Gyógytornász mesél arról, mi történik, ha mozgásszegény az életmódunk

Gyógytornász mesél arról, mi történik, ha mozgásszegény az életmódunk

Címlap / Életmód / Egészség / Gyógytornász mesél arról, mi történik, ha mozgásszegény az életmódunk

Hogyan hat a testünkre a mozgásszegény életmód?

Sajnos manapság nagyon elterjedt probléma a mozgásszegény életmód. A pácienseim nagy többsége ülőmunkát végez. Az elmúlt időszakban pedig még többen otthonról dolgoztak. Egyéb mozgásra, sportolásra viszont az időhiány miatt nincs elég lehetőség. A szervezetünknek elengedhetetlen a mozgás, hogy megfelelően, egészségesen működhessen. 

Gyógytornász szemmel a mozgásszervrendszert érintő problémákkal találkozom elsősorban, de természetesen minden egyéb más betegség kialakulásában is jelentős szerepe van. 

Talán a legismertebb kialakuló probléma a túlsúly, amely önmagában is rengeteg kockázatot von maga után.

A túlsúlyos embereknél a mozgásszervrendszer fokozott terhelésnek van kitéve, amely például a degeneratív elváltozások – mint a porckopás – kialakulásának lehetőségét fokozzák. Emellett nem feledkezhetünk meg a szív, – és érrendszerre ható kedvezőtlen hatásairól, a cukorbetegség kialakulásának lehetőségéről sem.

De a jelenségnek a túlsúlyosság kialakulásán kívül is számos negatív hatása van. Mozgás nélkül a teljesítőképességünk is csökken. Hamarabb fáradunk el akár a hétköznapi tevékenységeink során, így a hatékonyságunkra is befolyással lehet.

Emellett gyakori az alvászavar is, nagyobb eséllyel alakulhat ki csontritkulás. Ellenben kutatások is alátámasztják, hogy a rendszeresen végzett testmozgás erősíti az immunrendszerünket. 

Az egész napos ülés hatása
undrey/depositphotos.com

Miként befolyásolja a testünket, ha a nap nagy részében csak ülünk vagy fekszünk?

Az egész napos ülés nagyon kedvezőtlenül hat a testünkre. Aki a munkája során naponta hosszasan ülni kényszerül szerintem már tudja jól, hogy az ülés mennyivel jobban megterheli a gerincet, mint az állás. Főleg, ha mindezt nem megfelelő testhelyzetben tesszük.

Még ha figyelünk is a helyes tartásra, egy idő után az idegrendszer és a tartóizmok fáradása miatt a vállaink előreesnek, a medencénk pedig hátrabillen, és görnyedten ülünk a számítógépünk előtt.

Helytelen ülés során a csigolyák közötti porckorongok sokkal nagyobb terhelésnek vannak kitéve, és a tápanyagellátásuk is romlik.

Ez az extra terhelés pedig hosszú távon könnyen degeneratív elváltozásokhoz, például porckorongsérvhez vagy ízületi kopáshoz vezethet. Emellett az izmaink is könnyen rövidülhetnek ebben a hosszas statikus helyzetben, ami szintén fájdalmat generálhat. 

Oldalak: 1 2

»

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást