Itt a bizonyíték: a telefonodtól fáradtabb leszel

Írta: ,

Lefekvés előtt még egy utolsó pillantást vetsz a Facebookra, amikor látod, hogy az egyik ismerősöd néhány perce az üzenőfalán panaszkodik arról, mennyire nehezen tud elaludni. "Talán próbáld meg letenni a telefont" - gondolod magadban. Ekkor viszont észreveszed, hogy már éjfél is elmúlt, te pedig éppen a Facebookot nézegeted, és legalább olyan ébernek érzed magad, mintha a vacsora mellé egy kávét is megittál volna. Bár manapság szinte mindenki elérhető 0-24-ben, igazából a LED képernyő a pihenés legújabb ellensége. Ez a kutatás most azt is elárulja, hogy miért!

Az okostelefon a leggyakoribb alvótárs

A felmérés során közel 10.000 fiatalt kérdeztek meg arról, napi szinten mennyit használja a telefonját, laptopját és egyéb készülékeket.

Ezután az alvási szokásaikat figyelték meg, majd a végén meglepő eredményre bukkantak.

Szinte minden résztvevő azt vallotta, hogy a lefekvés előtti egy órában legalább egy, de van, hogy több elektromos készüléket is használt.

A kutatók azonban úgy vélik, ez szorosan összefügg azzal, vajon miért érzed magad egész nap teljesen kimerültnek, miközben este mégis álmatlanul fekszel az ágyadban.

Hiába gondolod, hogy egy gyors játék a mobilodon segít ellazulni - a számok nem hazudnak.

A meglepő veszélyforrás

De mi a gond a telefonokkal?

Korábbi felmérések egyértelműen a LED képernyőkből kibocsátott (kék) fényt okolják a problémák miatt, amire egyébként azért esett a készítők választása, mert élesebben látod tőle a képeket.

Arról viszont kevesen tudnak, hogy ez képes megzavarni az agyban termelődő melatonin hormont, ami a pihentető, hosszú alvásért felel.

Erre született meg egyfajta megoldásként a Twilight elnevezésű applikáció (egyelőre iOS-re még nem elérhető), ami harmonizálja a képernyőt a naplemente árnyalataival, ezáltal csökkentve a káros fényeket a sötétben.

Az ötlet pedig úgy látszik, tényleg működik, mert több tízezer pozitív értékelés jött a használóktól.