Amikor hirtelen beugrik valami egy illatról: a szaglás és az emlékezés összekapcsolódása

Marity Mira
Írta: ,

Megérkezett a tél, és magával hozott néhány kedvenc illatot. Fűszeres fahéjat, sült almát, aromás narancsot – és ezzel együtt az elmúlt karácsonyok gyönyörű emlékét. Ha meggyújtasz egy illatos mécsest vagy beleszippantasz egy pléhdobozba, amelyben frissen sült gyömbéres mézeskalács hűl, a mély lélegzet visszaröpít az időben, és filmszerűen élénk képeket idéz fel. Vajon miért van az, hogy ilyen erősen feleleveníti a múltban történt jelentős eseményeket egy-egy illat vagy aroma?

Ezt váltják ki az illatok belőled

Az egyszerű érzékszervi jelenség – vagyis a szaglás – komplex csomagot generál, vagyis érzelmeket indít be és emlékeket kezd vetíteni az agyban. A válasz valószínűleg az agyi anatómiában rejlik. A bejövő szagokat először a szaglógolyó észleli, ami az orr belsejében kezdődik, és az agy elülső lebenyén folytatódik. Az idegrostokkal teli szaglógomb szoros kapcsolatban áll azzal a két agyi területtel, amelyek erősen érintettek az emocionális észlelésben és az emlékek megőrzésében. Ez az amigdala és a hippocampus.

Meglehetősen furcsa, de a három másik fontos érzékszervi tapasztalás – a látás, hallás és tapintás – ingerei nem futnak át ezeken az agyterületeken. Ez lehet az oka annak, hogy a szaglás minden más érzékelésnél sikeresebb a múltban történt események felidézésében.

Amikor hirtelen beugrik valami egy illatról: hogyan kapcsolódik össze a szaglásod és az emlékezésed?Kép forrása: gpointstudio/Depositphotos.com

Tíz évvel ezelőtt a Brown Egyetem kutatói azt vizsgálták egy kísérletben, hogy van-e korreláció a memória érzelmi intenzitása és az amigdala aktivitása között. A résztvevő személyek először egy adott parfüm által kiváltott pozitív emléket írtak le, majd bementek a laborba, ahol MRI vizsgálat várt rájuk. Az agyi szkennelésen mind a vizuális, mind a szaglás által keltett ingerek agyi frekvenciáit elemezték. Az elsődleges ingert kiváltó szag idegi reakciója a temporális lebenyben – vagyis az amigdala-hippocampus területén – volt a legnagyobb. A kísérlet tehát bizonyította, hogy az illatok nagyon erős emlék-előhívóként működnek.