Így kritizáld azokat, akik nem fogadják jól

Írta: ,

Visszajelzésekre mindenkinek szüksége van, és a munkahely az a terület, ahol ennek a megléte pénzügyi érdek. Sajnos akadhatnak olyan beosztottak vagy kollégák, akik még a legfinomabban megfogalmazott, tényleg építő jellegű kritikát sem veszik jó néven, holott szükség lenne rá, hogy a tudomásukra hozd a gyengeségüket. Ehhez adunk most néhány tippet.

Aki a szívére veszi

A racionális kritikára adott érzelmi válasz rendkívül gyakori, s látszólag az egyetlen fegyver ellene, ha az ember a visszajelzés elhallgatásával próbálja megúszni.

Nem nehéz megérteni, hogy miért: bizonyára magad is tapasztaltad már, milyen érzés, amikor a lelkedet is kiteszed valamiért, és végül megkapod, hogy az sem volt elég.

Amennyiben a kritizáló oldaláról van dolgod ilyen reakcióval, először is vizsgáld meg: rendkívüli esetről van szó, vagy pedig az illető mindig ezt csinálja?

Nagy hiba ilyenkor kihátrálva semmissé tenni a kritikádat. A legjobb döntés, ha átteszitek a megbeszélést egy másik napra, hátha jobb passzban lesz a címzett, és legalább mindketten felkészülhettek a lehetséges forgatókönyvekre.

Hangsúlyozd majd, hogy a fejlődés közös érdeketek, amihez mindenképpen szükség van az ő gyenge pontjainak felismeréséhez!

Aki visszatámad

Nem minden érzelmi válasz egyforma. Azoké például külön kategória, akik vallják, hogy a legjobb védekezés a támadás.

Tipikus, hogy ha valakivel közlöd: kifogásolható munkát adott ki a kezéből, akkor felhoz valamilyen indokot, miért nem volt lehetősége ennél jobbra – és a körülményekért nyilván a cég a hibás, esetleg akár te magad.

Az örökzöld „De hát én semmi rosszat nem csináltam!” méltó válasza valahogy így hangzik: „Értem, miért döntöttél akkor így, ám az irányelveink megkövetelik, hogy ekképp kezeljük a helyzetet.”

Mivel az érintettek gyakran zsigerből feltételezik, hogy csak kipécézted őket, fontos a tudtukra adnod, hogy ez az egész nem személyes indíttatásról szól, hanem a munkáról és a profizmusról.