Mintha nagymamád kertjéből ennél! Íme a legjobb termelői piacok

Bodnár Alexa
Írta: ,
Mintha nagymamád kertjéből ennél! Íme a legjobb termelői piacok

Kép forrása: facebook.com/kiskertpiac

Manapság már sokan nem elégednek meg azzal, ha a hipermarketekben folytatják le a heti, kétheti nagybevásárlást, helyette piacokon, termelői piacokon igyekszenek beszerezni az élelmiszerek egy részét. A nagyobb városokban egyre divatosabbak a helyi termelői piacok, ahol őstermelők, kistermelők értékesítik az áruikat.

Szabadkai Andrea, a Kislépték Egyesület elnökétől megtudtuk, hogy hazánkban 2012 óta létezik jogilag a helyi termelői piac fogalma: ahol csak a kistermelők értékesíthetik saját termékeiket, tehát kereskedők nem lehetnek a piacon.

– A helyi termelői piacok száma 2015 végére elérte a 216-ot. A termelői piacokon kistermelő a piac 40 km-es körzetében működő gazdaságából származó mezőgazdasági-, illetve élelmiszeripari termékét értékesítheti, míg a Budapesten fekvő piacra az ország bármely kistermelője szállíthat – magyarázta az egyesület elnöke.

A szakértőt kérdeztük arról, miért egyre népszerűbbek a kistermelői piacok. Véleménye szerint a bevásárlóközpontok egy időben, egy helyen, többnyire alacsony áron kínálják áruikat, viszont ezek zöme nagyipari termék, míg a vásárlók számára a globalitás és lokalitás ellentéte, a veszélyek és előnyök kérdésköre a választásnál folyamatosan jelen van. 

– Általános probléma az intenzív mezőgazdaság és ipar térhódítása, a zöld, illetve természetközeli területek arányának drasztikus csökkenése, a környezetszennyezés és -terhelés növekedése. Az egyentermékek, mesterséges anyagok térhódítására válaszreakcióként viszont erősödnek azon réspiaci igények, alternatív élelemiszer-hálózatok, tudatos fogyasztói magatartások, melyek a lokalitás előnyeit részesítik előnyben – fogalmazott Szabadkai Andrea.

A piac reneszánszát éljük, amit segít a fenti értékrendbeli változás is.

A vásárlók egyre nagyobb értéket tulajdonítanak a személyességnek, a termelők iránti lojalitásnak, az egyediségnek, a hagyományoknak, a természetességnek, a kulturális sokféleségnek és a környezetkímélő előállításnak.

– A kisboltok forgalma ugyan folyamatosan csökken a multi áruházak forgalomnövekedése mellett, de a piacon zajló értékesítés aránya tartja a helyzetét: a piac reneszánszát éljük, amit segít a fenti értékrendbeli változás is. A fogyasztói trendek megváltoztak – tette hozzá az egyesület elnöke –, egyre kevesebb idő van bevásárlásokra, ezért a legtöbb kezdeményezés egyfajta szórakoztató programkínálattal, hasznos szabadidő eltöltést tesz lehetővé a piaci termékkínálat mellett.

Farkas Andrea, az egyik legnépszerűbb termelői piac, a Kiskertpiac szervezője elmondta, hogy a Kiskertpiac koncepciójának alapja a kert - minden ami zöld, ami ott megterem, ami a természet közelségét elősegíti, így az urbánus közegben.

– Az évszakok változását követve választunk minden eseményhez egy "témát" a növények, gasztronómia illetve természetes dizájn területekről, amitől a rendezvény mindig ugyanaz és mindig más is. Fontos számunkra, hogy a már egyre elterjedőben lévő termelői gasztronómia piacok mellett a virágok, növények termelőit is közel hozzuk a látogatókhoz, lehetőséget adva friss, valódi fűszernövényekhez, szálas, és cserepes virágokhoz, zöld növényekhez, palántákhoz való hozzájutáshoz – tudtuk meg a piac szervezőjétől.

Elmondása szerint a termelői piacokon a vásárlók közvetlenül a termelőtől vehetik meg a termelő által előállított terméket, a kiskertpiacon a virágok, növények, fűszernövényt termelők - illetve idénytől függően szörpöket, lekvárokat, pesztókat, chili szószt, savanyúságokat, mustárt és számos különlegességet előállító gasztro termelő kínálja termékeit.

Fókuszban

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

3 óriási tévhit a hurutos köhögéssel kapcsolatban

Okos tetőablak: együtt a kényelem és a funkció