Délután 6-kor még hívhatom? Mobiletikett szabályok, amikkel kínos szituációkat kerülhetsz el

Írta: ,

A mobiltelefon használata a mindennapi tevékenységeink részévé vált az elmúlt évtizedekben. Érdemes ezért észben tartanunk, milyen alapvető illemszabályai vannak a telefonálásnak. Mikor szabad és milyen alkalmakkor tilos elővennünk a készüléket, kinek illik bemutatkoznia és mit tegyünk, ha váratlanul megszakad a vonal. A mobil etikett főbb jellemzőit sokan ismerik és tiszteletben is tartják, ám előfordulnak kínos szituációk, amelyek kellemetlen helyzetbe hozhatják a hívót és a hívott felet egyaránt.

Telefonáláskor nem kötelező bemutatkoznunk, amennyiben magán telefonszámunkon hívnak bennünket. Tehát a „Hallo, tessék!” bőven megfelelő formula.

A céges telefonos hívásokra azonban ez már nem igaz, ám ilyen esetekben is elég csak a nevünket bemondani.

A hívónak ezzel szemben a köszönés után a neve mellett néhány szóban, érthetően össze kell foglalnia azt is, hogy miért telefonál.

 

Munkával kapcsolatban csakis munkaidőben szabad telefonálni, tehát a hazai íratlan szabályoknak megfelelően körülbelül reggel 9 és délután 4 óra között. Ettől eltérni csak kivételes esetben lehet, kollégák között, ha azt a munkarend indokolttá teszi.

Az SMS küldésre valamivel tágabb határok vonatkoznak, de szöveges üzenettel sem illik megzavarni senkinek az álmát.

Ám mindegy, hogy hány óra van, mindig csöröghetünk rosszkor, ezért a bemutatkozás után meg kell kérdeznünk, hogy alkalmas-e a pillanat a beszélgetésre vagy telefonáljunk később. Ha nem alkalmas az időpont, akkor tilos rákérdezni ennek okára.

A megbeszélt, újabb időpontban folytatható a beszélgetés, sőt alapvető illemszabály a megadott időben újra telefonálni, okkal feltételezve, hogy keresett fél azokban a percekben a kedvünkért tette szabaddá magát.