Konfliktuskezelési kommunikációs típusok: hogy használjuk őket, hogyan érthetjük meg ezeket?

Bodnár Alexa
Írta: ,

A konfliktushelyzetek kezelésére alapvetően négyféle kommunikációs technika létezik, amelyek közül általában egyet vagy kettőt alkalmaznak az emberek, akár egyszerre, de van olyan is, aki más-más típusú kapcsolataiban különböző stratégiát alkalmaz. Melyek ezek a kommunikációs típusok, és honnan tudhatod, te melyiket követed?

Agresszív

Az agresszív kommunikációt úgy lehet a legjobban jellemezni, hogy hangos. Aki így viselkedik egy konfliktushelyzetben, az sokszor emeli fel a hangját, célja részben az, hogy megfélemlítsen, bántsa a másikat, olyasmiket vágjon hozzá, amelyek fájdalmat okoznak a számára. A befogadó fél erre reagálhat úgy, hogy valóban megijed, fél, kiborul, vagy úgy, hogy védekezni kezd, esetleg ő maga is agresszívvá válik.

Ennek a kommunikációs stratégiának a legnagyobb hátránya, hogy közös, kompromisszumos megoldásra elég nehezen lehet jutni általa.

Konfliktuskezelési kommunikációs típusok: hogy használjuk őket, hogyan érthetjük meg ezeket?Kép forrása: VitalikRadko/depositphotos.com

Passzív-agresszív

A passzív-agresszív kommunikáció is agresszív valójában, csak nem közvetlenül, hanem bújtatott, ravasz, manipulatív, irányító módon.

Ha a konfliktushelyzetben valaki ilyen módon kommunikál, azt arról lehet felismerni, hogy szarkazmussal védekezik, ha erőtlennek érzi magát a vitában, esetleg éles replikával vág vissza a másik félnek.

Aki így kommunikál egy vitás helyzetben, az gyakran tűnhet úgy a mondandója alapján, mintha jót akarna, de valójában emögött gyakran rossz szándék húzódik, illetve van egy mögöttes terv a szavakon túl. Leggyakrabban azok választják ezt a kommunikációs stílust konfliktus esetén, akik gyengének érzik magukat, félnek, össze vannak zavarodva, esetleg nagyon meg vannak bántva, és ezt próbálják palástolni.