Hygge helyett sisu: eképpen lehetsz boldog a finnek szerint

Nagy Niki
Írta: ,
Hygge helyett sisu: eképpen lehetsz boldog a finnek szerint

Kép forrása: unsplash.com

Az elmúlt néhány évben viharként söpört végig a könyvpiacon a különböző északi népek boldogságfelfogásait bemutató trend: kezdtük a hyggével, ami a dánok sajátja, aztán folytattuk a szintén dán lykkével, majd jött a kiegyensúlyozottá varázsoló svéd lagom, a legújabb pedig a sisu, ami a finnek pozitív életszemléletét takarja. Elolvastam róla egy könyvet, hogy megtudjam, mennyire lehet a magyar valóságra alkalmazni – és én is meglepődtem, amikor kifejezetten hasznos dolgokat olvastam benne.

A sisut nagyon nehéz pontosan meghatározni – egyfajta kitartást, szívósságot, rendíthetetlenséget jelent, ez a finnek olyan tulajdonsága, amivel még a rideg, hideg, sokszor hosszú hónapokig sötét vidéküket is képesek pozitívan szemlélni.

A sisu gyakorlatilag átjárja a mindennapjaikat, beszövi a magánéletüket, a munkájukat, az étkezésüket és a szabadidejüket is.

Joanna Nylund könyve szerint a sisut akkor lehet a legjobban kimutatni, ha éppen válsághelyzetben van az ember, vagy úgy érzi, hogy egy lehetetlen feladat elé állította az élet. A finnek, akikben megvan a sisu, ilyenkor összeszedik a maradék energiájukat, és tovább mennek – nem adják fel, mindent beleadnak, egészen addig, amíg el nem érik a várt eredményt.

Ez nagyon misztikusan hangzik, de valójában valamilyen szinten mindenkiben benne van egy kicsit a sisu. Ha tanultál már harmadszorra is egy olyan vizsgádra, amiről úgy érezted, esélytelen, hogy átmenj, ha adtál új esélyt egy olyan kapcsolatnak, amit más már inkább eldobott volna, ha kirúgtak, de újra talpra álltál, és megpályáztál egy remek állást, amiről nem is gondoltad, hogy a tiéd lehet – ezek mind azért történtek, mert valahol benned is megvan a sisu.

A sisu a küzdeni akarás, az állhatatosság, a kitartás és a „csak azért is” életérzés.

A sisuval rendelkező embert leginkább egy hajlékony fának kell elképzelni: a nehézségek meghajlítják a törzsét, de utána visszaegyenesedik, mintha mi sem történt volna.

Ha szeretnéd te is alkalmazni a sisut a mindennapjaidban, törekedj az alábbi viselkedésre:

  1. Legyél őszinte és nyitott minden helyzetben, ne fecsegj feleslegesen, de mindig mondd el őszintén a véleményedet.
  2. Ne drámázz – ha komoly és stresszes helyzettel kerülsz szembe, higgadtan, felesleges dráma nélkül állj bele.
  3. Hallgasd meg a másikat: ne csak beszélni akarj, figyelj arra is, amit a beszélgetőpartnered mond.
  4. Legyél csapatjátékos – a sisu gyakran egy csoport erejében, és nem egyéni erőben rejlik.
  5. Menj a természetbe! A sisuval való feltöltődést leginkább itt tudod elérni, ezért fontos, hogy gyakran szakadj ki a betondzsungelből, lehetőleg legalább pár órára.

Kép forrása: DenKostiukBO/Depositphotos.com

Fókuszban

7 gyakori tünet, ami magnéziumhiányra utalhat - Rád hány igaz?

Full hibrid, plug-in hibrid vagy mild hibrid? Tegyünk rendet a fejekben hibrid fronton

Csak olyat ajándékozz, amit magadra is kennél! 7 fantasztikus növényi alapú kozmetikum karácsonyra

Tündököljön otthonod is a legjobb formájában!