Bármennyire kedveled is a kollégáidat, biztosan csinálnak olyasmit, amitől legszívesebben felmondanál néha. Íme, a legidegesítőbb modortalanságok – és a megoldás, amivel kezelheted őket.
VIDEO Év végi fejlődés horoszkóp: ez az, amit még idén kell megfejlődnöd
1/10 Amikor valaki mindig elkésik a megbeszélésekről
Egy-két késés több hét alatt megbocsátható. De az állandó késés egyrészt udvariatlanság, másrészt a rossz időbeosztás jele.
A megoldás: Ne tedd lehetővé a lógást. Bármit is teszel, ne kezd újra a megbeszélést. Ha utána megkeresnek, hogy foglald össze a történteket, mondd kedvesen, de határozottan, hogy sürgős feladatot kell megoldanod, és javasold, hogy a későn érkező tekintse át a megbeszélés jegyzeteit.
2/10 Amikor valaki udvariatlan a videohívások alatt
Mostanra már mindannyiunknak jobban kellene tudnunk, hogy nem szabad vezetés közben bekapcsolódni, a kamerát kikapcsolva hagyni az egész idő alatt (különösen magyarázat nélkül), erőteljesen rágni a szendvicsünket (miközben mások elnyomják az éhségérzetüket), elterelni mindenki figyelmét azzal, hogy az ölünkben tartjuk az izgága cicánkat - a lista még hosszan folytatható. A videokonferencia-megbeszélések ugyanolyan illemet és osztatlan figyelmet igényelnek, mint a személyes megbeszélések.
A megoldás: Vond be a zavaró (vagy láthatatlan) munkatársat azzal, hogy kikéred a véleményét, hogy megbizonyosodj arról, hogy figyel. Kérd, hogy láthasd őt a képernyőn, hogy pontosabb legyen a kommunikációtok. Csírájában fojtsd el a megjelenő rossz viselkedést azzal, hogy már az elején általános kérést fogalmazol meg a zavaró tényezők kiküszöbölésére, hogy mindenki teljes figyelmet tudjon szentelni a beszélgetésnek. Ha a megbeszélés hosszabb ideig tart, jelents be előre 5-10 perces szünetet, hogy a résztvevők eleget tehessenek személyes szükségleteiknek (beleértve az uzsonnázást is).
3/10 Amikor valaki kopogtatja a tollát az asztalon
Ez az ideges tikk mindenkit zavar, aki hallótávolságon belül van (nem is beszélve a Zoom megbeszélés résztvevőiről). Ráadásul az ideges elkövető gyakran észre sem veszi a bosszúságot, amit okoz.
A megoldás: A probléma felvetésekor a konfrontáció helyett tartsd a hangnemet kedélyesen. Próbáld meg egy tréfával felhívni a kopogtató figyelmét arra, hogy a viselkedése feltűnik másoknak, például: „Hallja még valaki azt a harkályt a háttérben?”.
Bizonyos esetekben, például családi vészhelyzet esetén, személyes telefonhívások sokasága szükséges. Ellenkező esetben ez hivalkodóan tiszteletlen viselkedés.
A megoldás: Ha a viselkedés rendhagyó, érzéketlenség lehet arra kérni a munkatársat, hogy hagyja abba a telefonálást. Diszkréten érdeklődj, hogy minden rendben van-e - és ha nem, ajánld fel a segítségedet például úgy, hogy átveszed a munkatárs munkaterhének egy részét. Ha a probléma továbbra is fennáll, egy udvarias beszélgetés megoldhatja a problémát. Ha nem, akkor lehet, hogy be kell fektetned egy zajszűrő fejhallgatóba.
5/10 Amikor valaki túl sok személyes problémát oszt meg
Nézzünk szembe a tényekkel: Néhány embernek nagyon laza (vagy nem létező) személyes határai vannak. De néha előfordulhat, hogy egy munkatársnak egyszerűen csak szüksége van valakire, akit a bizalmába fogadhat.
A megoldás: Engedd meg magadnak, hogy hangot adj a kellemetlenségednek, ha egy kolléga túl sokat oszt meg magáról, de legyél tapintatos. Ha az illető válságban van, tudasd vele, hogy megtisztelőnek érzed a bizalmát, de javasold, hogy olyantól kérjen segítséget, aki szakavatottabb a témában. Van a vállalatnak munkavállalókat segítő programja (EAP) a munkavállalók mentális egészségének támogatására? Ha nincs, akkor itt az ideje, hogy javasold egynek a létrehozását!
Különösen ebben a rohanó világban, ha valaki lassabban szívja magába az információkat, mint ahogyan várnád tőle, az könnyen az idegeidre mehet.
A megoldás: Ahelyett, hogy ismételnéd magadat, kérdezd meg, mi az, ami nem világos. Ha a munkatárs rászán egy pillanatot, hogy átgondolja a kezdetben talán homályosnak tűnő dolgokat, rájöhet, hogy a szükséges információ már rendelkezésére áll. Azt is felajánlhatod, hogy megosztod a feladattal kapcsolatos jegyzeteidet.
A rossz higiénia visszatetsző, de számos olyan személyes probléma eredménye lehet, amelybe a kollégák nem szívesen avatkoznának be.
A megoldás: Ez a kérdés különösen nagyfokú érzékenységet és együttérzést igényel. Kérd, hogy négyszemközt beszélhess a dolgozóval, és csak a saját nevedben beszélj - még akkor is, ha mások is panaszkodtak. Ellenkező esetben, ha a munkatárs meghallja, hogy mások is megjegyzést tettek, nemcsak zavarban lesz, hanem megalázva is érezheti magát. Óvatosan mondd el a munkatársnak, hogy mit vettél észre, a legtöbb esetben ez elég is lesz a változásra.
A félbeszakítás gyakran hatalmi játszma, és lényegében negligálja azt, amit valaki más a csapatból mondani akar.
A megoldás: Ha te vagy az, akit félbeszakítottak, az első adandó alkalommal ragadd vissza a beszélgetést. Ha te moderálsz, és észreveszed, hogy egy kolléga félbeszakított valakit, kérd meg a félbeszakítót, hogy várjon a gondolataival, amíg az, akit félbeszakított, befejezi a gondolatait. Ha a probléma gyakran előfordul a Zoom megbeszéléseken, javasold a „kézfelemelés” funkció használatát.
Ha gyakran fordul elő, hogy egy munkatárs homályos vagy kivitelezhetetlen ötletekkel áll elő, az két dologra utal: az illető tapasztalatlan, vagy pedig nagyképű, és csak részt akar venni a beszélgetésben.
A megoldás: Bármennyire is csábító, hogy figyelmen kívül hagyd vagy elnézd a kolléga szeszélyeit, a legjobb válasz az, ha további magyarázatot kérsz. Így nem hagyod figyelmen kívül a hozzászólást. A trükk az, hogy ráveszed az alkalmazottat, hogy belássa, hogy az ötlete nem teljesen kialakult, anélkül, hogy ezt neked ki kellene mondanod.
A világban számtalan megoldandó ügy van, és nemes dolog egy olyat támogatni, amely közel áll a szívünkhöz. A probléma az, hogy sok munkavállaló nyomást érez, amikor megkeresik, hogy olyan ügyhöz járuljon hozzá, amelyet nem ő választott.
A megoldás: Két választási lehetőséged van: vagy tudatod a munkatársaddal, hogy már kimaxoltad a jótékonysági keretedet, vagy beleegyezel, hogy adakozol az ő ügyéhez, ha ő is adakozik a tiédhez.