésztést, és akadályozza a rágást, pedig az étel pépessé rágása szintén fontos az egészség szempontjából.

Egyéb italok

4/5 Egyéb italok

Olyan italokat válogass össze, amelyek könnyűek, és nem ülik meg a gyomrot. Kerüld a cukorral és mesterséges édesítőszerrel édesített, valamint az alkoholtartalmú italokat.

Kávéból és fekete teából naponta legfeljebb csak egy-két csészényit fogyassz. Az ásványvíz és a híg gyógynövénytea a legegészségesebb ital.

A gyümölcslevek közül jó minőségűt válassz. A 100%-os leveket hígítsd 1:2 arányban. Képzeld el, hogy mennyi gyümölcsből kell kipréselni a levet – ez természetellenesen nagy mennyiség, ennyit a szervezet nehezen tud feldolgozni, emellett cukorból és gyümölcssavakból is túl sokat tartalmaz.

Friss ételek

5/5 Friss ételek

Az ételeket lehetőleg nyersen fogyaszd. Ha puffadt a hasad, hányingered van, fáj a gyomrod vagy bélproblémáid vannak, akkor a finomra reszelt alma vagy nyers répa segíthet.

A főtt étel legyen friss. A sült ételeket inkább kerüld, ha mégis ilyet eszel, akkor a grillezettet válaszd. A főtt étel tárolása és másnapi melegítése árt a benne lévő létfontosságú anyagoknak.

Minél inkább meghagyjuk az élelmiszereket természetes állapotukban, annál magasabb tápanyagtartalmúak maradnak.