3 konfliktuskezelő módszer, ami életmentő lehet a munkahelyeden

Írta: ,

Azt mondják, az ember nem válogathatja meg a családját, de a legtöbben a munkatársait sem szűrhetik meg. Ha valakivel nem is egyszerű az élet, akkor is jobb, ha képesek vagytok együtt dolgozni, hiszen a zsörtölődés meg a fújás nem sok jóra vezet.

Az alábbi módszerek segíthetnek, hogy a legidegesítőbb kollégát is megszelídítsd, és ha jó barátok talán nem is lesztek, képesek lesztek együtt és hatékonyan dolgozni, és ez a legfontosabb.

Kérdezz!

Nagyon sok munkahelyi konfliktus hátterében a kommunikáció zavara, vagy rosszabb esetben a teljes hiánya áll. Nem egyszerű hatékonyan dolgozni úgy, ha egymással csak a szükségeset, vagy még annyit sem beszéltek, de a kávéfőző mellett annál gyakrabban szidjátok egymást.

Ha a gond forrását például egy el nem végzett feladat okozza, és ez bosszant téged, ültesd le a kollégát, és szemrehányás vagy számonkérés nélkül kérdezd meg, mi volt az oka annak, hogy nem végezte el a dolgát. Kérdezd meg, tudja-e, hogy ezzel mennyire vetette hátra a te dolgaidat, és hogy milyen megoldásban gondolkodik, esetleg te mit tehetsz azért, hogy máskor ne akadjon fent a teendőivel, és időben végezzen.

Ha te nem tudtad elvégezni a feladatot, vagy egyszerűen csak irreálisan nehéznek találod, kérdezd meg nyugodtan, mit és miért így kell végezned, milyen segítséget kaphatsz, és van-e vészforgatókönyv arra az esetre, ha valamivel elcsúszol. Amikor valaki mismásolás helyett nyitott, egyenes kérdéseket tesz fel a másiknak, akkor a válaszoknak is ilyeneknek kell lenniük, és ezzel nagyon sok konfliktusnak az elejét vehetitek.

Légy asszertív!

Érvényesítsd az akaratodat, de tedd mindezt úgy, hogy a másik sem érzi közben a sárga földbe döngölve magát.

Ha csak csendben belenyugszol abba, hogy már megint rád marad egy feladat nagy része, és magadban fortyogsz, azzal éppen olyan rossz légkört teremtesz, mint ha úgy végezteted el másokkal a munkájukat, hogy abban semmi köszönet nem lesz.

Az asszertív kommunikáció érdekében sokszor már az is elegendő, ha egy kicsit másképpen fogalmazod meg a dolgokat: ne azt mondd, hogy „Ez a táblázat így nem jó”, helyette mondd azt: „Látom, hogy sokat dolgoztál vele, de a jövőben mindenki könnyebben tudja használni ezt a táblázatot, ha…”. Ha érezteted másokkal, hogy egy csapatban játszotok, és közös célért dolgoztok, könnyebb lesz a közös munka is.

Ne csak robotok legyetek!

Bár a konfliktus feloldásának nem az a lényege, hogy barátok legyetek, mégis érdemes néha egy kicsit emberként, és nem csak dolgozóként tekinteni a másikra.

Ha a konfliktus már régi, és szinte magatok sem tudnátok megmondani, miből ered, nyiss egy kicsit a kollégád felé: kérdezd meg, hogy sikerült a lánya szalagavatója, meggyógyult-e már a cicája, sikerült-e megtalálni annak a beázásnak az okát, ami miatt múlt szerdán otthonról kellett dolgoznia. Nem véletlenül találták ki már régóta a csapatépítő tréningeket: ha a munkatársak emberként néznek egymásra, együtt dolgozni is könnyebben tudnak.

Ha csak öt percet csevegsz a zsémbes kollégával a reggeli kávéfőzés közben, az neked is segít, hogy ne húzd az orrodat már akkor, ha látod, hogy tőle jött egy e-mail, és ő sem fog olyan lelketlenül keresztbe tenni neked, ha egyszer békejobbot nyújtottál.