Emiatt bámészkodsz a neten munka vagy tanulás helyett - Nem azért, mert lusta vagy

Szőke Angéla
Írta: ,

Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra, tartja a mondás, de sokak számára ez nem olyan könnyű. Hányszor kapjuk magunkat azon, hogy munka vagy tanulás helyett inkább a neten szörfözünk? Angolul már nevet is adtak ennek a tevékenységnek és kutatások bizonyítják, hogy a „prokrasztináció” már világméretű jelenség.

Abban egyetértenek a szakértők, hogy ez a szokás rendkívül egészségtelen, és azok, akik az utolsó pillanatig halogatják dolgaikat, nagyobb mértékű stresszről, kimerültségről és szorongásról számolnak be. A rendszeres halogatók ráadásul kisebb elégedettséget éreznek munkájuk elvégzése után és a depresszió sem ritka náluk. Miért bámészkodunk a neten ahelyett, hogy a munkánkat végeznénk? A pszichológusok szerint ennek több oka is lehet.

Nem a lustaság az oka

Ha nem haladsz a munkáddal, pedig szorít a határidő, azt hihetnéd, hogy az egésznek a lustaságod az oka, pedig ez nem feltétlenül van így. A történelem során sok híres halogatóról tudunk, például Szókratész és Jane Austen is bevallottan az volt, őket mégsem bélyegeznénk lustának.

Vannak ugyanis „aktív halogatók”, akik nem feltétlenül a net előtt ülnek órákon keresztül, hanem a feladatuk helyett inkább minden mással foglalkoznak: kitakarítják a konyhát, átrendezik a nappalit, beteszik a mosást, mindezt azért, hogy elodázzák a fontos feladatot, amihez nincs kedvük. 

Lehet, hogy túl nagy rajtad a nyomás

A szakértők szerint a halogatás egyfajta stresszoldóként szolgál és akár úgy is felfoghatjuk, mint egy cigarettaszünetet. Aki kicsit elkalandozik a világhálón, az egy kicsit megpihen a munkában.

Mivel a halogatás a stressz eredménye, a pszichológusok szerint kis trükkökkel, szokásokkal segíthetünk megtörni a rossz beidegződést.

A stresszt okozó feladat előtt például hasznos lehet, ha lassan 5-től visszaszámolunk, veszünk egy mély levegőt és azt mondjuk magunkban, hogy „Ugyan a feladat miatt feszült vagyok, de most akkor is belekezdek és megoldom.

Kételkedsz magadban

A kutatások alapján a halogatás egyik vezető oka az, hogy kételkedünk a saját képességeinkben és nem bízunk magunkban eléggé ahhoz, hogy elvégezzük az adott feladatot.

Ha úgy állunk neki valaminek, hogy úgyis rossz lesz, mert nem tudjuk elég jól megcsinálni, ez az önmagunkban való kételkedés lehet a fő oka bénultságunknak.

A pszichológusok szerint ez az alulteljesítés tökéletes receptje. A szorongás ezen módjára nincs azonnali megoldás, itt is a rendszeresen gyakorolt ön-elfogadás bizonyul hasznosnak, hiszen ha mi magunk nem hisszük, hogy a feladatot meg tudjuk csinálni, akkor nem is járunk sikerrel.