Életmód / Táplálkozás

A legeredményesebb módszer, ha fogyni szeretnél: a „lélek-diéta”

A legeredményesebb módszer, ha fogyni szeretnél: a „lélek-diéta”

Te milyen módszerrel szoktál nekilátni a régóta tervezett diétának? Éltél már meg olyan időszakot, amikor oda sem kellett figyelned arra, mit eszel, mert egyszerűen nem kívántál annyi kaját, hogy folyton túledd magad? Ha igen, ez mikor volt? És mi okozta a lelki megnyugvást?

Biztos tudod, hogy a legjobb diéta a lélek portáján való teljes kisöprést és lomtalanítást jelenti; azt is ezerszer hallhattad már, hogy a boldog embernek nem kell fogyóznia, és az is biztos, hogy többször találkoztál már az érzelmi evést boncolgató cikkekkel, könyvekkel és tanácsokkal. Ha ez így van, és mindenki olyan okos fogyás témában, akkor miért él meg annyi fogyasztótablettát és egyéb haszontalan, de jól hangzó cuccot gyártó cég a diétázók reményéből, hiszékenységéből és – elsősorban – pénzéből? Valószínűleg azért, mert hiába tudjuk, hogy az életünk az, amivel nem vagyunk elégedettek, akkor sem tudjuk, hol és hogyan kezdjünk neki a problémamegoldásnak.

A lényeg, hogy megpróbáld megtalálni a hiányzó láncszemet – legyen az házassági probléma, karrierbeli kérdések, gyerekkel kapcsolatos aggodalmak vagy bármi a világon, ami mélyen a tudatod alatt arra késztet, hogy egyél.

A lelked éhes, te pedig érzelmi táplálék helyett fizikaival próbálod teletömni – hogy lehet ennek véget vetni?

Felsorolom a leggyakrabban előforduló, szinte minden esetet lefedő lelkiéhség-fajtákat, a te dolgod pedig már csak az, hogy magadra ismerj és elindulj a nagyon hosszú, de eredményes úton, és az önfejlesztés folyamatának első fejezetét, a felismerést magadévá tedd – hidd el, ez már fél siker lesz!

A legeredményesebb módszer, ha fogyni szeretnél: a „lélek-diéta

Az ingerek hiánya

Ha sokszor állsz neki csak azért enni, mert éppen unatkozol vagy szabadnapos vagy; ha az irodai könnyebb órákban állandóan chipset majszolsz; ha monotonnak érzed a mindennapokat és még a szokásos hazafelé tartó buszúton és a dugóban is ennél, akkor egyszerűen túl ingerszegény életet élsz.

Legalábbis az igényeidhez képest.

Ez nem azt jelenti, hogy unalmas lenne az életviteled vagy a munkád, inkább azt, hogy mindig meg akarsz újulni, hajlamos vagy változtatni és szereted az új dolgokat! Próbálj meg minden nap kisebb változtatásokat eszközölni, fuss más útvonalakon, járj el különböző órákra, fejleszd magad és kerülj mindig egy újabb kihívás elé! Ha a mindennapjaid izgalmasabbak lesznek, az éhséged is csillapodni fog.

Kell egy kis elismerés

Egy kicsit mindig mások véleményétől függ a jólléted, mondhatni megfelelési kényszeres vagy, és nem kapsz mostanában elég pozitív visszajelzést? Ez simán okozhatja a folyamatos evéskényszert!

Az alacsony önértékelés az egyik leggyakoribb oka a kajaorientáltságnak – önbizalom nélkül nehéz lefogyni, de az önbizalmat a vékonysághoz kötjük; ördögi kör.

Próbálj ki önbizalomépítő trükköket, amikkel minden nap kicsit magabiztosabb lehetsz és beindíthatod a saját magabiztosság-fogyás körforgásodat!

A legeredményesebb módszer, ha fogyni szeretnél: a „lélek-diéta

Valamit (t)ennem kell

Ha igazából lenne dolgod, de te mégis eszel, akkor egyértelmű a probléma: sokkal egyszerűbb a munkát és a kötelezettségeket halogatva inkább enni valamit és az emésztési folyamat idejére cselekvőképtelenné tenni magunkat! Ha tornyosulnak a teendők, akkor az ijedtség és a nagy lépésektől való félelem késztet evésre: okos tervezéssel és a feladataid strukturálásával tegyél ellene!

Az örökös szorongás, hogy ezt vagy azt a dolgot még meg kell tenned, valószínűleg négy cukros fánktól sem fog elmúlni, maximum egy időre enyhül, amíg az evésre figyelsz

Kezdd kicsiben a dolgokat: legközelebb, ha rádtör a vágy egy kis nasi után, gondolkodj el, hogy mit kéne megcsinálnod és csak kezdj bele, de ne akarj azonnal végezni is vele! Oszd fel a feladataidat kisebb részekre, hogy könnyebb legyen pihenőidőt tartanod – így az éhséged csökken majd, vele fordított arányban pedig nő a motivációd.

Valódi vagy társas magány

Ha unalmasnak érzed a párkapcsolatod, hullámvölgyben vagytok, vagy egyedül élsz és nagyon vágysz egy társra, könnyen „megcsalhatod” a párod – csak nem egy másik személlyel, hanem a hűtővel.

Van, aki flörtöléssel, van, aki munkával, van, aki egy új hobbival, és bizony van, aki két hamburgerrel menekül a gondok elől. Ha szingli vagy, természetesen az ingergazdag környezet és az ismerkedés fogja elmulasztani az éhségedet, de ha kapcsolatban vagy, dolgoznod kell azon – még ha menthetetlennek tűnik is a dolog –, hogy újra lázba jöjj a férjedtől, párodtól! Heti egy randieste például rengeteget segíthet!

Produktív evés

Szeretsz alkotni vagy egy közös munkában részt venni, esetleg gondoskodni valakiről? Ha olyan típus vagy, akinek mindig kell egy „projekt”  – legyen az lakásfelújítás, vállalkozás, adakozás, olvasás vagy takarítás –, akkor valószínűleg evéssel vészeled át a kicsit ingerszegényebb időket.

Amikor legközelebb kifosztanád a hűtőt, állj meg egy pillanatra és írd le az érzéseidet!

A következő kérdésekre válaszolj: mi hiányzik? Mit csinálnék szívesen az evésen kívül? Mire akarok éppen összpontosítani? Miért nem azzal törődöm? Mi az oka a félelmeimnek a dologgal kapcsolatban?

Ha ezekre mind-mind (írásban) őszintén válaszolsz, körvonalazódni fog a fejedben egy terv, ami segíthet az éhség csillapításában és annak tudatosításában, hogy mit és hogyan kell cselekedned a lelki – és nem fizikai – telítettség eléréséhez.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást