Otthon / Kert és terasz

A 10 legkönnyebben termeszthető zöldség a kertben

Zöldségtermesztés

A hagyma

Nincs is jobb, mint a tavaszi zsenge zöldhagymát csak kihúzni a földből, lemosni és megenni! Régészek szerint, az első ma is ismert hagyma a bronzkor elején teremhetett valamely palesztin településen. Rostban gazdag, magas C-vitamin tartalma van és nagyszerű ízt kölcsönöz a főtt és sült ételeknek. Szántsd fel a földet 30 cm mélyen, szedd ki a köveket. Ültesd pár centi mélyre a magokat, több centire egymástól. Gyomtalanítsd a hagyma körül gyakran, öntözd 2-3 naponta.

A paradicsom

Dél-Amerikából származó piros évelő, lágyszárú gyümölcs. Gazdag káliumban, foszforban, antioxidánsban mint a likopin, antocián és karotin, tartalmaz C és E-vitamint. Kiváló nyersen, vagy szaftja miatt használják különböző ételekbe, salátákba, szendvicsekbe, tésztafélékbe. A fagy végével és a tavasz beköszöntével válassz ki az udvaron egy napsütötte helyet. Vizsgáld meg a talaj pH szintjét, a 6-7-es a tökéletes (a talaj pH szintjének növeléséhez adj a földhöz meszet, csökkentéséhez pedig ként). Oszlass el komposztot a földön és keverd el a talajjal. Áss 3 cm-es gödröcskéket a vetőmagnak, szórd rá a földet, majd taposd le egy határozott mozdulattal a földet. Heti 1-2 alkalommal locsold.

Retek

Ismerünk piros, lila, fehér színű retket. Ezeket a zöldségeket 1000 évvel ezelőtt kezdték termeszteni Európában. A retek is kiváló káliumforrás, tartalmaz folsavat, magnéziumot és kalciumot is. Gyakran használják salátákhoz, köretekhez. A paradicsomhoz hasonlóan a talaj ideális pH szintje 6-7. Napos helyre van szüksége. Ültesd kb. 1,5 cm mélyre a magokat, 3 cm távolságra egymástól. Minden második nap öntözd kevés vízzel. A retek a gyorsan termők csoportjába tartozik és több hétig eláll. Ne hagyd túlérni őket, mert el kezdenek fásodni.

Cukkini

Az 1800-as években a nyári tökfélék spontán kereszteződéséből jött létre Olaszországban. Jellegzetes alakú, hasonló egy uborkához, sárga vagy zöld színű. Alacsony kalória tartalma van, káliumban, folsavban és mangánban gazdag. A cukkinit lehet főzni, sütni, párolni, tölteni. Komposztált talajban 3 cm mélyre szórjunk pár cukkini magot. Szórjuk kb. 1 méter távolságra a magokat. Öntözzük bőven minden második nap. Pár héten belül kihajt. Egy hónappal később már eljön a betakarítás ideje.

Cékla

A Földközi-tenger vidékéről származó vadon élő növény volt. Húsos gyökerét fogyasztják főzve, savanyúságnak, salátának. Az elsődleges tápanyag benne a betain, javítja a szív- és érrendszeri betegségeket. Tisztítsd meg a magokat, amit egy napig tartó szobahőmérsékletű vízben való áztatással érsz el. Szántsd fel a talajt, távolítsd el a köveket. Ültesd a magokat 2 cm távolságra egymástól, öntözd naponta legalább egyszer.

A cikk még nem ért véget! Lapozz egyet ide kattintva >>

Sárgarépa

Az első háziasítása ennek az ízletes gyökérzöldségnek Afganisztánban volt, a 10. században. Gazdag A-vitaminban, antioxidánsokban, étkezési rostban. Jellegzetes narancssárga színét a karotinnak köszönheti. A sárgarépa egyaránt ízletes nyersen salátákba, párolva, sütve és főzve. Kiváló vad húsok mellé főzve, de süthetünk tortát is belőle. A gödrök közt hagyj kb. 10 centit, és szórj minden gödörbe pár magot. A talaj maradjon mindig nedves, de mi után kinőtt, kevesebb nedvességre van szüksége.

Spenót

Az ókorban, Indiában találtak nyomokat erről az éves virágzó növényről. Magas vas és kalcium tartalmú leveles zöldség. Fogyasztják natúr, főzelékként és salátaként. Használják pizzához, tésztákhoz, mártásokhoz. Szórj komposztot a földre és ültesd alig 2 cm mélyre a magokat, 5 cm távolságra. Öntözd naponta a talajt.

Borsó

Jordánia, Szíria és Törökországban is termesztettek már borsót a neolitikus korszakban. A hüvelyesek csoportjába tartozik. A, B és C-vitamint tartalmaz. Rengeteg étel alapanyaga: levesek, köretek, saláták, húsos ételek. Tápanyagban gazdag talajba vesd. Ahhoz, hogy kivirágozzon, nedvesen kell tartanod a földet. Vesd több centi távolságra a magokat, kb. 5 cm mélyre. A kifejlett növényeket öntözd naponta.

Paprika

Közép- és Dél-Amerikában őshonos zöldség. Lehet sárga, zöld, piros vagy narancssárga színű. Közkedvelt fűszeres édes íze miatt. Tiamint, folsavat, mangánt, C-vitamint tartalmaz. Fogyaszthatjuk töltve, sütve, párolva, nyersen salátáknak és szendvicseknek. Ültessük tápláló talajba, így egészségesen ki tud fejlődni és gazdag lesz magnéziumban. A legjobban a meleg talajban nőnek. Vesd 3 cm mélyre a magot, egymástól távolabb. Öntözd gyakran, ellenkező esetben az íze keserű lehet.

Oldalak: 1 2

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást