Csíráztatás otthon: egyszerű és olcsó módszer immunrendszered erősítésére

Írta: ,

A hideg hónapokban jelentős probléma, hogy jóval kisebb a választék a friss gyümölcsöket és zöldségeket illetően, emiatt idővel unalmassá és egyhangúvá válik a kínálat. Igaz, hogy ilyenkor a mélyhűtőkben is ajánlatos kutakodni, de szerencsére van még egy megoldás: csíráztass otthon az egészségedért!

Miért jók a csírák? Kép forrása: cocinaveganafacil.com

1/4 Miért jók a csírák?

Sajnos sokan nem tehetik meg, hogy kiegészítő vitaminokra költsenek, vagy rendszeresen friss zöldségeket vásároljanak.

Számukra kiváló alternatíva a csíráztatás, ugyanis ennek az egyszerű módszernek a segítségével kedvező áron nevelhetünk valódi vitaminbombákat.

Minden csíra másban jeleskedik, más-más vitaminnal, ásványi-anyaggal járul hozzá szervezetünk működéséhez. Emiatt az immunrendszered erősítését akár célzottan is megkezdheted, de az is remek megoldás, ha több magot csíráztatsz egyszerre, így valódi „multivitaminnal” támogathatod a szervezetedet ősszel és télen egyaránt.

A magokból pár nap alatt csíra lesz, a javasolt méret elérése után a hűtőben tárolhatod őket.

Gyorsaságuk mellett előnyük, hogy változatossá, különlegessé teszik a fogásokat, végül pedig fontos pozitívumuk, hogy alig tartalmaznak kalóriát, így még a legszigorúbb étrendbe is beilleszthetőek.

Hogyan csíráztass? Kép forrása: boulderlocavore.com

2/4 Hogyan csíráztass?

Vehetsz készen csíráztató tálat, ami általában kerámiából, vagy műanyagból készül, és kb. 1000-1500 forintba kerül.

Előnye, hogy kialakításának köszönhetően kiválóan alkalmas a célra, a lehető leghatékonyabban csíráztathatsz a segítségével.

Ha először csak próbát tennél, akkor egy gézlap és egy befőttesüveg segítésével is csíráztathatsz. Az előírásoknak megfelelően áztasd a magokat vízben, majd zárd le az üveg tetejét a gézlap és egy befőttes gumi segítségével.

A vizet öntsd le a magokról, majd az üveget enyhén döntve tedd világos, napos helyre úgy, hogy a gézlap legyen lefelé, és hogy a felesleges víz ki tudjon folyni.

Naponta két-három alkalommal ismételd meg az öblítést (csíráztató tál esetében is)! Kettő-négy napon belül a magok látványos csírázásba kezdenek, többségüket pedig öt-hat nap után már fogyaszthatod is.

Milyen csírát válassz? Kép forrása: simplyreem.com

3/4 Milyen csírát válassz?

Minden csírának más íze van, elképzelhető, hogy nem mindegyik fog ízleni neked, ezért érdemes velük kísérletezgetned. Gyakorlatilag bármit csíráztathatsz, de fontos, hogy csak olyan magokat vásárolj, amik direkt erre a célra készültek!

A gyógynövényboltokban bőséggel válogathatsz, kezdve a brokkolitól, a vöröskáposztán át, akár amarántot, hajdinát, vagy görögszénát is tesztelhetsz.

Az őszi, téli szezonban érdemes próbát tenni a fokhagymacsírával (nem a hagymából kihajtó csírával!), ami gyulladáscsökkentő, antibakteriális hatású és az immunrendszer működését is segíti.

Nőknek különösen javasolt az adzuki bab csíráztatása, ami magas vastartalma mellett a koleszterinre és a vérnyomásra is pozitív hatást gyakorol.

Emellett pikáns íze van, így önmagában is ízletes lehet a fogyasztása.

Hogyan fogyaszd őket? Kép forrása: snixykitchen.com

4/4 Hogyan fogyaszd őket?

Egyes csírák nagyon erőteljes ízűek, így akár egyfajta nassolnivalóként is eheted őket.

Népszerű felhasználási mód, ha szendvicsbe teszed a csírákat, hiszen aránylag kis helyet foglalnak (így becsomagolva magaddal is viheted őket), de alaposan felturbózzák az étel minőségét és íz világát.

Remek ötlet a csírákkal feldobni a salátádat, hiszen a hideg hónapokban a friss zöldségek mellé sem árt némi kiegészítés.

Külön csíraválogatásból készíthetsz salátát, ez esetben ízesített olajjal (pl. fokhagymás, chilis) célszerű kicsit meglocsolni a mixet – így a zsírban oldódó vitaminok is gond nélkül felszívódnak majd.

Végezetül pedig leveseket, főzelékeket is dúsíthatsz csírákkal, ám arra érdemes ügyelned, hogy csak tálalás során tedd őket az ételhez, hiszen a hőkezelés csökkentheti a jótékony hatásokat.