Kollegiális iszony – avagy hogyan kezeld a munkahelyi vitákat

Írta: ,

Nem egyszerű a munkahelyi élet, főleg, ha sokan dolgoztok az adott cégnél, és a többség nő... Szinte elkerülhetetlenek az összeszólalkozások, de nagyban megkönnyítheted a mindennapjaidat, ha a konfliktushelyzetekben profin viselkedsz. Az alábbi kommunikációs technikák segítségedre lehetnek ebben!

Agresszív helyett asszertív kommunikáció Kép forrása: designlovefest.com

Az asszertív kommunikáció egy olyan viselkedésformát takar, mellyel képes vagy érvényesíteni az akaratodat úgy, hogy közben a másik emberre is tekintettel vagy, vagyis egy win-win helyzet kialakítása a cél.

Ameddig hagyod, hogy az indulataid irányítsanak, nem lesz sikeres a kommunikációd sem a kollégáiddal, sem másokkal. Az első és legfontosabb dolog, amit szükségszerű elsajátítanod a vitás helyzetben, az a higgadtság, mivel csak így tudsz tisztán gondolkozni és érvelni.

Ne a másik legyőzése, hanem a meggyőzése legyen a cél.

Nagyon nehéz egy vita során arra koncentrálni, hogy a másik mit mond, hiszen legtöbbször csak az hajt bennünket, hogy elmondjuk az általunk igaznak vélt meggyőződéseinket – egész más helyzetet teremthetsz azonban azzal, ha elkezdesz figyelni a másik félre is.

Legközelebb, amikor konfliktushelyzet adódik az egyik kollégáddal, először hallgasd őt végig figyelmesen, de úgy, hogy tényleg figyelj a szavaira és próbáld megérteni az ő nézőpontját is, majd amikor befejezte, szépen, higgadtan kezdd el mondani neki, hogy te miért gondolod másképp.

Lehet, hogy a vita végeztével nem fog megváltozni egyikőtök véleménye sem, de legalább korrektek voltatok egymással és értelmes emberek módjára zártátok le a beszélgetést.