Egy netes vállalkozás, amit akár a főállásod mellett is elindíthatsz - számok, kiadások, bevételek

Írta: ,

Te is szeretnél a saját lábaidra állni, és önmagadnak megteremteni a munkakörülményeket? Ez csábítónak hangzik, azonban ha saját magad főnöke akarsz lenni, akkor nagyon keményen kell dolgoznod – legalábbis a kezdetekkor egész biztosan. Most egy olyan lehetőséget ajánlunk, amit a főállásod mellett is elkezdhetsz, és óriási előnye, hogy akkor sem fogsz vele nagyot bukni, ha esetleg valamiért rosszul sül el a próbálkozásod.

Miről is van szó?

Tulajdonképpen nagyrészt online, otthoni munkáról, egy webáruház indításáról, ami ennél fogva meglehetősen kötetlen. Természetesen valamilyen szinten alkalmazkodnod kell másokhoz, de alapvetően magadnak osztod be az idődet, ami hatalmas előny minden mellékállás esetében.

Milyen feltételei vannak?

Számlaképesnek kell lenned, amire a legideálisabb lehetőség az, ha egyéni vállalkozóként vágsz bele a projektbe. Hazánkban jelenleg az egyik legnépszerűbb adózási forma a kisebb vállalkozások esetében a KATA, ami annyit tesz, hogy havonta 50 000 forint adót kell fizetned (ezen felül évente 5000 forint kamaraadót és iparűzési adót, ami településenként eltérő, általában 1-2%). Előny, ha főállásod van, ugyanis akkor csak 25 000 forint az adó, amit havi rendszerességgel utalnod kell.

További pozitívum, hogy a rendszer nem bonyolult, minden szinten egyszerűen követhető. Hátrány, hogy semmilyen költséget nem tudsz elszámolni, viszont egy olyan vállalkozás, mint amilyen a webáruház indítása főállás mellett, nem is feltétlenül indokolja ezt. Persze, hosszútávon, ha beindul az üzlet, nyilván jobban jársz majd, ha váltasz, de addig aránylag kis kockázattal, minimális adóval lehetsz vállalkozó.

Ha kiválasztottad a kívánt adózási formát, a vállalkozás indítása mellett regisztrálnod kell magadat egy választott TEÁOR számmal, valamint be kell jelentened a helyi jegyzőnél, hogy kereskedelmi tevékenységet folytatsz. Egy papír kitöltésével, és aktuálisan 3000 forint megfizetésével ez is el van intézve. Ezen felül a NAIH-nál kell még jelezned az adatkezelést.

Fontos tudnod, hogy a webáruház indításához nincs szükséged kereskedői végzettségre, azonban engedélyekre lehet, pl. akkor igen nagy esély van erre, ha te csomagolod a termékeket (nem a továbbküldési csomagolásra gondolunk). Egy példa, hogy érthető legyen: ha olyan élelmiszert szeretnél továbbadni, amit neked kell otthon tárolnod, lédig kiszerelést bontva csomagolnod, akkor nyilvánvaló, hogy ezt nem teheted meg akármilyen körülmények mellett. Azonban, ha csak annyit teszel, hogy egy központi nagykereskedésből rendelsz nem romlandó árucikkeket, amiket haszonnal továbbadsz, akkor nincs szükséged sem különleges engedélyre, sem végzettségre.

Alapvető kiadások, amikkel kalkulálnod kell

A webáruház indításának legnagyobb kiadása magának az áruháznak a megvétele, üzemeltetése. Ez többszázezer forint, de a jó hír, hogy bérelhetsz is áruházat havi pár ezer forintért. Ha vannak kétségeid, vagy nem tudsz ekkora indulóköltséget kiadni, akkor a bérlés ideális választás lehet – a későbbiek során még mindig továbbléphetsz egy saját áruházra. Vagy, ha értesz hozzá, természetesen saját magadnak is elkészítheted, ez nyilván anyagilag a legjobb választás, de sok idő fog kelleni hozzá, amit bele kell kalkulálnod.

Kiadás még a raktárkészlet, de az elején dönthetsz úgy is, hogy amit megrendelsz, azt azonnal tovább is küldöd, tehát nem lesz raktárkészleted. Ez egyrészről jó, hiszen nem igazán van számodra kockázat, semmi sem fog a nyakadon maradni. Másrészt rossz, mert így óhatatlanul megnövekszik a szállítási idő, amit általában nem szeretnek a vevők, illetve sok nagyker akkor ad jelentős kedvezményt, ha egyszerre bizonyos összeghatár felett rendelsz.

Itt is egyénileg kell mérlegelned: ha konyhai gépeket, vagy éppen fűnyírókat fogsz árulni, amik önmagukban is kellően drágák, akkor nem feltétlenül érdemes raktárkészletet felhalmoznod, különösen az elején. Azonban olyan tárgyakból, amik nem feltétlenül jelentenek komoly kiadást (ilyenek a bizsuk, kiegészítők) érdemes lehet a gyorsaság érdekében kisebb készletet felhalmozni otthon. Idővel tökéletesen kirajzolódik, mire mekkora igény van, és annak fejében tudod alakítani a raktárkészletedet, továbbá mérlegelhetsz, érdemes-e egyáltalán bármiből feltankolnod.

Jól hangzik?

Valószínűleg igen, de azért tudnod kell, hogy ha beindul a vállalkozás, akkor minden bizonnyal fel kell mondanod a munkahelyeden, vagy fel kell venned valakit, aki segít neked. A rendelések lebonyolítása, a raktárkészlet nyomon követése, az ügyfélszolgálat üzemeltetése, a fejlesztések, a marketing, a minél nagyobb profit kitermelése nem olyan egyszerű feladat, főleg nem akkor, ha napközben mással foglalkozol.

A csomagok kiszállítása miatt rendelhetsz házhoz futárt, aki elviszi tőled az árut a megadott címre, de erre nyilván nincs lehetőséged akkor, ha időközben el kell menned dolgozni. Persze ennek kiküszöbölésére remek alternatívát kínálnak a Pick Pack pontok, ahogy minden bizonnyal az összes felmerülő gondodra van ideiglenes megoldás.

Mielőtt bármibe is belevágsz, feltétlenül járj utána, megéri-e! Ezt konkrét számításokkal tudod ellenőrizni. Ha sikerül piaci rést betömni, az csodás, de önmagában nem elegendő. Mérlegelned kell, mekkora lesz a hasznod – ezt megteheted pl. azzal, hogy utánajársz, milyen árakat kínálnak a nagykereskedők, és mekkora árréssel tudsz majd dolgozni. Az árba bele kell kalkulálnod a szállítási költséget is, vagy, ha a vevőre terhelnéd, akkor lejjebb kell venned az áraidból, tehát nem lesz olyan nagy hasznod a termékeken. Ez kereskedői oldalról nem túl kecsegtető, de ha belegondolsz, vásárlóként te is a legjobb áron szeretnél hozzájutni a termékekhez. Számítanod kell a weboldal működtetésével járó kiadásokat, mint a tárhely, a karbantartás, vagy akár a bérleti díj.

Sokan elfelejtik, de igenis fontos, hogy kalkulálj a saját időddel. Ez már nyilván akkor lesz igazán számszerű, ha foglalkozol a projekttel, de ha alig párszáz forintos órabérrel tudod megajándékozni magadat, akkor nem biztos, hogy érdemes ezzel foglalkoznod.

Kiadás a csomagolás (amiről egyébként adóznod is kell), raktárkészlet esetén a raktár bérlése, vagy a megfelelő körülmények kialakítása. Természetesen, a legtöbb kiadást el tudod majd számolni, ha „normál” egyéni vállalkozó leszel, de KATA mellett ez nem opció.

Végül, de nem utolsó sorban, a fizetéssel is járnak adók: bankkártyás fizetés során jutalék a banknak, utánvét során jutalék a futárszolgálatnak.

Kalkulálj, mérlegelj és dönts!

Röviden összefoglalva tehát: először is ki kell találnod, mit szeretnél árulni, fel kell mérned, mekkora igény lehet rá, továbbá ki kell számolnod, milyen haszonnal tudod majd eladni a termékeket. Ezután ki kell váltanod a vállalkozói engedélyedet, regisztrálnod kell a webáruházadat, és el kell intézned a hivatalos engedélyeket (jó, ha ezek során segítségét kéred egy könyvelőnek, mert az indulásnál nagyon nagy hasznát veszed).

Ezzel párhuzamosan elkészítheted, vagy elkészíttetheted a webáruházat, ahová idővel elkezdheted feltölteni az árukat, leírásokkal, fotókkal, és persze a marketing részt is ki kell építened. Ennek megtervezését nem érdemes félvállról venni, ha úgy érzed, nem vagy otthon a témában, akkor szintén érdemes megbízni egy szakértői céget. Ez extra kiadás, de nagyon rövid időn belül megtérülhet a szakértelmük.

Utolsó lépésként elkezdheted az árusítást, és a növekedés függvényében eldöntheted, hogy a webáruházad mellékállás marad, vagy főállásként tudsz vele foglalkozni.

Képek forrása: belchonock/Depositphotos.comlenetssergey/Depositphotos.combelchonock/Depositphotos.com