Itt a bizonyíték: a telefonodtól fáradtabb leszel

Írta: ,

Lefekvés előtt még egy utolsó pillantást vetsz a Facebookra, amikor látod, hogy az egyik ismerősöd néhány perce az üzenőfalán panaszkodik arról, mennyire nehezen tud elaludni. "Talán próbáld meg letenni a telefont" - gondolod magadban. Ekkor viszont észreveszed, hogy már éjfél is elmúlt, te pedig éppen a Facebookot nézegeted, és legalább olyan ébernek érzed magad, mintha a vacsora mellé egy kávét is megittál volna. Bár manapság szinte mindenki elérhető 0-24-ben, igazából a LED képernyő a pihenés legújabb ellensége. Ez a kutatás most azt is elárulja, hogy miért!

Az okostelefon a leggyakoribb alvótárs

1/5 Az okostelefon a leggyakoribb alvótárs

A felmérés során közel 10.000 fiatalt kérdeztek meg arról, napi szinten mennyit használja a telefonját, laptopját és egyéb készülékeket.

Ezután az alvási szokásaikat figyelték meg, majd a végén meglepő eredményre bukkantak.

Szinte minden résztvevő azt vallotta, hogy a lefekvés előtti egy órában legalább egy, de van, hogy több elektromos készüléket is használt.

A kutatók azonban úgy vélik, ez szorosan összefügg azzal, vajon miért érzed magad egész nap teljesen kimerültnek, miközben este mégis álmatlanul fekszel az ágyadban.

Hiába gondolod, hogy egy gyors játék a mobilodon segít ellazulni - a számok nem hazudnak.

A meglepő veszélyforrás

2/5 A meglepő veszélyforrás

De mi a gond a telefonokkal?

Korábbi felmérések egyértelműen a LED képernyőkből kibocsátott (kék) fényt okolják a problémák miatt, amire egyébként azért esett a készítők választása, mert élesebben látod tőle a képeket.

Arról viszont kevesen tudnak, hogy ez képes megzavarni az agyban termelődő melatonin hormont, ami a pihentető, hosszú alvásért felel.

Erre született meg egyfajta megoldásként a Twilight elnevezésű applikáció (egyelőre iOS-re még nem elérhető), ami harmonizálja a képernyőt a naplemente árnyalataival, ezáltal csökkentve a káros fényeket a sötétben.

Az ötlet pedig úgy látszik, tényleg működik, mert több tízezer pozitív értékelés jött a használóktól.

Milyen káros hatásai lehetnek?

3/5 Milyen káros hatásai lehetnek?

A felmérés során a kutatók még ennél is tovább mentek.

Veled előfordult már, hogy végre sikerült időben ágyba bújnod, aludtál 8 órát, és reggel mégis olyan kimerülten ébredtél, mint aki egész éjjel a plafont bámulta?

Kutatók szerint ez egyáltalán nem ritka, az ok pedig valószínűleg az elektromágneses sugárzásban rejlik, amit a telefonok és egyéb készülékek bocsátanak ki magukból.

Ráadásul, ha üzenetírás vagy böngészés közben nem megfelelő a testtartásod, az fejfájáshoz és izomfájdalmakhoz vezethet.

És akkor még nem is említettük azt a sok internetes oldalt, videót és képet, amik csak még jobban lefárasztanak egy hosszú nap után.

Fontos, amit nézel

4/5 Fontos, amit nézel

A mobiltelefonodtól nem csak azért lehetsz fáradtabb, mert elveszi azt a fél, vagy akár egy órát az alvástól.

Rengeteget számít az is, hogy pontosan mit csinálsz rajta.

Ilyenkor olvasod végig a hír- és közösségi oldalakon, milyen fontos események történtek körülötted a világban?

Ezek az információk könnyen serkenthetik az agyi működésed, amivel azt éred el, hogy sokkal éberebbnek érezheted magad.

Sőt, az olyan egyszerű játékok, mint például a Candy Crush, képesek megnövelni a pulzusodat (különösen, ha olyan pályán akadtál meg, amit időre kell teljesítened), amivel alaposan megnehezítheted, hogy gyorsan álomba szenderülj. 

Cseréld le erre az okostelefont

5/5 Cseréld le erre az okostelefont

Kutatók egy dologban teljesen biztosak: a felfedezések nagyon frissek, és még rengeteg vizsgálatra van szükség, hogy pontosabb képet kapjanak a telefon és az álmatlanság kapcsolatáról.

De addig is, lefekvés után felejtsd el a közösségi oldalakat, és próbáld meg egy nyugodtabb hangvételű könyvre lecserélni az elektromos készülékeket.


Könyvajánló: Válassz olvasnivalót a hangulatodhoz


Ha mindenképp tableten szeretnél olvasni, töltsd le a Kindle vagy iBook applikációkat, állíts be rajtuk éjszakai módot, és tekerd le a fényerőt minimumra.

Bár ez a módszer még mindig nem a leghatásosabb, de kevésbé zavarja meg az agyat az alvási hormonok termelésében, amitől kipihentebben ébredhetsz reggelente.