Kávé éhgyomorra? Meglepő mellékhatása lehet egy új tanulmány szerint

Kávé éhgyomorra? Meglepő mellékhatása lehet egy új tanulmány szerint

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Kávé éhgyomorra? Meglepő mellékhatása lehet egy új tanulmány szerint

Te is ébredtél már úgy, hogy nem egy friss vajas pirítósra, zabkására vagy omlettre, hanem egyszerűen csak egy kávéra vágytál? Vagy úgy érezted, hogy amíg nem iszol meg belőle egy csészével, addig nem is indulhat el a nap, a reggelikészítést is beleértve? Nos, az igazság az, hogy a kávé éhgyomorra való fogyasztása több szempontból is kedvezőtlenül érinthet bennünket, egy új kutatás szerint pedig a női ciklusra is hatással lehet.

Többféle mellékhatással szembesülhetünk

Anthony DiMarino dietetikus szerint mindannyian másképp reagálunk a koffeinre és a kávéra, ezért fontos, hogy mindig figyeljünk a testünk jelzéseire. Az éhgyomorra történő kávézás a szakember szerint gyakran nem okoz mellékhatásokat, azonban tény, hogy a kávé és a koffein növelheti a gyomorsav termelését, ezáltal pedig ha reggel először kávézunk, az hajlamosíthat a gyomorégésre vagy a refluxra.  

Illetve több kutatás jutott arra az eredményre, hogy a kávé éhgyomorra történő fogyasztása a hangulatunkra is negatívan hathat. A testünk ugyanis gyorsabban szívja fel a kávét – és így a koffeint – ha nincs más a gyomrunkban. Ez a gyors felszívódás pedig fokozhatja a koffein hatását, amitől szorongást, idegességet vagy ingerlékenységet tapasztalhatunk. 

Emellett a koffein megemelheti a vérnyomásunkat, és olyan érzést kelthet bennünk, mintha a szívünk túl gyorsan verne vagy néhány szívverés kimaradna. Ezeket a mellékhatásokat az első csésze elfogyasztása után már 10 percen belül is megtapasztalhatjuk, egyes esetekben viszont akár egy órába is telhet, mire a koffein elkezd hatni. Egy új kutatás szerint azonban mindezeknél jóval több okunk is van arra, hogy ne kávézzunk éhgyomorra.

A hormonháztartásunkra is hatással lehet

Egy új kutatás szerint bármennyire is szeretjük a reggeli kávénkat, előbb érdemes ennünk, ellenkező esetben ugyanis  fokozhatja a különféle ciklusproblémákat és a premenstruációs szindróma, vagyis a PMS tüneteit is, különösen azoknál a nőknél, akik egyébként is hormonális ingadozásokkal küzdenek vagy cukorbetegek. De hogy pontosan miért is történhet ez így?

FreshSplash/istockphoto.com

A koffein növelheti a kortizoltermelést

A tudósok már régen rájöttek arra, hogy a kávé a mellékvesében stresszhormonokat, például adrenalint és kortizolt termel, illetve a koffein növeli a pulzusszámot és a vérnyomást. Utóbbiak további stresszt jelentenek a szervezetünkben, és még jobban zavarhatják a ciklusunkat. Olyannyira, hogy a tudományos kutatások arra engednek következtetni, hogy a koffein a stresszes eseményekhez hasonlóan növelheti a kortizoltermelést. Ha pedig a szervezetünk folyamatosan fokozottan stresszes állapotban van, az a hormonháztartásunkra is komolyan kihathat.

A vércukorszintünknek és a tápanyagoknak sem kedvez az éhgyomorra fogyasztott kávé

Ha éhgyomorra kávézunk, az a vércukorszintünk rövid távú emelkedéséhez és ugyanolyan gyors csökkenéséhez vezethet. Ezek az ingadozások pedig előfordulhat, hogy felborítják a hormonális egyensúlyunkat, és sóvárgáshoz, nyugtalansághoz, szorongáshoz és súlygyarapodáshoz is vezethetnek.

De nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy az üres gyomorra elkortyolgatott koffein rontja az olyan tápanyagok felszívódását, mint a magnézium, a vas, a D-vitamin és a kalcium, és a vízben oldódó tápanyagok – mint például a B1-, B6- és C-vitamin – elvesztéséhez is vezethet. Ezek a tápanyagok pedig nélkülözhetetlenek a mellékvesénk egészséges működéséhez.

Ha rendszeresen éhgyomorra kávézol

Ha rendszeresen iszol éhgyomorra kávét, a már említett lehetséges hormonális hatások nemcsak hormonális egyensúlyhiányhoz vezethetnek, hanem menstruációs fájdalomhoz is. Mindez olyan hormonális rendellenességek kialakulásához is hozzájárulhat, mint a policisztás petefészek szindróma, vagyis a PCOS. Így bármennyire is csábítónak vagy alapvetően jó ötletnek tűnhet egy csésze energizáló kávéval kezdeni a napodat, célszerűbb, ha előbb eszel egy tápláló és finom reggelit, és ha továbbra is van kedved kávézni, utána iszol meg egy csészével.

Forrás: cosmopolitan.de, health.clevelandclinic.org, nyitókép: Yuliia Tretynychenko/unsplash.com

VIDEO A sminkmester megmutatja, hogyan rajzolj profi tusvonalat magadnak

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!