A legnagyobb... mert a méret igenis számít!

Írta: ,

Olyan vagyok, mint a gyerekek. Mindenből a legnagyobb kell. Meg a legjobb. A hétvégi kiránduláson mindegyiket behúztam a legnagyobb Suzukival. (x)

A legnagyobb ötlet

Zsombor-lúrkó ötödikes. Waladorf iskolába jár. Azért jár alternatív suliba, mert olyan, mint az apja: kreatív, és ebből adódóan nem szereti, ha keretek közé szorítják. Ámde, a saját közegében elemében van.

Én is ilyen vagyok. A munkámban, a hétköznapi életben, és a hétvégén is, amikor a család motorja vagyok. Nem szeretem, ha keretek közé szorítanak. Úgyhogy az autó éppúgy az én döntésem, mint az, hogy merre menjünk. Ettől függetlenül nem, nem az enyém az utolsó szó. És ezúttal nem is a feleségemé. …A navigációé. Mert megdolgoztatom.

Mert nálam a mondás kreatívba (avagy mint egy kép negatívba) helyezve működik: járt utat a járatlanra! Azaz, ha van egy lecsapós élménydús mellékút, akkor mi megnézzük. Na ezért választom én az autót, és nem az autó engem! Most hétvégére, családi programra éppen a Suzuki S-crosst. Mert olyan, mint én, ugyanazt akarja. Kalandot. A határokat feszegetni. Hétköznap éppúgy, mint hétvégén. Mert nincs megállás.

Na de e kitérő után visszatérve a főútra, az eredeti vezérvonalra, a legnagyobb ötletre: a legnagyobb ötlet, amibe most belefutottam, az a Waldorf Olimpia. Óriási ötlet, hogy egy iskola, egy szervezet „olimpiát” szervez a gyerekeknek. Azaz, ötödikben, amikor a görögökről tanulnak a waldorfosok, kézzel-szívvel fogható példát hoznak nekik: 4 napos olimpiára viszik őket, ahol az ország waldorfos ötödikesei mérik össze tudásukat. A versenyszámok: hosszú távú futás, sprint futás, váltófutás, gerelyhajítás, diszkoszvetés és „birkózás”.

És itt jön a legnagyobb ötlet: nem az a lényeg, hogy ki nyer, hanem az, hogy ott legyen a gyerek és átélje az olimpia szellemét – a részvétel a fontos, ahogyan azt annakidején a francia Pierre de Coubertin báró, az újkori olimpiai mozgalom atyja is mondta!

A legnagyobb Suzuki

Nagy eseményekre, nagy családdal, nagy autóval illik menni. A Suzuki jelenlegi kínálatában az S-cross a legnagyobb. Aki kevésbé jártas az autók világában, azt gondolná, hogy a Suzuki Vitara a legnagyobb. De nem! Az S-cross még nagyobb. Tengelytávja a Vitarához képest 10 centivel hosszabb, a csomagtere pedig 430 literes (a Vitaráé 375 liter). 
Szóval, ha a méret a lényeg, akkor ez a nagycsaládos, kirándulós, felfedezős autó. Mi  valójában négyen mentünk a Balaton partján rendezett waldorf olimpiára, de mivel a feleségem pakolt, olyan volt, mintha az egész város velünk jönne, és egy hétre mennénk. Látva, hogyan használjuk ki az autó 430 literes csomagtartó utolsó „decijeit, cseppjeit”, a szomszéd meg is kérdezte: mikor jöttök haza? Vagy költöztök? Nem, nem költözünk, ilyen szomszédot nem hagynánk itt – mondtuk neki megnyugtatóan. Igaz, ha az autón múlna, most és azonnal költöznék ki az osztrák Alpokba, hogy az autó dolgos mindennapjai kalandos(abba)ak legyenek.

Galéria / Suzuki S-Cross
Suzuki S-Cross Megnézem
a galériát!

Kalandos Budapest is – szokta mondani taxis barátom, az út minőségére célozva. Ha innen közelítjük meg, akkor viszont nem érdemes a sógorékhoz költözni, mert ott a táj szép, de az út túl sima egy crossovernek. Maradunk tehát itthon, és irány Alsóörs, a Waldorf Olimpia.

Ki (pontosabban hátra) nem látok, a csomagok a plafonig pakolva, de mint tudjuk: előre kell tekinteni, nem hátra. Nosztalgikus pillanataimban persze hátra is nézek, ott a két szép nagy tükör, látom benne a cartársakat, ahogyan csodálják a fenekemet. Nem száguldok, de tempós vagyok. Ha versenyautót akarsz, akkor vegyél Ferrarit! De csak ismételni tudom magamat meg Coubertin bárót: nem a győzelem, a részvétel a fontos. Meg az oda vezető út! És a csapatszellem. Meg az ép testben ép lélek. …Ugyanez a mondás az M7-es autópálya féltávjánál (kis híján elírtam stílszerűen féktávjára…): ép testben, épp hogy élek!

Mert a jó hangulat, a csapatszellem elveszi az ember figyelmét, és amikor vészfékezni kell, akkor lehet, hogy a hétköznap robotoló fárad férfiember reakciója már nem olyan gyors, mint a „roboté”. A robot pedig mit csinál: figyelmeztet, majd ha én nem csinálok semmit, ő lassít, fékez, majd vészfékez - helyettem. Ezt tette, jól vizsgázott. Nem terveztem a családdal a hátam mögött éles tesztet végezni, de mint tudjuk: nincsenek véletlenek. Úgyhogy, ha innen nézzük (hogy nincsenek véletlenek), akkor nem véletlen, hogy abban a pillanatban az S-cross volt nálam, és nem egy olyan autó, amelynek most rövidebb lenne az eleje jó pár centivel… Nekem meg a pénztárcám, és az idegeskedés miatt az életkorom.

A legnagyobb harc

Életemben nem gondoltam volna, hogy így harcolnak értem az anyukák. Oké, tudom, hogy az utca legjobb kávéját készítem, és emiatt szeretnek errefelé sétálni, hátha csurran-cseppen egy friss habos-babos kávé, de ez nem értem harc, hanem a koffeinért, a lendületért.

Na de az, hogy többen akarnak velem utazni, mint ahány férőhelyes a Suzuki S-cross, az már meglepő. …És mulatságos. Pedig nem kicsi az autó – sem. Úgy látszik, a nők tényleg a nagy dolgokért vannak oda. Feleségem szemszögéből ez így szól: csak egy fuvar kell nekik Alsóörstől hazáig! Nézőpont kérdése. Meg csomagtartó-űrtartalom. Mert ide még fér néhány bőrönd, meg egy két táska – ha rajtam múlik.

Hazafelé büszkén, kihúzva ültem az S-cross pilótaállásában. Egy mukkot nem szóltam, hogy nem az én autóm, csak tesztelem. Teszteltem a feleségemet is, mit szól, hogy többet pislogok a középső tükörbe, mint eddig. Nem szólt ő semmit, tette a dolgát, mint egy másodpilóta, a kapitány jobb keze, „játszott” a műszerekkel a középkonzolon. Annyit nyomogatta az érintőképernyős okos kijelzőrendszert, hogy már az volt az érzésem, tényleg egy repülőgép pilótafülkéjében ülünk.

Érdekes egyébként ez a hivatalosan SLDA-nak hívott (Smartphone Linkage Display Audio) rendszer, a Suzuki okostelefonnal összekapcsolható kijelző panele. Mi iOS-fanok állandó digitalizált életet élünk. Erre mondják barátaim, nem csak mi, a telefonunk is okos. Most meg már az autónk is. A telefonon futó alkalmazásokat rápakoltuk, összekötöttük, megjelenítettük az autó központi kijelzőjén.

„A mobileszköz ilyenkor az autó audiorendszerére is csatlakozik és a navigáció utasításai vagy a kedvenc dalok az S-cross beépített hangszóróin szólalnak” – ezt már attól a szakitól tudom, akinél részletesebben is érdeklődtem, hogy mit tud ez a rendszer, mert sajnos túl sok utasom volt ahhoz, hogy én ezzel játsszak út közben. És mint tudjuk: ahogyan a medve nem játék, az utasok élete sem. Oké a sok biztonsági eszköz az autóban (erről cikk bővebben itt olvasható – link), de az élet nem játék, meg az okostelefon vezetés közben!

A legnagyobb harc valójában nem is értem, nem is egy budapesti fuvarért volt, hanem a kocsiban az érintőképernyős kijelzőre való csatlakozásért. Öten egy kocsiban, és öten egymás ellen. Nehéz volt eldönteni, hogy rádiót hallgassunk, valakinek a telefonján lévő zenét, vagy a fiam stand-upos felvételeit, ahol Kovács András Péter tolja úgy a szöveget, ahogyan én az S-crosst. Lendületesen, mindenki szórakoztatására.