Kollegiális iszony – avagy hogyan kezeld a munkahelyi vitákat

Írta: ,

Nem egyszerű a munkahelyi élet, főleg, ha sokan dolgoztok az adott cégnél, és a többség nő... Szinte elkerülhetetlenek az összeszólalkozások, de nagyban megkönnyítheted a mindennapjaidat, ha a konfliktushelyzetekben profin viselkedsz. Az alábbi kommunikációs technikák segítségedre lehetnek ebben!

Agresszív helyett asszertív kommunikáció Kép forrása: designlovefest.com

1/5 Agresszív helyett asszertív kommunikáció

Az asszertív kommunikáció egy olyan viselkedésformát takar, mellyel képes vagy érvényesíteni az akaratodat úgy, hogy közben a másik emberre is tekintettel vagy, vagyis egy win-win helyzet kialakítása a cél.

Ameddig hagyod, hogy az indulataid irányítsanak, nem lesz sikeres a kommunikációd sem a kollégáiddal, sem másokkal. Az első és legfontosabb dolog, amit szükségszerű elsajátítanod a vitás helyzetben, az a higgadtság, mivel csak így tudsz tisztán gondolkozni és érvelni.

Ne a másik legyőzése, hanem a meggyőzése legyen a cél.

2/5 Figyelj és érvelj!

Nagyon nehéz egy vita során arra koncentrálni, hogy a másik mit mond, hiszen legtöbbször csak az hajt bennünket, hogy elmondjuk az általunk igaznak vélt meggyőződéseinket – egész más helyzetet teremthetsz azonban azzal, ha elkezdesz figyelni a másik félre is.

Legközelebb, amikor konfliktushelyzet adódik az egyik kollégáddal, először hallgasd őt végig figyelmesen, de úgy, hogy tényleg figyelj a szavaira és próbáld megérteni az ő nézőpontját is, majd amikor befejezte, szépen, higgadtan kezdd el mondani neki, hogy te miért gondolod másképp.

Lehet, hogy a vita végeztével nem fog megváltozni egyikőtök véleménye sem, de legalább korrektek voltatok egymással és értelmes emberek módjára zártátok le a beszélgetést.

3/5 Kommunikálj testbeszéddel is

Nem is gondolnád, mennyi jelet küldünk észrevétlenül a testbeszédünkkel a külvilág számára. Ezek többnyire reflexszerű beidegződések, melyeket bizonyos szituációk váltanak ki belőlünk. Szerencsére fejleszthetőek, így a testbeszédet a javadra is tudod fordítani egy vita során. Az emberek többsége, amikor ideges, nem figyel erre, és legtöbbször az idegesség kiváltotta reakciók jelennek meg testükön, úgy mint remegés, ujjropogtatás, izzadás, vagy a száj harapdálása. Ha nálad is jelentkezne efféle „tünet”, akkor kezdd el magad tudatosan leszoktatni róla. Legközelebb, amikor összeszólalkozol egy kollégáddal, vegyél fel egy határozottságot sugalló testhelyzetet, vagyis húzd ki magad, nézz fel és tartsd a szemkontaktust a másik féllel. Ez már alapból egy jó kiindulópont, és biztos, hogy egyenrangú félként fognak kezelni.

Kerüld a non-asszertív viselkedést Kép forrása: sakara.com

4/5 Kerüld a non-asszertív viselkedést

Ez gyakorlatilag egy passzív viselkedésforma, melyben a kommunikáló fél kerüli a konfrontálódást, de akár még a nyílt kommunikációt is, mert fél, hogy bármilyen szinten sérül ezáltal. Az illető nem tudja kifejezni az érzelmeit, visszafogottan viselkedik, nem áll ki magáért, így akaratát sem tudja érvényesíteni.

Ez egy ördögi kör, hiszen passzivitása során rengeteg sérelem éri, ami kihat élete minden területére. Ez a viselkedésforma talán még az agresszívnál is rosszabb, mivel itt az önbecsülés sérül a legjobban.

Soha ne félj kiállni magadért és a nézeteidért, mert csak így tudsz érvényesülni az életben – és különben is csak az számít, hogy magadnak megfelelj!

Ismerd el, ha tévedtél Kép forrása: katespade.com

5/5 Ismerd el, ha tévedtél

Emberek vagyunk, hibázunk, így előfordulhat, hogy egy-egy vita során tévedünk és mégsem nekünk van igazunk – de mi ilyenkor a helyes út? Nem az, ha még önmagadnak sem ismered be, hogy tévedtél, mondván, akkor te leszel a vesztes fél. Az az igazán jó és intelligens vitapartner, aki elismeri, ha tévedett és ezt nem fél a másik tudtára adni.

Tehát ha tudod, hogy a kollégádnak volt igaza egy bizonyos témában, akkor mondd el neki, hogy tévedtél, mert ettől csak többre fog tartani téged.

Ne feledd, az életben mindig adódnak konfliktusok, de az rajtad múlik, hogyan kezeled őket.