Még a vásárlási szokásainkat is megváltoztatja a világjárvány

Nagy Niki
Írta: ,

A kijárási korlátozások és a boltok bezárása előtt sokaknak konkrétan hobbit jelentett a vásárolgatás, most azonban nincs hol, és ami még fontosabb, nincs hová shoppingolni. Világszerte komoly változások jelentkeznek a kereskedelembe, ami nemcsak azt jelenti, hogy mindenki több vécépapírt vesz, hanem azt is, hogy teljesen más termékek válnak fontossá a mindennapjaink során. A Lyst divatfigyelő vállalat összegyűjtötte a „maradj otthon statisztikákat”.

Tegye fel a kezét, aki nem vett tavasz elején valamilyen csinos ruhát, amiről úgy gondolta, hogy a nyaraláson, az esti fröccsözgetéseken, a gyerek szülinapján milyen jól fog mutatni benne a nyáron – aztán azóta is szomorúan nézegeti a fogason, mert nincs hová felvenni, maximum egy-két kép erejéig. Nagyon sokan jártak így világszerte, hiszen kijárási korlátozások (sőt, sok helyen teljes karantén) a világ nagy részén élőket érintik, több millió ember kényszerül otthon, négy fal között tölteni a mindennapjait. Ami „first world problemnek”, kényeskedésnek hathat, az valójában a kereskedelem oldaláról komoly veszteség, amit nagyon nehéz lesz kiheverni később.

A Lyst divatfigyelő vállalat dolga szó szerint annyi, hogy figyeli az emberek online ruhavásárlási szokásait az alapján, hogy ki milyen ruhákra keres rá egyes platformokon. Az elemzések szerint az ilyenkor szokásostól jócskán eltér az, ahogyan az emberek valójában shoppingolnak a kijárási korlátozások idején, a cég szerint pedig az Egyesült Államokban háromfajta termékben látnak növekedést: a sportruházatban, a fehérneműk között, valamint a felsőruházatban.

Mindez elég árulkodó: a sportruházat egyértelmű, hiszen nagyon sokan kezdenek bele az életmódváltásba így, hogy otthon töltik idejük nagy részét, és nincs semmi más dolguk. A fehérneműt sem kell magyarázni, valószínűleg ezt azok vásárolják, akik nem egyedül karanténoznak, és van kinek mutogatni a frissen vásárolt szerzeményeket.

A Lyst azt is megjegyezte, hogy nem a mamabugyiknak, hanem a szexibb daraboknak van most reneszánsza, az emberek kifejezetten a csipkés, dögös darabokat keresik.

Negative Space/pexels.com

A felsőruházat is érdekes eredmény: a Lyst dolgozói szerint ez egészen egyszerűen azt jelenti, hogy az emberek Zoom-meetingjeiken leginkább arra figyelnek csak, hogy felül profin nézzenek ki, alul valószínűleg csak kinyúlt melegítőt hordanak, ami egyébként teljesen normális – senki nem szeretne szoros farmerban parádézni otthon, még akkor sem, ha megbeszélése van a kollégákkal.

Az általánosan is megfigyelhető, hogy az emberek vészhelyzetben, bizonytalan időben kevesebbet költenek „felesleges” holmikra, azaz olyan dolgokra, amelyekre nem feltétlenül van szükségük, a luxusholmik kereslete pedig végképp lecsökkent.

A dizájner darabokra nem igazán van szükségük most az embereknek, az elérhetőbb árú ruhák és a sportfelszerelések azok, amelyek ebből a válságból jól jöhetnek ki.

A ruhagyártók abban reménykednek, hogy az élet hamarosan visszatér a normális kerékvágásba, és az embereknek újra szükségük lesz mindenféle ruhaneműre – a baj viszont az lehet, hogy a gazdasági válságok kevesebb pénzt hagynak majd az emberek zsebében az ilyesmire. Egyelőre óriási a bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy mit tartogat pontosan a jövő, de az biztos, hogy ha a korlátozások sokáig tartanak még, azt a kereskedelem is megsínyli – nemcsak az elérhető márkák, de a luxusboltok is kezdhetik meghúzni a nadrágszíjat.

Fókuszban

Ideje lenne mindenkinek áttérni! Az NKM E-számla jó a környezetnek, az ügyfélnek és most a kórháznak is

Így tanítsd meg a gyerekednek, mi a jó és a rossz érintés

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

Tiszta lakás, ragyogó jókedv