3 isteni vegán menü-ötlet szentestére - Az utolsó pillanatban is elkészíthetők!

Szabó Erzsébet
Írta: ,
3 isteni vegán menü-ötlet szentestére - Az utolsó pillanatban is elkészíthetők!

Kép forrása: pexels

Már két éve növényi étrendet folytatok, azaz nem ettem állati eredetű „összetevőket”, beleértve a tojást és a tejtermékeket. Az elmúlt időszakban teljesen átalakult mindaz, amit az ételekről, vagy éppen a főzésről gondolok. Rá kellett jönnöm, hogy a növényi étrend egyik kulcsmomentuma, hogy ne akarjuk utánozni a régi ízvilágot, állagot, vagy éppen a komplett menüt – legalábbis ne mindenáron és ne minden nap.

Ez néhány hónap után automatikusan működik, és számomra messze nem is okoz gondot, hogy nem kerül hús az ünnepi asztalra. Már el se tudnám képzelni, hogy ez máshogy legyen… Azonban amikor vendégeket várunk, mindig megpróbálok olyan fogásokat összehozni, hogy a többiek lássák: messze nem lemondás másként étkezni. Mutatom a kedvenc ünnepi menüötleteimet!

1. Ízes-krémes menüötlet

Gombakrémleves

Nálunk minden mennyiségben elfogynak a krémlevesek, ráadásul így olyan zöldségeket is szívesen megeszünk, amiket egyébként nem fogyasztunk olyan nagy örömmel. Persze a gomba nem zöldség, de mégis remekül illik az ünnepi fogásokhoz. Ehhez a leveshez először kevés hagymát dinsztelek, majd a fűszeresebb élmény érdekében többféle gombát főzök fel annyi vízben, amennyi éppen ellepi.

Egy kis krumplit is szoktam a gombák mellé tenni, majd jöhet a fűszerezés: petrezselyem, só, bors, őrölt, szárított gomba. Miután minden megfőtt, kevés rizsliszttel összeturmixolom az egészet, így picit világosabb lesz a színe és garantáltan besűrűsödik. Természetesen – ahogy a többi, klasszikus krémlevesnél, úgy – ennél a levesnél is használhatsz növényi tejszínt, de nélküle is tökéletesen működik a fogás.

 

Zöldségfasírt hidegtállal

A zöldségfasírtok mindennapos vendégek nálunk, hiszen nagyon sokoldalúan felhasználhatóak: jól passzolnak a főzelékekhez, szendvicsekhez, de magukban is ízletes falatkák lehetnek. Ha nincs sok időm, akkor kész fasírt alapot szoktam használni, ezekhez sokszor csak víz kell, esetleg egy kis pürésített zöldség. Amennyiben több időm van, hüvelyes zöldséget és tésztát főzök, majd kb. fele-fele arányban pépesítem őket hagymával, fűszerekkel. Ha túlságosan ragacsos lenne az így kapott massza, picit belisztezem, és már lehet is formázni, sütni.

A zöldségfasírtok éppúgy finomak kihűlve, mint melegen, így remekül passzolnak a hidegtálakhoz. Na de hogyan lehet utóbbiakat növényi étrenden elkészíteni? A szokásos módon megfőzöm a zöldségeket, a kukoricát, külön a franciasalátát, krumplit, ám az öntetet tojás nélküli (Koch’s) majonézzel készítem. Ehhez teszek kicsi citromlevet, fokhagymát, sót és borsot, ha van kéznél, akkor növényi tejfölt és már kész is!

 

Marcipános kölesgombóc

A kölesgombóc nem csak azért nagy kedvencem, mert hihetetlenül finom, hanem mert nagyon könnyű elkészíteni, és sosem esik szét. A megmosott kölest tedd fel főni annyi növényi tejben (nálunk a rizs- vagy a kesutej a befutó), hogy éppen ellepje. Amíg meg nem puhulnak a szemek, addig pótold a folyadékot, de ne tegyél hozzá túl sokat, mert végül el kell forralnod a javát.

Addig kell főznöd, amíg egy krémes, formázható masszát nem kapsz. Ekkor adj hozzá kevés citromlevet, porcukrot, és hagyd szobahőmérsékletűre hűlni. Készíts belőle golyókat és rejts a közepükbe egy kevés marcipánt. Végül forgasd meg pirított zsemlemorzsában, és már kész is!

 

Fókuszban

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

3 óriási tévhit a hurutos köhögéssel kapcsolatban

Okos tetőablak: együtt a kényelem és a funkció