Otthon

3 isteni vegán menü-ötlet szentestére – Az utolsó pillanatban is elkészíthetők!

Már két éve növényi étrendet folytatok, azaz nem ettem állati eredetű „összetevőket”, beleértve a tojást és a tejtermékeket. Az elmúlt időszakban teljesen átalakult mindaz, amit az ételekről, vagy éppen a főzésről gondolok. Rá kellett jönnöm, hogy a növényi étrend egyik kulcsmomentuma, hogy ne akarjuk utánozni a régi ízvilágot, állagot, vagy éppen a komplett menüt – legalábbis ne mindenáron és ne minden nap.

Ez néhány hónap után automatikusan működik, és számomra messze nem is okoz gondot, hogy nem kerül hús az ünnepi asztalra. Már el se tudnám képzelni, hogy ez máshogy legyen… Azonban amikor vendégeket várunk, mindig megpróbálok olyan fogásokat összehozni, hogy a többiek lássák: messze nem lemondás másként étkezni. Mutatom a kedvenc ünnepi menüötleteimet!

1. Ízes-krémes menüötlet

Gombakrémleves

Nálunk minden mennyiségben elfogynak a krémlevesek, ráadásul így olyan zöldségeket is szívesen megeszünk, amiket egyébként nem fogyasztunk olyan nagy örömmel. Persze a gomba nem zöldség, de mégis remekül illik az ünnepi fogásokhoz. Ehhez a leveshez először kevés hagymát dinsztelek, majd a fűszeresebb élmény érdekében többféle gombát főzök fel annyi vízben, amennyi éppen ellepi.

Egy kis krumplit is szoktam a gombák mellé tenni, majd jöhet a fűszerezés: petrezselyem, só, bors, őrölt, szárított gomba. Miután minden megfőtt, kevés rizsliszttel összeturmixolom az egészet, így picit világosabb lesz a színe és garantáltan besűrűsödik. Természetesen – ahogy a többi, klasszikus krémlevesnél, úgy – ennél a levesnél is használhatsz növényi tejszínt, de nélküle is tökéletesen működik a fogás.

 

Zöldségfasírt hidegtállal

A zöldségfasírtok mindennapos vendégek nálunk, hiszen nagyon sokoldalúan felhasználhatóak: jól passzolnak a főzelékekhez, szendvicsekhez, de magukban is ízletes falatkák lehetnek. Ha nincs sok időm, akkor kész fasírt alapot szoktam használni, ezekhez sokszor csak víz kell, esetleg egy kis pürésített zöldség. Amennyiben több időm van, hüvelyes zöldséget és tésztát főzök, majd kb. fele-fele arányban pépesítem őket hagymával, fűszerekkel. Ha túlságosan ragacsos lenne az így kapott massza, picit belisztezem, és már lehet is formázni, sütni.

A zöldségfasírtok éppúgy finomak kihűlve, mint melegen, így remekül passzolnak a hidegtálakhoz. Na de hogyan lehet utóbbiakat növényi étrenden elkészíteni? A szokásos módon megfőzöm a zöldségeket, a kukoricát, külön a franciasalátát, krumplit, ám az öntetet tojás nélküli (Koch’s) majonézzel készítem. Ehhez teszek kicsi citromlevet, fokhagymát, sót és borsot, ha van kéznél, akkor növényi tejfölt és már kész is!

Olvastad már?  Nálad hogyan telik a karácsonyi időszak? Csillagjegyed erről is árulkodik!

 

Marcipános kölesgombóc

A kölesgombóc nem csak azért nagy kedvencem, mert hihetetlenül finom, hanem mert nagyon könnyű elkészíteni, és sosem esik szét. A megmosott kölest tedd fel főni annyi növényi tejben (nálunk a rizs- vagy a kesutej a befutó), hogy éppen ellepje. Amíg meg nem puhulnak a szemek, addig pótold a folyadékot, de ne tegyél hozzá túl sokat, mert végül el kell forralnod a javát.

Addig kell főznöd, amíg egy krémes, formázható masszát nem kapsz. Ekkor adj hozzá kevés citromlevet, porcukrot, és hagyd szobahőmérsékletűre hűlni. Készíts belőle golyókat és rejts a közepükbe egy kevés marcipánt. Végül forgasd meg pirított zsemlemorzsában, és már kész is!

 

2. Klasszikus téli menüötlet 

Korhelyleves

A vegán korhelyleves az egyik kedvenc téli levesem, mert tökéletesen visszahozza az általam kedvelt ízvilágot, ráadásul pillanatok alatt elkészíthető. A hideg hónapokban szoktam készíteni egy zsíros-fűszeres alapot, ami ugyan nem a legegészségesebb dolog növényi étrenden, de számomra ilyenkor belefér. Bőséges mennyiségű kókuszzsírban megpirítok 2-3 darab vöröshagymát, fokhagymát, majd a tűzről levéve jól megfűszerezem. Teszek bele pirospaprikát, füst sót, borsot, köménymagot, majorannát.

Miután szobahőmérsékletűre hűlt, jó sok sörélesztőpelyhet szórok bele, és az egészet összeturmixolom. Így mind ízvilágban, mind állagban olyan alapot kapok, ami a sült húsos fogások alatt szokott lenni. Hűtőben hónapokig eláll ez a finomság és kenyérre kenve, lilahagymával is mennyei, továbbá a tipikusan télies ételek remek alapja lehet. A korhelyleves készítésekor egy-két evőkanálnyit teszek belőle az edénybe, majd hozzáadom a kicsit átöblített savanyú káposztát, pár babérlevet, és felöntöm az egészet vízzel – már csak puhára kell főzni. Növényi tejföllel az igazi!

 

Rántott zöldségek

Ehhez a leveshez jól passzolnak a rántott finomságok, úgy, mint a karfiol, a gomba, vagy akár a tofu, a növényi (Violife) sajt. Utóbbit a hagyományos változathoz hasonlóan kétszer kell panírozni, egyébként még könnyebb is bánni vele, sokkal nehezebben folyik ki sütés közben. A panírozást illetően mindent ugyanúgy csinálok, mint korábban, csak a tojást kellett lecserélnem. Erre a célra tökéletes a csicseriborsó liszt: annyi vizet kell hozzáadnod, hogy folyékonyabb palacsintatészta állagú masszát kapj.

Tökéletesen működik és még soha, senki nem vette észre, hogy az én panírozásomból bizony kimaradt a tojás. A rántott zöldségekhez a legszélesebb palettáról választhatsz köretet, de a krumplipürével (margarinnal készítve) és a zöldséges rizzsel, sült zöldségekkel nem tudsz melléfogni.

Olvastad már?  Íme a legvarázslatosabb karácsonyi vásárok a közelben - Érdemes elugrani hétvégén!

 

Gesztenyepüré

A gesztenyepüré remekül beleillik a klasszikus karácsonyi menübe és tényleg nem okoz gondot az elkészítése. Egyszerűen vásárolj néhány tömb fagyasztott gesztenyét, kiengedés után, ha szükségesnek érzed, ízesítsd tovább, majd tálald növényi tejszínhabbal. (Utóbbiból vásárolhatsz hagyományos változatot, de növényi tejszínt is felverhetsz házilag, ugyanúgy működik, mint az, amelyik tehéntejből készült.)

 

3. Hagyományos menüötlet új köntösben

Fűszeres lencseleves

A lencseleves jól passzol a karácsonyi menübe, hiszen a hüvelyesek mindig előkelő helyen szerepelnek a hideg hónapokban – teljesen jogosan. Bátran elkészítheted a karácsonyi menü részeként is, főleg akkor, ha jó alaposan megfűszerezed, esetleg kicsi savanyú káposztát is főzöl hozzá.

A vegán változathoz mindössze arra kell figyelned, hogy mellőzd a hús hozzáadását és ne tejföllel habard be: pusztán ennyi változtatás elég, és az összes levesed, főzeléked megfelel majd a növényi étrend követelményeinek. Ha ragaszkodsz hozzá, gabona- vagy szójalapú kolbászt karikázhatsz a leveshez, de fűszerekkel (pl. füst sóval, sörélesztőpehellyel, füstölt paprikával) pont ugyanazt az ízvilágot érheted el.

 

Vegán pásztorpite

A tavalyi évben pásztorpite volt nálunk a vacsora, amit azért is merek nyugodt szívvel ajánlani, mert bárki testre szabhatja és villámgyorsan el is készítheti. Ehhez a fogáshoz először készítened kell egy zöldséges ragut: remek választás a gombás-borsós zöldségpörkölt, a curry, de a chilis babhoz hasonló, paradicsompürés-zöldséges raguk is tökéletesek. Készítheted csípősen, növényi tejszínnel, vagy csak natúran, fűszerekkel, ahogy szeretitek.

Ezt a ragut egyenletesen oszlasd el a hőálló tányérok alján, vagy egy nagyobb jénaiba kanalazd bele. Főzd meg a krumplikat, krumplinyomón nyomd át őket, majd fűszerezd még forrón sóval, szerecsendióval és a krémesebb állag érdekében adj hozzá kevés margarint. Ezt kanalazd rá a zöldségragura, majd süsd ropogósra a sütőben.

 

Kókuszgolyó

A vegán kókuszgolyó elkészítése egyszerűbb, mint hinnéd: darált háztartási kekszet keverj össze némi kakaóval, kókuszreszelékkel, kevés rummal és annyi meggylekvárral, hogy könnyedén formázható állagot kapj. A hagyományos háztartási keksz nem tartalmaz állati eredetű „alapanyagokat”, viszont a lekvárnál fontos figyelned, hogy olyat válassz, amit nem zselatinnal, hanem pektinnel készítettek. A golyócskákat végül forgasd bele kókuszreszelékbe, és már el is készültél a teljes menüvel.