Mintha nagymamád kertjéből ennél! Íme a legjobb termelői piacok

Írta: ,

Manapság már sokan nem elégednek meg azzal, ha a hipermarketekben folytatják le a heti, kétheti nagybevásárlást, helyette piacokon, termelői piacokon igyekszenek beszerezni az élelmiszerek egy részét. A nagyobb városokban egyre divatosabbak a helyi termelői piacok, ahol őstermelők, kistermelők értékesítik az áruikat.

Szabadkai Andrea, a Kislépték Egyesület elnökétől megtudtuk, hogy hazánkban 2012 óta létezik jogilag a helyi termelői piac fogalma: ahol csak a kistermelők értékesíthetik saját termékeiket, tehát kereskedők nem lehetnek a piacon.

– A helyi termelői piacok száma 2015 végére elérte a 216-ot. A termelői piacokon kistermelő a piac 40 km-es körzetében működő gazdaságából származó mezőgazdasági-, illetve élelmiszeripari termékét értékesítheti, míg a Budapesten fekvő piacra az ország bármely kistermelője szállíthat – magyarázta az egyesület elnöke.

A szakértőt kérdeztük arról, miért egyre népszerűbbek a kistermelői piacok. Véleménye szerint a bevásárlóközpontok egy időben, egy helyen, többnyire alacsony áron kínálják áruikat, viszont ezek zöme nagyipari termék, míg a vásárlók számára a globalitás és lokalitás ellentéte, a veszélyek és előnyök kérdésköre a választásnál folyamatosan jelen van. 

– Általános probléma az intenzív mezőgazdaság és ipar térhódítása, a zöld, illetve természetközeli területek arányának drasztikus csökkenése, a környezetszennyezés és -terhelés növekedése. Az egyentermékek, mesterséges anyagok térhódítására válaszreakcióként viszont erősödnek azon réspiaci igények, alternatív élelemiszer-hálózatok, tudatos fogyasztói magatartások, melyek a lokalitás előnyeit részesítik előnyben – fogalmazott Szabadkai Andrea.

A piac reneszánszát éljük, amit segít a fenti értékrendbeli változás is.

A vásárlók egyre nagyobb értéket tulajdonítanak a személyességnek, a termelők iránti lojalitásnak, az egyediségnek, a hagyományoknak, a természetességnek, a kulturális sokféleségnek és a környezetkímélő előállításnak.

– A kisboltok forgalma ugyan folyamatosan csökken a multi áruházak forgalomnövekedése mellett, de a piacon zajló értékesítés aránya tartja a helyzetét: a piac reneszánszát éljük, amit segít a fenti értékrendbeli változás is. A fogyasztói trendek megváltoztak – tette hozzá az egyesület elnöke –, egyre kevesebb idő van bevásárlásokra, ezért a legtöbb kezdeményezés egyfajta szórakoztató programkínálattal, hasznos szabadidő eltöltést tesz lehetővé a piaci termékkínálat mellett.

Farkas Andrea, az egyik legnépszerűbb termelői piac, a Kiskertpiac szervezője elmondta, hogy a Kiskertpiac koncepciójának alapja a kert - minden ami zöld, ami ott megterem, ami a természet közelségét elősegíti, így az urbánus közegben.

– Az évszakok változását követve választunk minden eseményhez egy "témát" a növények, gasztronómia illetve természetes dizájn területekről, amitől a rendezvény mindig ugyanaz és mindig más is. Fontos számunkra, hogy a már egyre elterjedőben lévő termelői gasztronómia piacok mellett a virágok, növények termelőit is közel hozzuk a látogatókhoz, lehetőséget adva friss, valódi fűszernövényekhez, szálas, és cserepes virágokhoz, zöld növényekhez, palántákhoz való hozzájutáshoz – tudtuk meg a piac szervezőjétől.

Elmondása szerint a termelői piacokon a vásárlók közvetlenül a termelőtől vehetik meg a termelő által előállított terméket, a kiskertpiacon a virágok, növények, fűszernövényt termelők - illetve idénytől függően szörpöket, lekvárokat, pesztókat, chili szószt, savanyúságokat, mustárt és számos különlegességet előállító gasztro termelő kínálja termékeit.