Mielőtt vásárolni mennél… – Így manipulálnak a boltok, hogy többet költs

Írta: ,

Biztosan veled is megesett már, hogy leugrottál a boltba egy tejért, és hazafelé már teli szatyorral a kezedben sétáltál, pedig tényleg csak azt az egyetlen dolgot akartad megvenni. Amikor belépsz egy üzletbe (mindegy, hogy például ételt vagy telefonokat lehet ott kapni), rögtön körbevesznek téged az illatok, színek és tárgyak, utóbbiak pedig nem véletlenül lettek úgy elrendezve, ahogy látod: a cél ugyanis az, hogy minél többet vásárolj. De hogy is érik el ezt pontosan?

A színek fontossága

1/6 A színek fontossága

A boltok rengeteg apró, észrevétlen dologgal tudnak rávenni, hogy többet költs, mint amennyit eredetileg terveztél. Ezek a kisebb jelek valójában nagy szerepet játszanak abban, mit veszünk meg, és mennyi ideig maradunk az üzletben – minél tovább tartózkodsz ott, annál nagyobb eséllyel vásárolsz többet.

Például, ilyen a termékek színe is, hiszen különböző árnyalatok különböző érzéseket váltanak ki belőlünk. A pirosról legtöbbször azonnal az akcióra asszociálunk, ezért nem véletlen, hogy olyan sok élelmiszerüzlet logójánál választották ezt a színt (gondold csak végig, a legtöbb nevét tényleg mindig pirossal írják!). Ezért nem látni gyakran olyan élelmiszerboltokat, melyek nevét feketével írják – erről rögtön a luxus jut eszünkbe, és az ilyen csomagolású termékeket is elkerüljük inkább.

Az elhelyezés

2/6 Az elhelyezés

Amikor egy élelmiszerüzlet kifejezetten egy bizonyos terméket szeretne eladni, nagyjából szemmagasságba helyezi azt – attól függően, hogy gyermekeknek vagy felnőtteknek szánják –, így ugyanis sokkal nagyobb eséllyel vesszük észre. Az sem titok, hogy az emberek többsége az óramutató járásával ellentétesen járja be a boltokat, úgy, hogy először elmennek leghátra, majd onnan haladnak előre (felmérések szerint pedig a baloldali polcokról válogatunk leginkább).

A tisztasági szerek sem véletlenül helyezkednek el a boltok végében; ez rövidebb időközönként mindenki bevásárló listáján ott van, így viszont az egész üzletet végig kell járnod miattuk. Na és mi a helyzet a kasszánál lévő apróságokkal? Nos, ez elég egyértelmű: amíg álldogálsz a sorban és unatkozol, elkezdesz nézelődni, felmérések szerint pedig ilyenkor gyakran landol egy-egy olyan termék a kosárban, amire tényleg nem volt szükséged.

A megvilágítás trükkjei Kép forrása: overstock.com

3/6 A megvilágítás trükkjei

Ahogy a karácsonyi időszakban az ünnepi zenék és illatok miatt több ajándékot vásárolsz, úgy a boltok világítása az év minden napján szerepet játszik a döntéseidben. A legtöbb üzletben igyekeznek elkerülni az olyan világítást, amelyben a termékek csomagolása más színűnek látszik, míg a fehérnemű részlegen egy kicsit lejjebb veszik a fényeket; ezáltal ugyanis diszkrétebbnek tűnik a hangulat.

És abba belegondoltál már, miért vannak a gyümölcsök és zöldségek közel a bejárathoz? A titok mindössze abban rejlik, hogy természetes fényben ezek sokkal frissebbnek és egészségesebbnek látszanak, míg ezzel szemben például a húsoknak fehér fényre van szükségük ehhez.

Csillogó holmik Kép forrása: cocosteaparty.com

4/6 Csillogó holmik

A ruhaboltok sem kivételek, hiszen itt is bevetnek néhány csalogató trükköt.

Az emberek többségére igaz, hogy szeretik a csillogó holmikat – ez egy olyan tulajdonságunk, ami valószínűleg még a vadászó-gyűjtögető életmódunkból maradt meg.

Bár akkoriban a fényes tárgyak valamilyen fegyverre utaltak, ma már ezek láttán rögtön azt gondoljuk, hogy az figyelemfelkeltő, szép, és vágyni kezdünk rá; ezért van az, hogy rengeteg ruhabolt világítása erős és feltűnő!

Az internetes vásárlás fortélyai

5/6 Az internetes vásárlás fortélyai

Persze az internetes vásárlás fénykorában már a weboldalak is gyakran folyamodnak kisebb cselekhez. Ismerős például az „ingyen kiszállítás” (free shipping) címke? Sokszor szándékosan nagy betűkkel vannak feltüntetve az ehhez hasonló kedvezmények, csak azért, mert hajlamosak vagyunk megvenni egy drágább holmit, ha nem kell a szállításért is fizetnünk.

A gyorsaság szintén sokat számít online vásárlás során, a netes boltok pedig kétféleképpen manipulálnak ezáltal. Az egyik, hogy nagyon könnyen tudsz tételeket rakni a kosaradba, lapozgatni az oldalakon, és végigböngészni a termékeket. A másik, hogy olykor csak egy bizonyos ideig vásárolhatod meg az adott tárgyakat: azzal, hogy időkorlátot szabnak meg, kevesebb időd van racionálisan gondolkodni, és nagyobb valószínűséggel kattintasz a „Megveszem” gombra, nehogy lemaradj róla.

Mit tehetsz ellene?

6/6 Mit tehetsz ellene?

Szerencsére van egy-két módszer, amit bevethetsz, hogy kivédd a boltok trükkjeit. Az élelmiszer-áruházakban válassz kosarat a bevásárlókocsi helyett, utóbbiba ugyanis a nagyobb hely miatt hajlamosak vagyunk több holmit pakolni. Először mindig a legalsó polcot nézd meg, hiszen általában az olcsóbb termékek itt helyezkednek el. Mielőtt beállnál a sorba, vedd végig még egyszer a termékeket, amiket a kosárba pakoltál. Van köztük olyan, aminél hezitálni kezdesz, hogy biztosan jó ötlet-e megvenni? Ha igen, nyugodtan tedd vissza a polcra, hiszen valószínűleg tényleg nincs rá szükséged. A netes shoppingnál állíts fel magadnak egy összeghatárt, amin semmiképp sem lépsz túl, és az alapján nézelődj: ne kattints azonnal a „Megveszem” gombra, csak mert ingyenes a kiszállítás. Nézz körül más oldalakon is, hátha valahol a kiszállítással együtt olcsóbban megtalálod!