A legdrágábban eladott műtárgyak, amikért nem értjük, hogy lehetett fizetni

Írta: ,

Nehéz dolog árcédulát akasztani a műtárgyakra, hiszen sok mindentől is függ, ki mennyit hajlandó áldozni ilyesmire.

Nem vagyunk művészettörténészek, így lehet, hogy bennünk van a hiba, de azt azért nem tudjuk józan ésszel belátni, hogy valaki valóban ennyit fizetett az alábbi alkotásokért. Görgess lejjebb!

 

 

 

 

 

 

Összefirkált tábla 70 millió dollárért

Cy Twombly, Untitled (1970). Courtesy Christie's. Forrás: news.artnet.com

Biztosan valami rendkívül mély mondanivalója van ennek a képnek, és nyilván annak is megvan a maga oka, hogy miért fizet valaki 70 millió dollárt, azaz durván 20 és fél milliárd (!) forintot egy fekete táblán fehér firkát ábrázoló festményért, és mi miért nem lettünk milliomosok már az általános iskolás éveink alatt.

Sajnos azonban ezeket a nyilvánvalóan létező okokat mi nem ismerjük, csak annyit tudunk, hogy Cy Twombly amerikai absztrakt művész 1968-ban készült képéért ennyit fizetett valaki egy aukción idén novemberben, ezzel megdöntve a Sotheby's árverési ház eddigi rekordját. A képnek egyébként nincs címe, pedig ennyi pénzért legalább már az lehetne.

Amihez nyúl, arannyá válik

Forrás: oddee.com

Mi kérünk elnézést, de az olasz művész, Piero Manzoni munkája tényleg bűzlik. Komolyan. 1931-ben ugyanis az alkotó saját ürülékét rejtette konzervdobozokba, majd olasz, angol, német és francia felirattal ellátva dobta piacra, „Artist’s Shit” néven. Az árat már akkor sem aprózta el, az ürüléket tartalmazó konzervdobozokért a súlyuknak megfelelő arany árát kérte el, de az idő múlásával a különböző aukciókon tényleg eszméletlen összegeket fizettek ki a dobozokért. Volt, amelyik 124.000 euróért, azaz több mint 37 millió forintért kelt el. Az iróniát egyébként értékeljük, de csak mi érezzük úgy, hogy a művész itt éppen azokon gúnyolódik, akik képesek közel 40 milliót kifizetni az emberi ürülékért?

Láthatatlan művészet

Forrás: speedoflightspeedoflight, Flickr

Csak az idő dönti el, hogy minek mekkora volt a valódi értéke, és persze mindenki annyit fizet egy alkotásért, amennyit akar, de a Museum of Non-Visible Art szerintünk már erősen súrolja a határt az absztrakt művészet, meg a zsíros, kövér árverés között. A múzeum ugyanis csakis olyan műalkotásokat „állít ki”, amelyek valójában nem is léteznek. Pontosabban, ahogyan ők mondják, csak a „művész képzeletében” manifesztálódnak. 2011-ben egy nő 10.000 dollárt – körülbelül 2 millió forintot – fizetett egy darab üres térért, ami a „Friss levegő” munkacímet viselte. Reméljük, jól mutat a nappalija falán.

A legértékesebb fehér csík

Forrás: twentywords.com

Ha kokainból húzták volna ezt a fehér vonalat, akkor sem került volna ennyibe, de mivel az absztrakt művész, Barnett Newman ecsete szántotta vele keresztül a kékre festett vásznat, ezért az „Onement VI” névre keresztelt alkotást 43,8 millió dollárért – körülbelül 8,8 milliárd forintért – vette meg valaki, akinek reméljük, azóta legalább a lakása többi része is színben passzoló lett a festményhez. Exkluzív ajánlatunk keretében te most ingyen megtekintheted a kivételes alkotást. Íme, ezt hagytad ki, hacsak nem te voltál a szerencsés vásárló.

Szemét New Yorkból

Forrás: oddee.com

Nem, most nem értékítéletet közlünk a művészetről, hanem egyszerűen csak az történt, hogy egy művész valóban szemetet adott el, de legalább csinos dobozokba zárva, darabját 50 dollárért, azaz nagyjából 10.000 forintért, ami a fentebbi műtárgyak kikiáltási áraihoz képest még egész szolidnak tűnik. Na de komolyan, szemetet? Justin Gignac egyébként az után kezdett szemetet árulni, hogy néhány kollégája azt mondta, a csomagolás-dizájn nem is igazán fontos. Hát az biztos, hogy jól megmutatta nekik. Annyit azért meg kell hagyni, hogy egy ilyen szuvenírrel hazatérni sokkal érdekesebb lehet, mint egy Szabadságszobor formájú hűtőmágnessel.