Wim Delvoye, az eszement, aki valóban művész

Írta: ,

Tetovált disznó egy barokk szobában, „pornó” röntgen, egy gép, melynek neve Kloáka, és csipke mintázatú gumiabroncsok. A csipkeszerű, gót stílusú, lézerrel kidolgozott acél „szobrokról” már nem is beszélek, melyektől leesik az állunk…

Az abszolút optimista ember Kép forrása: frankkunstheden.wordpress.com

1/5 Az abszolút optimista ember

Bár Wim Delvoye-t tárgy- és installációs művésznek nevezik, én csak szépségcsinálónak – a Kloákát és röntgen pornóalkotásokat kivéve.

E két utóbbi alkotás sorozata inkább a „működésre” koncentrál, ám azt is úgy teszi, hogy elvonatkoztat az eredeti szerepkörtől. Ettől lesz humora ennek a két alkotássorozatnak.

Többi munkája valahol a felsőfokú fantázia, a profi díszítőművészet, a szürrealizmus és az optimista fanatizmus metszetében mozog.

Bár a díszítőművészet a művészetek másodrangú ága, többek között a használati tárgyakat teszi érdekessé, van az a szint, ami elképesztő.

Wim Delvoye munkái kicsit „átszivárognak” a szürrealizmusba, melynek meghatározása Lautréamont gróf híres mondása szerint így hangzik: „Szép, mint az esernyő és a varrógép véletlenszerű találkozása a boncasztalon.”

A valódi kreativitás Kép forrása: happy-pixels.com

2/5 A valódi kreativitás

Ahhoz, hogy Wim Delvoye kreativitása „művészetté fajuljon”, nem csupán veleszületett tehetség kellett, hanem olyan környezet is, ahol a különleges világlátást, a lehetőségek és asszociációk meglátását tolerálja a társadalom.

Ez a hely – mi más lenne, mint – Belgium.

A kreativitás mára elcsépelt fogalom lett, mert minden apró kreativitásmorzsát istenítünk az önbizalomnövelés eszközeként.

Viszont, ha egy gyertya fényéhez hasonlítom a „hétköznapi kreativitást” akkor Wim Delvoye egy hatalmas reflektorrendszer – amit nem lehet nem észre venni.

Egy „gyenge” példa: az autógumi „csipkésítéséhez” legalább két dolgot kell igen jól ismernie.

Egyik a profi díszítőművészet – ami hatalmas tárgyi tudást követel –, és a linómetszés technikáját, profi(!) szinten, melyet jócskán tovább kellett fejleszteni a cél érdekében.