5 ijesztő dolog, amit a Google tud rólad

Írta: ,

A Nagy Testvér tényleg mindig figyel. Paranoiásnak persze nem kell lenni, és olyanok is vannak, akik azt mondják, őket aztán egyáltalán nem zavarja, hogy a Google megjegyez róluk dolgokat, ha ettől aztán személyre szabottabbá válik a felhasználói élmény. De belegondolni, hogy az életed egy nyitott könyv, egy kicsit még így is hátborzongató lehet.

1. Minden hely, ahol jártál

Kényelmes dolog, hogy a kereső azonnal felajánlja neked a legközelebbi automatát, ha beírod a „bank” szót, vagy kellemes közeli éttermeket ajánl, de ennek az az ára, hogy mindig pontosan tudja is, hogy hol vagy, és ezt meg is jegyzi rólad – legalábbis a mobilszolgáltatók ezt lehetővé tehetik.

Ha nem szeretnéd, hogy a Google lássa, mikor merre jársz, kapcsold ki a helymeghatározás funkciót, de legyél tisztában vele, hogy akkor az ezzel járó kényelmi szolgáltatásokról is le kell mondanod.

2. Minden egyes emailedet

Előfordult már veled, hogy egy barátnőddel emailben osztottál meg egy jó csirkereceptet, és néhány perccel később egy nagyáruház akciós húskínálatát láttad a megjelenő reklámok között? Ha más életeseményt osztasz meg valakivel, például hogy eljegyeztek, vagy babát vártok, szinte biztos, hogy csak esküvőhelyszínek vagy babaágyak hirdetéseit látod majd a jövőben.

Ez azért van, mert a Gmail megosztja a leveleid tartalmát a Google-lel, és az a hirdetések személyre szabására használja az abból leszűrt információkat. Ez persze nem azt jelenti, hogy valakik ülnek egy irodában, és olvasgatják a leveleidet, de ha bizonyos szavak megjelennek a levelezésedben – vagy akár a keresési előzményeidben – akkor bizony ennek megfelelően alakulnak a számodra megjelenített hirdetések is.

3. Hogy hol szeretsz vásárolni

A helyzet az, hogy a Google nem csak az összes webshopot megjegyzi, amit valaha felkerestél, de azt is tudja, hogy melyiket látogatod meg a leggyakrabban, vagyis hol szeretsz a legjobban vásárolni és nézelődni.

Nem meglepő módon ezt is a hirdetések optimalizálására használják: a Google célja, hogy a hirdetések olyan emberekhez jussanak el, akik valóban potenciális vásárlói is lehetnek az adott terméknek, ettől lesznek olyan meghatározó szereplői a piacnak.

És ehhez persze tudniuk kell rólad dolgokat – sok, sok, sok dolgot.