Biztonság mindenek felett: erre figyelj, ha autóba ülsz

Írta: ,

A nyár beköszöntével egyre többet utazunk. Az autópályákon éppúgy növekedik a forgalom, mint a légiközlekedésben. Megnéztük mik a baleseti statisztikák földön és levegőben; a cikkből kiderül, hogy melyik közlekedési eszközzel biztonságosabb utazni, valamint saját tapasztalat alapján rámutatunk arra is, hogy az ABS-en és a légzsákon túl is van élet. Pontosabban: a biztonsági eszközökkel lehet hosszútávú az élet. (x)

Döbbenetes baleseti statisztika, erre nem is gondolnál

Biztonságosabb repülővel utazni, mint autóval, és ezt a statisztika is megerősíti. A tavalyi évben - egy hollandiai székhelyű repülésbiztonsági cég szerint – világszerte hatvanheten vesztették életüket repülőszerencsétlenségben. Azaz kevesebb, mint száz ember halt meg légiközlekedés közben.
Ezzel ellentétben tavaly csak Magyarországon(!!!) közúti közlekedési balesetekben – a KSH/MTI adat szerint - 624-en vesztették életüket. A két számot egymás mellé rakva még egyszer: a világon összesen 67 halott repülőgép-balesetben, Magyarországon autóbalesetben 624!

A 2017-es esztendőben hazánkban 16 489 közúti balesetet regisztráltak. Vagyis, nagyon nem mindegy, hogyan közlekedünk, mennyire vagyunk figyelmesek, toleránsak, valamint az is, milyen biztonsági felszereltségű autóval utazunk.

Védelem az autóban

Előző cikkünkben már beszámoltunk arról, hogy a bien.hu újságírója autótesztelés közben hogyan úszott meg egy ráfutásos balesetet.

130 kilométeres sebességénél lehetünk akármilyen jó sofőrök, a fékút bizony könnyen lehet hosszabb, mint azt gondoljuk. És ilyen esetben minden pillanat, másodperc, tizedmásodperc métereket jelenthet. 
Az említett esemény a Suzuki S-cross tesztelése közben történt, családdal, két gyermekkel a hátsó ülésen. Akkor a Suzuki S-cross radaros vészfék asszisztense gyorsabb volt, mint a sofőr, így komoly balesetet előzött meg a biztonsági rendszer.

Az első ijedelem és a 200-as pulzus csökkenése után már lenyugodva gondoltuk végig, mi történt volna, ha nincs „angyali” asszisztensünk. Illetve ekkor döbbentünk rá, hogy valójában mennyire felületesen nézzük meg az autók biztonsági felszereltségét. Sok esetben kipipáljuk, hogy van légzsák, az ABS meg már amúgy is kötelező felszereltség, úgyhogy minden oké. Na de hány légzsákunk van például?

Az említett Suzuki S-cross esetében szerencsések voltunk, mert az első és oldallégzsákok mellett volt függönylégzsák és vezető oldali térdlégzsák is. És ugye ott volt a legfontosabb, ami miatt nem kellett eldurrantanunk a légzsákokat és az egészségünk is megmaradt: a vészfék asszisztens.

Emellett találtunk még egy érdekességet az S-cross esetében – amit szerencsére nem teszteltünk élesben; igaz, kíváncsiak lettünk volna, az importőr mit szól, ha azt mondjuk, igazuk volt, tényleg biztonságosan gyűrődik az autó, a nagy szilárdságú acél jól vezeti el az energiát, szóval igaz és jól működik az, amit a Suzuki szabadalmaztatott. A Total Effective Control Technology (TECT) karosszéria egy baleset során a fellépő ütközési energiát úgy nyeli el, hogy nemcsak az autó utasait, hanem adott esetben a gyalogosok testi épségét is a lehető legnagyobb mértékben megóvja.

Ehhez egy látványos képet is mellékeltek:

Illusztráció: http://sx4scross.hu/#biztonsag

Ha nyáron hosszabb útra indulsz, ne feledd!

Ne feledjük, nem csak mi lehetünk figyelmetlenek, fáradtak, elbambultak, autóstársaink is. Lehetünk mi – vagy legalábbis gondoljuk sokan magunkról… - az országutak királyai, olykor ez mit sem számít. Akkor például egy fikarcnyit sem számít, amikor egy pillanat alatt frontálisan belénk száll egy autó, mert a sofőrje a telefonján közvetíti, mekkora király sofőr. Aztán kiderül, csak azt gondolta, hogy király. Ő ma már halott. És ez nem olyan, mint a számítógépes játék, hogy a rendszer dob egy új életet. Nem, ez itt a kőkemény valóság, ez az élet! Meg a halál…

Nyáron többen ülünk autóba, a nagy melegben lankad a figyelem, sok esetben a megszokottnál hosszabb útra indulunk, több a kezdő vagy kevesebb rutinnal rendelkező vezető, szóval megannyi veszélyforrásnak vagyunk kitéve, ha autóba ülünk.

Akárhová visz az utunk, magabiztosan és vidáman autózhatunk, ha gondolunk a biztonságra is. Nem számít az időjárás, sem az út, amelyen haladunk, sem az, milyen feladat áll előttünk. Csak egy számít: hogy az autónkra mindig számíthatunk. Ahogyan a családunk ránk. Mert mint tudjuk: mindenkit hazavárnak!