A mentális egészségünk megőrzése diétával – Hogyan befolyásolja a gyomrod az agyad működését?

A mentális egészségünk megőrzése diétával – Hogyan befolyásolja a gyomrod az agyad működését?

Címlap / Életmód / Egészség / A mentális egészségünk megőrzése diétával – Hogyan befolyásolja a gyomrod az agyad működését?

Remeg a gyomrom, ha valami miatt ideges vagyok, néhány falat sem csúszik reggelire, ha komoly megpróbáltatás elé nézek, és a hasmenés sem ritka, ha stresszes helyzet előtt állok. A szorongás kihat a gyomorra és a bélrendszerre is, illetve a korai életszakaszban elszenvedett stressz is alapvetően meghatározza a bélrendszer későbbi állapotát.

Minden baj a belekben kezdődik

Depresszió esetén nem a beteg gyomra az első, amit vizsgálni szoktak, George Porter Phillips a 20. század elején valamiért mégis ezt tette. Phillips azt vette észre, hogy a melankóliával küzdő páciense gyakran szenved székrekedéstől, és más anyagcserezavarra utaló tünetektől: pl. töredező körmök, fénytelen haj, sápadt arc. Gondolhatta volna azt, hogy a depresszió következményeként alakultak ki ezek a panaszok, ő mégis az ellenkezőjét feltételezte, és azt igyekezett megfejteni, hogy az emésztőrendszer egyensúlyát helyrebillentve csökkenthető-e a depresszió.

Ennek érdekében szigorú húsmentes diétára fogta a pácienseit, akik halat azért ehettek, és kefirt itatott velük, ami segít az emésztésben.

A kísérlete pedig működött. 18 alanya közül 11 teljesen meggyógyult, 2 pedig jelentős javuláson ment keresztül. Az tehát már nem újdonság, hogy a bél és az agy között nemcsak idegi kapcsolat, hanem kétirányú kommunikáció zajlik. A kérdés csupán annyi, hogy miként képes az emésztést serkentő apró baktérium hatni az agyunkra?

Jane Allyson Foster, a kanadai McMaster Univerity kutatója az összefüggést keresi az emésztőrendszer és az agyunk között. Hangsúlyozza, hogy az emésztési probléma a mentális betegségek egyik lehetséges okozója. Ez azt is jelenti, hogy nem mindenkire egyformán hat a diéta, és némely betegek depressziójának gyökeresen más az oka, mint az emésztési rendellenességek.

Gyógyító mikrobák

A bélben található mikrobák nemcsak az emésztésre és az anyagcserénkre vannak hatással, de a szerotonin- és a dopamin-szintre is, illetve az agyi tevékenységek is hatással vannak a bélflóra összetételére. A stressz önmagában képes növelni a gyulladást a szervezetben, ami aztán a bélben található baktériumokra is hat.

Egy kutatás kimutatta, hogy a probiotikumok a mentális egészségért is sokat tehetnek. Nem véletlen, hogy bizonyos probiotikumokat pszichobiotikumnak is hívnak.

A napi joghurt- vagy kefirfogyasztás nyugodtabbá tesz, és a probiotikumok pozitív hatással vannak arra is, hogy a mindenkit megtaláló átmeneti szomorúság ne váljon krónikus depresszióvá.

Megfelelő mennyiségben fogyasztva őket védik a bélrendszert a stressz negatív hatásaitól, gyulladáscsökkentő hatásuk van, és a tápanyagok felszívódását is segítik. Szintén probiotikumnak számít az író, a savanyú káposzta, a miso és a kombucha tea, ami jót tesz a bélrendszer egyensúlyának.

Mediterrán étrend

A jelenlegi ismereteink szerint egy kiegyensúlyozott, egészséges diéta képes csökkenteni a betegség kialakulásának rizikóját. A mediterrán diétát többen is vizsgálták, ami gazdag zöldségekben, gyümölcsökben, magvakban, tengeri herkentyűkben és telítetlen zsírsavakban, illetve növényi olajokban, de finomítatlan cukrokat és vörös húsokat, illetve húskészítményeket csak jelentéktelen mértékben tartalmaz. Úgy találták, ennek az étrendnek pozitív hatása van a mentális állapotunkra.

Ezek az ételek képesek növelni a bélben található baktériumok sokféleségét, és csökkenteni a gyulladásos panaszokat, amelyek gyakran a depresszió kísérőjelenségei.

Bár a depresszió elleni csodaszer feltalálása még várat magára, többeknek az egészséges táplálkozás jelentős javulást, esetleg gyógyulást is eredményezhet. Az étrend mellett azonban az életmód és a lelki béke is elengedhetetlen az egészségünkhöz.

Kép forrása: rosipro/depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást