4 laktóz- és gluténmentes finomság a karácsonyi időszakra

Írta: ,

Az adventi időszakban nagy a sürgés-forgás a konyhában, sok finomság készül az ünnepi hangulatban. Egy fokkal nehezebb dolgod van, ha valamelyik alap összetevőre érzékeny vagy, így néha drágább, néha nehezebben kezelhető alapanyagokkal kell dolgoznod. Most hoztunk nektek néhány olyan könnyen elkészíthető receptet, amit az étel érzékenyek is bátran elfogyaszthatnak!

1. Szuper körtés máktorta

Én alapból nem igazán szeretem a nagyon krémes, édes sütiket, ezért általában olyanokkal kísérletezem, amikben kevesebb cukor van. Ezt a desszertet nyugodtan kipróbálhatod, ha érzékeny vagy a gluténre vagy a laktózra – csak a mascarponénél figyelj, hogy laktózmentes alapanyaggal dolgozz! 

Hozzávalók:

– 5 tojás
– 80 g fruktóz (vagy 100 g porcukor)
– 1 dl kókuszolaj (vagy étolaj)
– 150 g darált mák
– 1 narancs reszelt héja
– 400 g mascarpone (vagy laktózmentes natúr krémsajt)
– 3 evőkanál méz
– 3 evőkanál Garrone 
– 1 körte

Mivel a tészta összeállítása gyors, ezért azzal kezdd, hogy a sütőt előmelegíted 170 fokra. Én légkeveréses fokozatra szoktam állítani, mert akkor mindig nagyobbra nő a tésztám – de persze ezt sütője válogatja. Ha ez megvan, akkor válaszd szét a tojásokat, a sárgákhoz add hozzá a fruktózt, majd robotgéppel jól keverd össze. Ehhez a masszához jöhet a darált mák és a kókuszolaj, egy csipet só (ami jó, ha minden desszertbe kerül), majd a narancs reszelt héja.

Ha kész a mákos massza, akkor egy csipet sóval egy külön tálban verd fel keményre a tojásfehérjéket. Ezután keverd össze a két krémet, de figyelj, nehogy a tojásfehérje megtörjön.

Ha jól elkeveredett a massza, akkor öntsd egy sütőpapírral kibélelt kapcsos tortaformába, majd tedd be a sütőbe kb. 25-30 percre. Ha a tűpróba szerint is kész a tésztád (azaz beleszúrva nem marad rajta semmi a tésztából), akkor vedd ki a sütit a sütőből és hagyd kihűlni.

Amíg hűl a tészta, addig vágd vékony szeletekre a körtét – vagy ha épp más gyümölcsöd van otthon, az is szuper lesz hozzá –, majd egy serpenyőben melegítsd össze a mézet és a Garrone-t (vagy ha az nincs otthon, akkor brandy is megteszi), és ha eléggé összekeveredett, akkor pár percre mehetnek bele a gyümölcsök. Ezután gyümölcsöket szűrd le és az alattuk lévő mézes szószt keverd össze a mascarponéval. Ha már teljesen kihűlt a tészta (és a formától és a sütőpapírtól is megszabadítottad a sütit), akkor halmozd a tetejére ezt a krémet, és a gyümölcsöket. 

2. Paleo cookie

Lehet úgy is finom desszerteket készíteni, hogy egészséges alapanyagokat használsz hozzá. Nekem ez az egyik kedvenc ünnepi egészséges süti receptem, ami nem tartalmaz se cukrot, se lisztet, mégis nagyon finom. Kipróbálod?

Hozzávalók:

– 4 evőkanál kókuszolaj
– vanília aroma
– 60 g kókuszreszelék
– 40 g zabpehely
– 40 g mogyoró/dió/mandula (vagy ezek keveréke)
– 60 g csokoládé

Melegítsd elő a sütőt 160 fokra, majd bélelj ki egy tepsit sütőpapírral. Ha ez megvan, akkor nyomd szét a banánt egy tálban villával, add hozzá a kókuszolajat, az egész tojást és a kókuszreszeléket. A zabpelyhet, a magokat és a csokit (ez lehet laktózmentes tej- vagy étcsoki is) pedig aprítsd össze késes robotgéppel. Nagyjából egy lisztszerű állagot kell kapnod. Ha ezzel megvagy, akkor keverd össze a tojásos masszával, majd kis golyókat formálva készítsd el a kekszeket és kicsit lapítsd is össze őket a tepsiben a kezeddel. Ha kész az összes kis kekszecske, akkor mehetnek a sütőbe, kb. 20-25 percre. Arra figyelj, hogy csak akkor tudod majd szépen kivenni a kész kekszeket a tepsiből, ha valamennyire már kihűltek.


3. Birsalmás sütőtökös pite

Nem tudom, te hogy vagy vele, de én egyszerűen imádom a sütőtököt minden formájában. Ezért kitaláltam egy olyan sütit, amiben szuperül fel tudom használni, és még cukor és liszt sem kell hozzá. Ha sikerült gluténmentes zabkekszet vásárolnod, akkor a desszert teljesen glutén-és laktózmentes verzióban is elkészíthető.

Hozzávalók:

– 150 g zabkeksz
– 50 g zabpehely
– 50 g kókuszolaj
– 5 dl kókusztej
– 500 g sütőtök
– 2 evőkanál méz
– 1 birsalma

A sütisütést most a sütőtök elkészítésével kezdd. Erre két verzió is létezik, az egyik – számomra mindig egyszerűbb –, hogy nagyobb darabokra vágom a sütőtököt, és kb. 25 percre beteszem a sütőbe, hogy megpuhuljon. Utána már könnyen levehető a héja, nem kell a pucolással bajlódni. Ha inkább főzni szeretnéd a sütőtököt, akkor vágd fel kisebb darabokra, hámozd meg, majd dobd be egy lábasba a mézzel és a kókusztejjel, és néha kevergetve lassú tűzön hagyd, hogy kb. 20 perc alatt megpuhuljon.

Amíg ez készül, addig egy késes robotgéppel aprítsd fel a kekszet, majd keverd össze a kókuszolajjal, és nyomkodd bele kikent kapcsos sütőformába. Ez lesz a piténk alapja.

Ha közben megpuhult a sütőtök (ezt villával tudod ellenőrizni), akkor egy kézi botmixerrel pürésítsd a szeleteket, és tedd félre egy kicsit hűlni. Amíg a massza pihen, vágd vékony szeletekre a birsalmát és fedd be vele a kekszes alapot. Ha a sütőtökös massza egy kicsit kihűlt, akkor gyors mozdulatokkal keverd bele mind a két tojást, majd öntsd rá a kekszes, birsalmás masszára. Mehet is a sütőbe, 170 fokon kb. 30 perc alatt elkészül.

4. Céklás brownie

A brownie-t mindenki szereti, viszont valószínűleg mindenki másképp készíti. Én sokszor kísérletezek vele, hiszen olyan egyszerűen variálható, hogy nehéz vele mellényúlni. Most, a téli időszakban a céklás verzió a kedvencem, ami ráadásul cukor-és lisztmentes verzióban készül.

Hozzávalók:

– 200 g cékla (kb. 3 kisebb fej)
– 25 g fruktóz (vagy 50 g porcukor)
– 3 db tojás
– 80 g kókuszolaj
– 80 g zabpehely
– 25 g mandula
– 3 evőkanál holland kakaópor
– szegfűszeg

Kezdd azzal a sütést, hogy minden alapanyagot kimérve előkészítesz, és a sütőt bekapcsolod 170 fokra. A céklát hámozd meg és vágd kis darabokra, majd egy kis vízzel és egy-két szem szegfűszeggel tedd fel párolni. Amíg a cékla puhul, egy késes robotgéppel aprítsd fel a mandulát és a zabpelyhet – ez fogja helyettesíteni a lisztet. Ehhez add hozzá a kakaóport, és a száraz hozzávalókkal már el is készültél!

 A cékla közben valószínűleg megpuhult, ha maradt alatta még víz, azt öntsd le, és egy-két evőkanál mézzel karamellizáld, majd botmixerrel pürésítsd. Most jöhet a tojásos massza összeállítása. Ehhez keverd össze az egész tojásokat a fruktózzal, majd ha jól elkeveredett, akkor jöhet hozzá a kókuszolaj és a botmixerrel pürésített cékla.

Mikor összeállt, keverd össze a tészta két részét, majd öntsd egy sütőpapírral kibélelt formába, és tedd a meleg sütőbe kb. 25 percre. Arra vigyázz, hogy ha letelik a sütési idő, ne kapd ki a sütit rögtön a sütőből! Én általában csak kinyitom az ajtaját, és benne hagyom kihűlni a sütit. A tetejét díszítsd kókuszchips-szel, vagy bármi más finomsággal, ami eszedbe jut!