Adni jó! – Rengetegen segítenek a rászorulóknak az ünnepek előtt

Írta: ,

Karácsony előtt sokan nem csak szeretteikre gondolnak, hanem szívesen jótékonykodnak, adományoznak különböző szervezeteknek is. Megkérdeztünk két alapítványt, nekik mi a tapasztalatuk az ünnepek előtti jótékonykodással kapcsolatban, megnövekszik-e ilyenkor azoknak a száma, akik valamilyen felajánlást tesznek, és érdeklődtünk afelől is, hogyan lehet pénz nélkül adni.

Nyitottabb emberek

A Baptista Szeretetszolgálatnak egész évben a rászorulók támogatása a munkája, és folyamatosan várják az adományokat, felajánlásokat is, hiszen leginkább csak azzal tudnak segíteni, amit ők is kapnak. Tapasztalataik alapján jellemzően az adventi időszak az, amikor az emberek nyitottabbak mások támogatására, így az adományozásra, jótékonykodásra is, és a legtöbb adományozóval a karácsony előtti időszakban találkoznak. A Szeretetszolgálathoz tartozik az ismert Cipősdoboz Akció is. Karácsony előtt általában olyan segíteni vágyó emberek is megkeresik őket, akik egy-egy krízisben lévő családnak küldenének élelmiszereket vagy másfajta támogatást.

A Baptista Szeretetszolgálat idén 13. alkalommal szervezi meg országosan a Cipősdoboz Akciót. A kampányban évente nagyjából 50 ezer cipősdobozba csomagolt ajándékot hoznak el az ország 200 különböző pontján lévő gyűjtőpontjaikba az emberek. Elmondásuk szerint családok, magánszemélyek, iskolai osztályok, óvodai csoportok és cégek, munkahelyi közösségek is gyűjtik a dobozba zárt szeretet-ajándékokat, melyeket december 1. és 18. között eljuttatnak hozzájuk, munkatársaik és önkénteseik pedig karácsonyig eljuttatják ezeket a rászoruló gyerekekhez. A szervezettől megtudtuk, hogy van, aki cipősdoboz ajándékkal segít, és van, aki az idejét, erejét adja. Egy-egy ilyen nagyszabású kampányban munkatársaik mellett több mint háromezer önkéntes dolgozik: a dobozokon túl a 1355-ös Cipősdoboz adományvonal hívásával vagy üzenet küldésével támogathatják a nehéz helyzetben élő gyerekeket. De örömmel fogadják a tartós élelmiszereket vagy tisztálkodó szerekeket is, hiszen nagyon sok ilyen kérés is érkezik hozzájuk karácsony előtt.

Év közben is fontos

A szervezet szerint talán az ünnepek közeledte miatt növekedhet ilyenkor az adományozók száma, és az, hogy mindenki a szeretteire gondol, érzékenyebbé teszi őket mások szükségei iránt is.

A Szeretetszolgálat azon dolgozik, hogy próbálja megszólítani év közben is az embereket, hisz a szükség nem korlátozódik az adventi időszakra, de annak is örülnek, hogy ilyenkor több támogatás érkezik, így igyekeznek felkészülni a munkára, hogy minél több embernek tudjanak segíteni.

Állandó adományozók

A Peter Cerny Alapítvány tapasztalatai szerint az elmúlt közel 3 évtized alatt lényegesen nem emelkedett az átlagos adakozók száma a karácsonyt megelőző időszakban. Az Alapítvány esetében az elmúlt tíz évben az figyelhető meg, hogy ilyenkor inkább cégek jelentkeznek azzal, hogy a dolgozóik a karácsonyi ünnepségre szánt reprezentációs keretüket kívánják a koraszülöttmentés céljára felajánlani. Elmondásuk szerint vannak olyanok, akik egy bizonyos összeggel támogatják közhasznú célkitűzésüket, mások az ünnepségük külsőségeit redukálják, és a különbözetet juttatják el támogatásként. Ez utóbbi formát különösen meghatónak tartják, mert ilyenkor általában személyes találkozásra is sor kerül.

A Cerny Alapítvány esetében a pénzügyi támogatás mellett nagyon nagy hagyománya van a tárgyi, szolgáltatási segítségnyújtásnak. Mentőautók, orvosi eszközök, üzemanyag, autógumi és egyéb tárgyi felajánlások mellett jelentős szolgáltatásbeli támogatást is kaptak már: például az első évtizedben ingyenes volt a biztosítás, vagy az utóbbi évtizedben teljesen ingyenes a 7 darab mentőautó GPS nyomkövető rendszerének üzemeltetése, sőt ettől az évtől a mentőautóink tankolása sem kerül már pénzbe egy több évtizedes támogatójuk jóvoltából.

Az Alapítvány elmondása szerint kezdettől fogva törekednek az egyszeri támogatók lehetőség szerinti „megtartására”, de ez évtizedeken keresztül igen nehéz, mert többnyire az adakozói motiváció elhalványulhat, a cégvezetések megváltoznak, a nonprofit „konkurencia” megnő, a kapcsolatrendszerek és így a kommunikációs lehetőségek-viszonyok gyökeresen átalakulnak. Ettől függetlenül több mint egy tucat olyan egyéni adakozójuk van manapság is, aki 10-15 éve, havi rendszerességgel utal át néhány ezer forintos támogatást az alapítványi célok megvalósítására, és hasonló tapasztalatuk van az 1%-ot felajánlók kiemelt hűségére is.

Képek forrása: 1, 23