A mai iskolarendszer általában két fő intelligenciatípusnak kedvez, pedig Howard Gardner pszichológus szerint összesen nyolc ilyen különböző tanulási módszer létezik. Az, hogy ezt felismerd, és eszerint tervezd a gyereked tanulását és jövőjét, kulcsfontosságú lehet ahhoz, hogy a maximumot hozd ki a belőle – ahogy Albert Einstein is mondta: mindenki okos, de ha egy halat aszerint akarsz osztályozni, hogyan mászik fára, biztosan meg fog bukni.
VIDEO Ezek a szerencsehónapjaid 2024-ben
1/8 Az olvasó alkat
Az olvasó alkatot onnan ismerheted fel rögtön, hogy imádja a meséket, nagyon szeret olvasni, beszélgetni, fogalmazni – a mai iskolai rendszer egyébként főként neki kedvez.
A leghatékonyabban úgy tud tanulni, hogy olvas, megvitat, történeteket talál ki, ami nagyjából a jelenlegi tanulási folyamatokkal össze is egyeztethető.
Az ilyen gyerekből gyakran lesz valami olyan hivatást űző felnőtt, amihez kamatoztathatja fogalmazási készségeit és nyitottságát: író, újságíró, politikus, szónok vagy akár színész.
Ez a másik intelligenciatípus, aki kamatoztatni tudja a tudását az iskolarendszerben. Az ilyen gyerek szereti a számokat, szeret és tud logikusan gondolkodni, viszont nehezen szakad el a földtől, és nem túl kreatív.
Nagyon jó matekból, szeret problémákat megoldani, és úgy egyébként, a számokkal foglalkozni. A rendben érzi jól magát, és akkor igazán nyugodt, ha képes mindent a legjobb tudása szerint megoldani.
Az ilyen gyerekekből gyakran lesz kutató, orvos, detektív, nyomozó, matematikus vagy számítástechnikai szakember.
A vizuális típusnak már sokkal nehezebb dolga van az iskolában, hiszen nem igazán illik rá a jelenlegi tanrend. Az ilyen gyerek szeret formákkal és színekkel dolgozni, élvezi az olyan játékokat, amelyeket ilyen eszközökkel lehet megoldani. Gyakran kirakózik és színez.
Nagyon kreatív, már korán kialakul benne a szépérzék, könnyen megjegyzi a részleteket, és ügyesen egymáshoz is illeszti őket, mintha csak egy puzzle darabjai lennének. Általában geometriában, rajzban és a reál tudományos tantárgyakban ügyesek. Szép jövő állhat előttük építészként, lakberendezőként, dizájnerként, művészként vagy felfedezőként akár.
Ezek a gyerekek a testüket használják önmaguk és érzéseik kifejezésére. Általában jók a különböző táncokban vagy sportokban, az első számú kifejezőeszközük a saját testük. Ösztönösen vonzódnak a sportokhoz, nem esik nehezükre egészségesen élni.
Nagyon jó a kézügyességük, ez akár művészeti órákon is megmutatkozhat. Az életükben fontos szerepet játszhat egy mentorfigura, akár egy edző, akár egy ügyes tanár, akire felnézhetnek, és aki terelgeti őket a jó út felé. Az ilyen gyerekekből gyakran lesznek profi sportolók, akár edzők, sebészek, fotómodellek, táncosok vagy színészek.
Az ehhez a típushoz tartozó gyerekeknek nagyon jó ritmusérzékük van, és nagyon érzékeny fülük is. Még ha a hangjuk nem is a legjobb, a hangszerekhez és a dallamokhoz ösztönös tehetségük van.
Gyakran hallgatják hangosan a zenét, énekelnek maguknak, és ügyesen kihallják a dallamokat egy dalból, amit aztán vissza is tudnak dúdolni. Az ő számukra egyértelműen a zenei pálya a legmegfelelőbb, gyakran lesz belőlük zenész, énekes, zeneszerző, DJ, zenekritikus vagy rádiós műsorvezető – mindegy, csak a zenével és a dallamokkal lehessen foglalkozni.
Az ilyen gyerekek minden olyanhoz vonzódnak, ami él – biológiából és kémiából remekelnek, imádják az állatokat és a természetet. Szeretnek növényeket nevelni, megfigyelni, ahogy nőnek, változnak, kivirulnak.
Ennek a típusnak a jele lehet az is, ha egy gyerek szeret bogarakat, rovarokat gyűjteni, és nagyon jól kijön az állatokkal is. Az ősi közösségekben ezek az emberek voltak a legjobb vadászok, gyógynövénygyűjtők vagy gyógyítók.
Az ilyen típusú gyerekek szívesen válnak állatorvossá, geológussá, oceanográfussá, szeizmológussá, régésszé, vagy csak egyszerűen kivonulnak földet művelni, hogy közel legyenek a természethez.
Ezek a gyerekek általában a legcsendesebbek mind közül, noha ösztönösen érzik az emberek hangulatát, érzéseit, és képesek megfelelően válaszolni is rájuk. Már korán megértik saját érzéseiket is, és képesek kontrollálni azokat – a beleérző gyerekek ritkán hisztisek vagy idegesek.
Ha nem megszokott közegükben vannak, nagyon zárkózottak és maguknak valók, és felnőve gyakran foglalkoztatják őket az élet nagy kérdései: az élet értelme, a halál, stb.
Érdeklődővé válnak a különböző spirituális tanítások felé, és úgy gondolják, hogy képesek úrrá lenni az érzéseiken. Akkor nyugodtak, ha tudnak előre tervezni. Az ilyen gyerekekből gyakran válik pszichológus, pszichiáter, tanár, pap vagy politikus.
Ezek a gyerekek gyakran az osztály legnépszerűbbjei közé tartoznak, hiszen lételemük az önkifejezés és a másokkal való kapcsolattartás. Tudják, hogy képesek befolyásolni a társaikat, és ezt a tulajdonságukat okosan ki is használják. Ráéreznek mások érzéseire és hangulatára, tudnak rá reagálni, és könnyen alkalmazkodnak.
Rengeteg barátjuk van, méghozzá különböző körökből, mert mindenkivel jól kijönnek. Okosak, kommunikatívak, és gyakran jó a humoruk. Verbális és nonverbális jeleket bőven használnak ahhoz, hogy elérjék, amit akarnak – legyen az egy jobb jegy, vagy egy jókor jött súgás a doga közben. Nem csak kihasználják adottságaikat, de nagyon empatikusak is, így gyakran segítenek másokon. Ideális munka lehet számukra a politikusi, a pedagógiai, a diplomata vagy a menedzser állás is.