Testképzavarokhoz vezet a közösségi média - Az Instagram nagyot újított!

Nagy Niki
Írta: ,
Testképzavarokhoz vezet a közösségi média - Az Instagram nagyot újított!

Kép forrása: unsplash

Szépen lassan a közösségi média nagykutyái is kezdik felismerni, hogy nem minden tevékenységük segíti a fiatal fiúk és lányok mentális egészségét – legalább is erre utal az, hogy az Instagram nemrég bejelentette, hogy kiveszi a plasztikai műtétes filtereit az applikáció 24 óráig látható sztorijai közül. Az elhatározás egy újabb lépés afelé, hogy az Instagram ne a lájkvadászatról és a képmutatásról szóljon.

Tavaly röppent fel az a szörnyű hír, hogy egyre több az olyan plasztikai műtét, ami során a fiatal lányok azt kérik: legyenek olyanok, mint ahogyan a Snapchat filtereken kinéznek. Ez elsősorban az arccsont megemelését, az orr kisebbítését és a száj nagyobbítását jelentette, de volt, aki az arcéléből faragtatott le azért, hogy úgy nézzen ki, mint saját maga snapchates karikatúrája. Ez volt talán az első lépés afelé, hogy a közösségi média komolyan vegye, milyen hatással van a fiatal lányok és fiúk önképére, és arra, hogy hogyan látják magukat a filterek és tökéletes képek hatására.

Az Instagram éppen ezért ugyan lassú, de kitartó munkával elkezdte leépíteni azokat a funkcióit, amik ilyen hatással lehetnek a fiatalokra.

Pár országban már teszteli, hogy milyen az, amikor nem jelennek meg a kedvelésszámok a képek alatt, és nemrég eltüntette az olyan posztokat, amelyek káros fogyókúrás termékeket hirdettek, valamint a testképzavarokat népszerűsítették.

Most itt az újabb újdonság: a 24 órán keresztül látható sztorikhoz tartozó filtereket gyártó Spark AR, ami egyébként szintén a Facebook tulajdonában van, ahogy az Instagram is, bejelentette, hogy felhagy a plasztikai műtétek eredményeit utánzó filterek gyártását befejezi.

Innentől nincs több amorf, tízéves kisgyerekre hajazó, vagy óriási szemű figurát gyártó filter, az arcformához ilyen mértékben az Instagram nem nyúl többet.

Pedig ilyen filter volt eddig bőven: a FixMe például plasztikai műtétet végző orvos maszkját és a műtét utáni sérüléseket és hegeket imitálta, a Plastica pedig úgy gyúrta át az ember fejét, mintha szemöldökfelvarrása és szájfeltöltése lett volna. Bár a FixMe például a műtéteket akarta kiparodizálni, egyfajta karikatúrát akart mutatni a plasztikai sebészetről, ez sem maradhat.

A szabályozásra tényleg szükség van, hiszen számos kutatás mutatta már ki, hogy baj van a fiatalok fejében, főleg a szelfik és a közösségi média miatt. Egy 2017-es kutatás szerint például minél több filtert használ valaki az önarcképére, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy testképzavarral küzd, és nem tudja elfogadni magát. Ráadásul az emberek nagyon nehezen ismerik fel, ha egy fényképet digitálisan manipuláltak, így a fiatalok azt hihetik, hogy amit ezeken a közösségi oldalakon látnak, az tényleg a valóság. 

Persze így is marad bőven elég Instagram-filter, amivel lehet játszadozni, de ez az újítás talán végre segít egy kicsit abban, hogy az Instagramhoz hasonló közösségi oldalak egy kicsit kevésbé borítsák a fiatalok önbecsülését.

Fókuszban

7 gyakori tünet, ami magnéziumhiányra utalhat - Rád hány igaz?

Full hibrid, plug-in hibrid vagy mild hibrid? Tegyünk rendet a fejekben hibrid fronton

Csak olyat ajándékozz, amit magadra is kennél! 7 fantasztikus növényi alapú kozmetikum karácsonyra

Tündököljön otthonod is a legjobb formájában!