Mielőtt vásárolni mennél… – Így manipulálnak a boltok, hogy többet költs

Írta: ,

Biztosan veled is megesett már, hogy leugrottál a boltba egy tejért, és hazafelé már teli szatyorral a kezedben sétáltál, pedig tényleg csak azt az egyetlen dolgot akartad megvenni. Amikor belépsz egy üzletbe (mindegy, hogy például ételt vagy telefonokat lehet ott kapni), rögtön körbevesznek téged az illatok, színek és tárgyak, utóbbiak pedig nem véletlenül lettek úgy elrendezve, ahogy látod: a cél ugyanis az, hogy minél többet vásárolj. De hogy is érik el ezt pontosan?

A színek fontossága

A boltok rengeteg apró, észrevétlen dologgal tudnak rávenni, hogy többet költs, mint amennyit eredetileg terveztél. Ezek a kisebb jelek valójában nagy szerepet játszanak abban, mit veszünk meg, és mennyi ideig maradunk az üzletben – minél tovább tartózkodsz ott, annál nagyobb eséllyel vásárolsz többet.

Például, ilyen a termékek színe is, hiszen különböző árnyalatok különböző érzéseket váltanak ki belőlünk. A pirosról legtöbbször azonnal az akcióra asszociálunk, ezért nem véletlen, hogy olyan sok élelmiszerüzlet logójánál választották ezt a színt (gondold csak végig, a legtöbb nevét tényleg mindig pirossal írják!). Ezért nem látni gyakran olyan élelmiszerboltokat, melyek nevét feketével írják – erről rögtön a luxus jut eszünkbe, és az ilyen csomagolású termékeket is elkerüljük inkább.

Az elhelyezés

Amikor egy élelmiszerüzlet kifejezetten egy bizonyos terméket szeretne eladni, nagyjából szemmagasságba helyezi azt – attól függően, hogy gyermekeknek vagy felnőtteknek szánják –, így ugyanis sokkal nagyobb eséllyel vesszük észre. Az sem titok, hogy az emberek többsége az óramutató járásával ellentétesen járja be a boltokat, úgy, hogy először elmennek leghátra, majd onnan haladnak előre (felmérések szerint pedig a baloldali polcokról válogatunk leginkább).

A tisztasági szerek sem véletlenül helyezkednek el a boltok végében; ez rövidebb időközönként mindenki bevásárló listáján ott van, így viszont az egész üzletet végig kell járnod miattuk. Na és mi a helyzet a kasszánál lévő apróságokkal? Nos, ez elég egyértelmű: amíg álldogálsz a sorban és unatkozol, elkezdesz nézelődni, felmérések szerint pedig ilyenkor gyakran landol egy-egy olyan termék a kosárban, amire tényleg nem volt szükséged.