A kuponok világa: rászedés vagy megtakarítás?

Írta: ,

Az ember vérében ott van a gyűjtögetés iránti feloldhatatlan, és egyben az egyik legtermészetesebb vágy. Ezt használja ki a kupon és pontgyűjtő világ. Őszintén tegyük fel magunknak a kérdést: minden kuponunkat, minden pontunkat beváltottuk, amit nagy odafigyeléssel gyűjtögettünk?

A kupon és a kapzsiság

A kupon, mint marketing eszköz, a kapzsiságra alapoz. A spórolás és kapzsiság között igen vékony határvonal húzódik.

Azt gondoljuk, hogy a szegény ember csak spórol, nincs benne semmi kapzsiság a kuponok kapcsán. Pedig van.

Mi sem példázza jobban, mint a kupon működőképessége. A kuponnal épp csak annyit lehet nyerni, ami az eladónak még épp megéri – nem feltétlenül a kuponnal eladott áru kapcsán.

A kupon értéke nyereségnek tűnik a vásárló számára, így könnyebben költekezik.

Hogyan működik?

Adott termékre szüksége van az embernek. Ha kap mellé ajándékot vagy kupont, nem hezitál tovább azon, hogy megveheti-e magának a terméket azonnal, vagy nem.

Megveszi, és mellé még sikeresnek is érzi magát. Emellett más árut is könnyebben vesz meg ugyanott, hiszen a kupon az „ölbe hullott pénz” látszatát kelti.

Sokszor, az áru értékébe már be van építve a kupon értéke vagy annak egy része, így spórolás csak egy „érzéki csalódás”.

Az embernek nincs aktuálisan szüksége a termékre, ám kezébe kerül az árengedménnyel kecsegtető kupon. Úgy érzi, hogy ha nem váltja be a kupont, akkor elveszíti a kupon által lehetőségként nyújtott pénzösszeget.

Ez azoknál a termékeknél működik jól, melyeket folyamatosan használunk, mint pl.: elektromos fogkefe – hiszen eláll a használatig, úgymond „nem kér kenyeret”.