Tényleg ez az új életcél? A fiatalok csaknem fele szeretne influencer lenni

Szabó Erzsébet
Írta: ,

Mindig is sokkal jobban szerettem az Instagramot, mint a Facebookot, de mióta előbbit is ellepték a szponzorált tartalmak, egy kicsit megingott a bizalmam. Persze, tudom jól, hogy nem feltétlenül rosszak ezek a reklámok, és sokan tényleg csak olyan termékeket népszerűsítenek, amikben maguk is hisznek, de úgy érzem, már átbillent a mérleg a negatív oldalra. Pedig nincs vége a mondvacsinált indokkal készített képeknek, és a gondosan megkomponált, műéletet népszerűsítő fotóknak: a FMI Marketing Agency és az ArvaliCom által készült felmérés alapján ugyanis a jövő generációjának csaknem fele teljes értékű munkahelyként szeretne tekinteni a közösségi profiljára.

Mik a népszerű platformok?

A kutatást online végezték és a célközönség a 14-18 év közötti korosztály, tehát az az Y és Z generáció volt, akik döntő többségében Instagramon és YouTubeon követik figyelemmel a szimpatikus személyeket. Míg az előbbi platformok 88-87%-ban vezették a listát, addig meg kell említeni a gyorsan növekvő TikTokot is, ami már az év elején is 33%-ot kapott. A fiatalok további 12%-a nagyban ad a SnapChat véleményvezéreinek állásfoglalására.

Némileg érdekes lehet, de a legnépszerűbbnek titulált közösségi oldal a tinédzserek körében leáldozóban van.

A mi generációnk talán azt gondolta, a Facebook örök sláger marad, de ebből a felmérésből is kiderült, hogy egyre csökkenő tendenciát mutat. A felsorolásban a fiatalok csupán 19%-a jelölte, hogy ezen a közösségi oldalon követi a kedvenc influencerjét, ami megdöbbentően nagy különbség az Instagram 88%-ához képest.

Mennyire hitelesek az influencerek?

Nem véletlen, hogy egyre több cég keresi fel a különböző influencereket azért, hogy általuk reklámozzák saját termékeiket. Ugyan a felmérés eredményéről a készítők hangsúlyozzák, hogy az nem reprezentatív, az adatok mégis sokatmondóak: kiderült, hogy a mai fiatalok csaknem annyira hitelesnek tartják az influencereket, mint az oktatóikat, és a családjuk véleménye is csak éppen hogy megelőzte a lényegében vadidegen celebek állásfoglalását.

A megkérdezettek csaknem fele, 47%-a nyilatkozott úgy, hogy rendszeresen követi az influencerek megosztásait, átlagosan 30-45 percet töltenek naponta azzal, hogy az újabb tartalmakat böngészik – és bizony vannak, akik 1-1,5 órát is áldoznak erre a napjukból. A kérdőívet kitöltők úgy nyilatkoztak, hogy szerintük a jövőben is hajlandóak lesznek ennyi időt tölteni a közösségi profilok böngészésével. Így aztán érthető, hogy népszerű hirdetési felületté váltak az influencerek: hitelesnek tartjuk őket, és még időt is szánunk rájuk…

prometeus/depositphotos.com

Nem gond, ha átlátszó a reklám

Be kell vallani, az influencerek nagy része nem túl kreatív, ha reklámról van szó, de úgy tűnik, ezt sem a hirdetők, sem a követők nem várják el. A megkérdezettek 90%-ban nyilatkoztak úgy, hogy szerintük észreveszik a reklámot, de csaknem ennyien vannak azok is, akik elfogadják, hogy időnként ilyen tartalmat is megosztanak az influencerek.

Az azonosulást jól tükrözi az is, hogy a kérdőívet kitöltők 40%-a el tudja képzelni sőt, egyenesen szeretné, ha felnőttként saját maga is ilyen jellegű reklámokkal, influencerként tudná tengetni a mindennapjait. 

Érdekesség, hogy bár szinte mindenki azt mondta, észreveszi a reklámot, csak 60% nyilatkozott úgy, hogy fel tud idézni valamilyen népszerűsített terméket, szolgáltatást a kedvenc influencerétől az elmúlt hónapot illetően. Az ismert márkák jobban megragadtak a megkérdezettek emlékezetében, a már eleve népszerű termékek tehát még tovább mélyítették hírnevüket az influencereknek köszönhetően. Ellenben a kevésbé ismert szolgáltatások és termékek alaposan lemaradtak a közkedveltségi listán.

Kulcsfontosságú kérdés: mi alapján választunk influencert?

A kérdőívet kitöltő fiatalok elsősorban szórakozni szeretnének online, ugyanis 74%-uknak fontos, hogy az általuk követett influencer vicces, humoros legyen, de 62% szerint az is lényeges, hogy a megosztott tartalomnak legyen értelme, tehát a tinédzserek szívesen veszik, ha profitálhatnak a kapott ötletekből. A megkérdezettek fele szerint számít, hogy az influencerrel azonosulni tudjanak, és egyfajta példaképként tudjanak tekinteni rá, ellenben nem döntő tényező a meglévő követőtábor. A válaszadók több mint fele ugyanis úgy nyilatkozott, hogy sokszor szívesebben követ 50 000 alatti követővel rendelkező influencereket. 

Fókuszban

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

3 óriási tévhit a hurutos köhögéssel kapcsolatban

Okos tetőablak: együtt a kényelem és a funkció