Mi nem csomagolunk! – Ismerd meg hazánk első csomagolásmentes boltját

A változás te vagy! – olvasható a táblán hazánk első csomagolásmentes boltjának bejáratánál. A Budaörsön nemrég nyílt noPack célja ugyanis az, hogy megmutassa: apró tettekkel, kis lépésekkel mi magunk is hozzájárulhatunk a globális változásokhoz. És ezt bizony konkrét számok is bizonyítják!

Egy hónap alatt 1947 darab nejlonzacskót spóroltunk meg a vásárlóinkkal, vagyis nekik köszönhetően ennyivel kevesebb műanyag szemét termelődött – mondja büszkén Monostori-Kalovits Márk, a bolt vezetője és ötletgazdája. 

Márknak mindig fontos volt a környezetvédelem, már gimnazistaként a globális felmelegedésről tartott előadást egy nemzetközi földrajzversenyen, később pedig civil szervezeteken, alapítványokon keresztül támogatta a zöld ügyeket.

Az egyetemen környezetmenedzsment szakirányon végzett, ám nem akart egy multinál elhelyezkedni, inkább a szűkebb környezetében szerette volna kamatoztatni tudását. A két évvel ezelőtt megnyílt berlini csomagolásmentes bolt adta számára az ihletet, ekkor úgy érezte, idehaza is nagy szükség lenne egy hasonló kezdeményezésre. – Egy magyar ember évente átlagosan 100 kiló felhasznált csomagolóanyagot dob ki. Csaknem ugyanennyi élelmiszer kerül a kukába, kezdve a kifli megmaradt csücskétől a megbarnult banánig. Sajnos ezzel a számmal Európában az élen járunk. Ezen szeretnénk mi változtatni.

Egy maroknyi mák, egy bögre tészta

A polcokon felcímkézett üvegek sorakoznak, bennük aszalványok, magvak, bab, borsó, lencse, papírdobozokban friss tojás, ládákban idényzöldségek, brokkoli, karfiol, csicsóka, répa, hagyma, és persze piros alma is várja itt a vásárlókat. A rizst, a lisztet és a tésztát zsákokból, bögrével lehet kimérni. Itt mindenki annyit szór ki, önt át, pakol el magának, amennyire szüksége van. És nem csak az élelmiszerekből. Van itt mosódió, vegyszermentes öblítő és natúrkozmetikum is. Ez utóbbiakat kis tégelyekben vihetjük magunkkal, ráadásul a szokásosnál jóval olcsóbban, hiszen más üzletekben valójában sokszor nem is a termékért, hanem a dekoratív csomagolásért fizetünk ki kisebb vagyonokat.

A vevőknek persze még szokniuk kell ezt az új módit, nehéz a többéves, évtizedes szokásokon változtatni. Többen kérdezték is az eladóktól, hogyan vigyék haza a termékeket, hiszen egy marék mákot csak nem tehetnek zsebre!

– Sokszor, amit az emberek megvesznek a boltban, azt otthon áttöltik különböző üvegekbe, tárolóedényekbe, dobozokba. Egy csomagolóanyagot ezért átlagosan 20 percig használnak. Mivel az uborkától kezdve a néhány grammos fűszerekig minden külön be van csomagolva, ezért sajnos rengeteg felesleges szemét keletkezik. A cél az lenne, és annak örülnénk a legjobban, ha már eleve ezekkel az otthoni tárolóedényekkel érkeznének ide az emberek. Ez persze nem mindig megoldható, éppen ezért nálunk is lehet kapni a bevásárláshoz megfelelő befőttesüveget vagy textilzsákot. – Azzal persze Márk is egyetért, hogy egy nagybevásárlást így nem igazán lehet kivitelezni. Ehhez tényleg szemléletváltás kell, ugyanis időt kell szánni arra, hogy kitaláljuk, mit szeretnénk főzni a következő napokban, és ahhoz mennyi alapanyagra lesz szükségünk.

A vásárlók azonban előre leadhatják rendelésüket, így biztosak lehetnek abban, hogy mindenhez hozzájutnak, amire szükségük van. Így tett például Zsuzsa, a bolt egyik törzsvásárlója, aki épp tojásokat válogat, természetesen az otthonról hozott tojástartóba. – Számomra praktikus itt vásárolni, kisgyermekes anyuka vagyok, itt lakom a közelben. Most már előre leadom telefonon a rendelést, így biztos lesz minden, amit szeretnék. Emellett fontosak tartom a környezetvédelmet, és azt, hogy támogassam a helyi termelőket – válaszolja a fiatal anyuka arra a kérdésre, hogy miért szeret a noPackbe járni.

A teljes cikket a Családi Lap 2015 decemberi számában olvashatod el!

Szerző, fotók: Iliás-Nagy Katalin