Az elmúlt években az e-kereskedelem világában egyre nagyobb verseny alakult ki, ami azzal is járt, hogy az egyes oldalaknak nemcsak, hogy folyamatosan indokolt megújulniuk, de a fogyasztói magatartás megértése is kulcsfontosságúvá vált. Hogy ez mit is jelent a pontosan, és miért olyan fontos megérteni, arra tökéletes példa a hirtelen elképesztő népszerűségre szert tett Temu, ami oly sokakat szinte egy szempillantás alatt „beszippant”.
VIDEO Év végi fejlődés horoszkóp: ez az, amit még idén kell megfejlődnöd
Könnyen magával ragad
Bizonyára te is sokszor hallottál már nagy külföldi vállalatok meglehetősen kedvező árúnak tűnő kínálatával kapcsolatban olyan tanácsokat, mint hogy „ne vegyél kínait”, „olcsó, de gyorsan tönkre is megy”, „hamarosan úgyis a szemétben végzi”, és még sorolhatnánk. Nos, tény, hogy a Temu egy kínai alkalmazás, számos termék elképesztően alacsony áron kapható, én pedig az „olcsó, de gyorsan tönkre is megy” jelenségbe is belefutottam már.
De hogy akkor miért is tudott már jó néhányszor vásárlásra bírni, és miért lett nagy kedvence rengeteg embernek? Korántsem szimplán a Temu szerencséjéről van szó. A Medium szerint a Temu tulajdonképpen egy kaszinószerű vásárlási környezet. Arra készteti a fogyasztókat, hogy többért térjenek vissza, többet költsenek, mint amennyit szándékoznak. Mindezt egy nagyon specifikus algoritmus táplálja, amely figyeli és alkalmazkodik a vásárlási viselkedéshez.
Egyre jobban kiismer minket
Ha te is vásároltál már a Temuról, bizonyára számos e-mailt kaptál azóta, és folyamatosan szembetalálkozol hasonló holmikkal, mint amiket már rendeltél az oldalról. Ha pedig volt, hogy késett már a rendelésed, azért te is kreditet kaptál 1700 forint értékben, amit beválthattál vásárlásnál. Ha pedig már „ott van” 1700 forint, a szállítás ingyenes, miért is ne rendelnénk újra vagy pakolnánk tele jobban a virtuális kosarunkat?
Ez az algoritmus a Medium szerint nem csupán egy statikus technológia. Fejlődik, folyamatosan finomodik, hogy maximális hatékonyságot biztosítson a vásárlók bevonzásában. Hatalmas adatmennyiség elemzésével – mit böngésznek a fogyasztók, mennyi időt töltenek a cikkek nézegetésével, végül mit vásárolnak, és azt is, hogy mit hagynak ki -, a Temu képes személyre szabni a vásárlási élményt az egyéni preferenciákhoz és mintákhoz.
Mondhatni kaszinóban érezhetjük magunkat
Gondoljunk csak bele, milyen egy kaszinó. Általában erős fényeket, állandó hangokat és alkalmankénti nyereményeket vetnek be, hogy az asztaloknál tartsák a szerencsejátékosokat. Ha alaposan figyelembe vesszük a Temu működését, hasonló dolgokat tapasztalhatunk:
- folyamatosan találkozhatunk élénk színekkel, felugró értesítésekkel és egyéb figyelemfelkeltő elemekkel, amelyek rendszeresen azt éreztethetik velünk, hogy koncentráljunk a Temura,
- gyakran csábít alkalmankénti ajánlatokkal, napi kedvezményekkel. Ezek arra késztethet bennünket, hogy azelőtt döntsünk, mielőtt alaposabban átgondolnánk, egy adott termékre szükségünk van-e.
- A Medium továbbá arra is figyelmeztet, hogy ahogy a kaszinók jutalmakat és bónuszokat kínálnak a hűséges tagoknak, a Temu kedvezményeket, kuponokat és pontokat biztosít, amelyek beválthatóak jövőbeli vásárlásokra, jutalmazva a folyamatos elkötelezettséget és ösztönözve a további költekezést.
Egyre szorosabb kötődés alakulhat ki
Az, hogy a Temu stratégiája működik, egyértelmű. A vásárlók jelentős része gyakran keresi fel a Temut, emellett pedig a vizsgálatok szerint többet is költenek látogatásonként, mint más e-kereskedelmi oldalakon. Ez a magas szintű elkötelezettség jelentős fogyasztói lojalitást eredményezett, és elmondható, hogy az első vásárlók nagy százaléka visszatérő vásárlóvá vált.
Ezért olyan olcsó
A Temu megfizethetőségéről érdemes bővebben is beszélni. A The Times szerint nagyrészt üzleti modelljének tudható be, az oldal ugyanis olyan beszállítókat alkalmaz, akik közvetlenül Kínából szállítanak az ügyfeleknek a világ minden tájáról. Így nincs szükség közvetítőkre, akik szintén részesülnek a haszonból, és így megnövelik a fogyasztókra háruló költségeket. Kína emellett az Európához képest alacsony gyártási költségeiről híres.
Ha többé-kevésbé közvetlenül kínai gyártóktól vásárolnak az európai vásárlók, a megszokottnál jóval alacsonyabb árakat érhetnek el. A Temu üzleti modellje pedig tényleg működik, mert az alacsony árai nagyon sok vásárlót csábítanak. Ez azt jelenti, hogy bár a haszonkulcsa kisebb, mint a hazai kiskereskedőké, az eladási számai elég magasak ahhoz, hogy még mindig jelentős nyereséghez jussanak.
Tényleg megéri?
Azt hiszem, olyan világot élünk, amikor lehetetlen lenne mindenkit meggyőzni arról, hogy ne rendeljenek a Temuról vagy hogy mindenképp vásároljanak onnan. Vannak, akik nem tudnák elképzelni, hogy a jövőben ne rendeljenek onnan, de olyanok is, akik határozottan elzárkóznak a felülettől.
Ami engem illet, többször is „bevonzott” már a Temu, főként ruhákat vásároltam, de lábtörlőm és tojásszétválasztóm is van már onnan. A minőség volt már nagyon pozitív csalódás is, de negatív is. Azt viszont biztosan tudom, hogy bármit is rendeltem, össze sem volt hasonlítható hazai márkák, egyéni vállalkozók, kézművesek kínálatával.
Utóbbiaktól mindig jobb érzés volt vásárolni, sokkal több információm volt az egyes termékek előéletéről, és azt tapasztaltam, hogy mindegyik jóval strapabíróbb, tartósabb is, ami a magasabb árakat maximálisan kompenzálja, sőt túlszárnyalja. Ráadásként pedig sok kedves embert megismertem már így, és biztos lettem benne, hogy hatalmas érték a munkájuk. Így a célom eddig is az volt, és továbbra is az, hogy legalább többségében tőlük vásároljak, a Temut pedig inkább próbálom hanyagolni.
Nyitókép: Mikhail Nilov/pexels.com