Az egészségügy világában sokak számára még mindig az a legnagyobb kérdés, hogy „eljutok-e a megfelelő szakemberhez?” vagy „vajon meg tudnak-e gyógyítani?” – ezek után nem meglepő, hogy sajnos sokszor szinte mellékes, hogy hogyan történik mindez.
VIDEO Nyári horoszkóp: Mit hoznak idén nyáron a csillagok?
Azonban a jól működő egészségügyi rendszerben a szakértelem mellett azt is elvárható, hogy kapjunk egy kedves pillantást, egy megnyugtató mondatot az alapos tájékoztatás mellett, ne csak egy sietős vizsgálatot lekezelő hangnemben. Ez a téma azonban elképesztően összetett és kétoldalú dolog. Részben ezért egyre többen remélik, hogy a mesterséges intelligencia változást hozhat ezen a fronton.
Volt már részem olyan magánrendelésben, ahol a várva várt figyelem helyett inkább úgy éreztem magam, mint egy sorszám a rendszerben. Pedig a szerencsések közé tartozom: szükség esetén meg tudom fizetni a magánegészségügyet, közben viszont végtelenül szomorú vagyok, hogy sokszor ez az egyetlen opció, ha el akarok jutni orvoshoz.
Azonban itt is egyre többször tapasztalom, hogy a kiadott, soktízezer forint nem garancia a valódi odafigyelésre. Empatikus vagyok, türelmes is, de ha már (nem kevés) extrát fizetek, szeretném, hogy megértően és az elvárható tisztelettel bánjanak velem.
És ezzel nem vagyok egyedül
Egy 2023-as amerikai felmérés szerint a páciensek több mint 70%-a azt mondta, hogy a legnagyobb félelme az egészségügyi rendszerrel kapcsolatban nem az, hogy nem gyógyítják meg, hanem hogy nem hallgatják meg.
A baj a visszajelzések szerint nem feltétlenül az orvosokkal van, hanem azzal, hogy ők is túlterheltek, kiégtek, adminisztrációs labirintusokban bolyonganak ahelyett, hogy az olyannyira fontos emberi kapcsolódásra lenne idejük.
